Efter att ha läst mycket om detta kommer jag fram till en sådan lösning.
Överlappande masonit finns för att eventuellt läckage från taket ska rinna ner och inte komma in i isoleringen. Samtidigt skapar den luftspalt för ventilation.
 
  • Sektionsdiagram för tak med masonit för läckageskydd och 2,5 cm luftspalt för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Ska du inte ha tätskikt i form av papp ovanpå råspont? Masonit ska inte leda vatten. Det du skrivit som vindskyddsduk ska väl vara plastfolie?
 
"vindskyddsfolie"=plastfolie menar jag såklart.
Det som kommer efter råspont är ju takpapp, läkt, pannor, men det är ju en annan grej...
 
Nissens
K Kbygg skrev:
"vindskyddsfolie"=plastfolie menar jag såklart.
Det som kommer efter råspont är ju takpapp, läkt, pannor, men det är ju en annan grej...
OSB är ju inte helt vanligt i tak, men du kanske har en tanke med det?
Du bör ha en läkt mitt i mellan takstolarna också, så att inyte masoniten buktar…
Att masoniten går lite omlott är ju mest om det skulle bli lite kondens, inte för att ta upp läcka från taket…
 
Nissens Nissens skrev:
OSB är ju inte helt vanligt i tak, men du kanske har en tanke med det?
Du bör ha en läkt mitt i mellan takstolarna också, så att inyte masoniten buktar…
Att masoniten går lite omlott är ju mest om det skulle bli lite kondens, inte för att ta upp läcka från taket…
Nissens Nissens skrev:
OSB är ju inte helt vanligt i tak, men du kanske har en tanke med det?
Du bör ha en läkt mitt i mellan takstolarna också, så att inyte masoniten buktar…
Att masoniten går lite omlott är ju mest om det skulle bli lite kondens, inte för att ta upp läcka från taket…[/QUOTE
Osb, blir stabilare med det, frågan är ju om det är värd pengarna och tiden. Snedtak, lätt att man bankar på den. Horisontell glespanel på takstolarna, med 30 eller 45cm mellanrum. Sen fyller vi kanske till och med hålrum mellan glespanel brädorna med lite isolering också.
 
K Kbygg skrev:
Osb, blir stabilare med det, frågan är ju om det är värd pengarna och tiden. Snedtak, lätt att man bankar på den. Horisontell glespanel på takstolarna, med 30 eller 45cm mellanrum. Sen fyller vi kanske till och med hålrum mellan glespanel brädorna med lite isolering också.
Ska du ha isolering mellan glesen kan du ju göra som ett installationsskikt i yttervägg med 45x45 istället, blir nog lättare att isolera då och lite bättre marginal till ångspärr/-broms om nån drar i en längre skruv i snedtaket i framtiden.

Har man takpannor hade jag tittat på alternativet att ha diffusionsöppen underlagsduk (och ångbroms istället för plastfolie på insidan) och skippa luftspalt/masonit. Men det är ju inte riktigt lika vedertaget.
 
Nissens
K Kbygg skrev:
Osb, blir stabilare med det, frågan är ju om det är värd pengarna och tiden. Snedtak, lätt att man bankar på den. Horisontell glespanel på takstolarna, med 30 eller 45cm mellanrum. Sen fyller vi kanske till och med hålrum mellan glespanel brädorna med lite isolering också.
Jag gjorde nyss detta i mitt garage, men jag byggde på takstolarna istället så att jag fick 200 mm isolering mellan takstolarna. Att isolera mellan glesen är mycket jobb för mycket liten nytta…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.