Det stålet hade jag inte kört handhållet överhuvudtaget. Diameter på 50 mm är sjukt stort. Har en 60 graders avfasningsfräs med en diameter på 60 mm, den är respektingivande att använda även i bord och jag avverkar inte mer än ett par, tre mm åt gången.

Om du har en fräs som är kraftig nog rekommenderar jag att du bygger ett fräsbord — det kan vara rudimentärt i alla avseenden och bara avsett för det projekt du har framför dig men det höjer säkerheten avsevärt. Youtube ger uppslag.

Dock bör du tänka på att inte göra fräsningen i ett svep, det blir säkrare och ger ett bättre slutresultat om du gör det i omgångar, sista fräsningen kan handla om en millimeter eller mindre.

//Ronnie
 
Låer som man hamnar på mist 5000: i startkostnad på bord, fräs och stål?
 
Njae, det är klart att om du inte har en handöverfräs så måste du ju köpa en sådan först och den behöver vara stor för ett jobb av det här slaget men det finns mycket att välja på.

Stålet kostar vad det kostar men utomlands brukar de vara lite billigare.

Bordet kan vara en mdf-skiva med ett hål i och anhållet en rak och jämn planka som spänns fast med tvingar, så det är ingen jätteinvestering.

Om det här är ett engångsjobb och du inte kommer att fortsätta snickra kan man relativt billigt (?) hyra en fräs via blocket, verkar vara Hygglo.se som ligger bakom men då är skick och precision som det är med den maskinen...

Vad är det du ska göra och vad räknar du med att spara på att göra det själv är väl egentligen grundfrågan?
//Ronnie
 
Just detta tänkte jag göra "vattbräda" över och under fönstret, har befintliga fönster som är sådana så tänkte jag göra likadana till fyra nya fönster (och en dörr) så 9 st a ca 1,5 långa. Och om jag har fräs, så kanske jag försöker mig på att kopiera profilerad fönsterbänk.

Alternativt låter jag ett snickeri göra det, men det är ju inte lika kul...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Om jag skulle göra det där utan vertikalfräs skulle jag såga några lämpligt placerade spår med bordscirlkelsåg och sedan jämna till med en hemgjord profilhyvel med rund botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.