F
Har köpt en gammal sliten Stokke Tripp Trapp Trull för några hundra. Slipat ner träet så den blev som ny. Nu är frågan vad man egentligen ska behandla den med? Olja är ju fint men tänker att det kanske skyddar dåligt mot spill och mat? Jag tror att stolen från början hade någon form av lack, kanske det heter panellack? Gul och blank yta, tänk typ skolmöbler.

Vad rekommenderas?
 
Redigerat:
BirgitS
F
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att lackning fungerar bättre än olja och vax. I alla fall på 90-talet var de barnstolarna klarlackade typ [länk] och [länk]

Om Beckers panellack står det att det bara är en grundlack: [länk]

Tack, blir nog Beckers som du länkade ovan eller Caparol https://www.caparolfarg.se/mala-inomhus/produkter/matt-klarlack-1208
 
Jag hade valt något som är livsmedels-klassat. Så det inte är några gifter för barnen om de börjar slicka på stolen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Jag hade valt något som är livsmedels-klassat. Så det inte är några gifter för barnen om de börjar slicka på stolen
Leksaksklassat borde räcka? SS EN 71-3

Annars har jag funderat på något ämnat för köket, t ex https://herdins.se/produkt/herdins-koksbanksolja-plus/ Lättare att dra på olja men behövs ju eventuellt göras lite då och då.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndreasLarsson89
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Leksaksklassat borde räcka? SS EN 71-3

Annars har jag funderat på något ämnat för köket, t ex [länk] Lättare att dra på olja men behövs ju eventuellt göras lite då och då.
Behöver inte vara livsmedelsklassat. Jag hade inte brytt mig om klassningen alls på lacken.
När den väl är härdad avger de i princip inga gifter när man slickar på dem.

Dessutom ett utmärkt tillfälle att lära sina barn att de inte ska slicka på möbler.

Finns andra saker som virus och bakterier man glatt kan få i sig när man slickar på möbler som ett större problem..
 
  • Gilla
  • Haha
SwiftD och 3 till
  • Laddar…
Hårt slitage på en sådan stol så om du lackar ta en ordentlig lösningsmedelsburen lack.
 
F Fideliox skrev:
Leksaksklassat borde räcka? SS EN 71-3

Annars har jag funderat på något ämnat för köket, t ex [länk] Lättare att dra på olja men behövs ju eventuellt göras lite då och då.
Absolut! Bra kommentar
 
Frustrator Frustrator skrev:
Behöver inte vara livsmedelsklassat. Jag hade inte brytt mig om klassningen alls på lacken.
När den väl är härdad avger de i princip inga gifter när man slickar på dem.

Dessutom ett utmärkt tillfälle att lära sina barn att de inte ska slicka på möbler.

Finns andra saker som virus och bakterier man glatt kan få i sig när man slickar på möbler som ett större problem..
Så du menar att jag inte ska slicka på våra köksmöbler alltså? Men soffgruppen då, eller våra utemöbler — är det lika no-no? :D

//Ronnie
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Så du menar att jag inte ska slicka på våra köksmöbler alltså? Men soffgruppen då, eller våra utemöbler — är det lika no-no? :D

//Ronnie
5 sekunder-regeln. Det är ok att slicka i 5sekunder. För bacillerna hinner bara nästan fram då.
 
Redigerat:
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Stokke tripp trapp är en norsk stol som kräver norsk lack ;)
Skämt åsido, jag rekommenderar 3-stjärnig lack som finns bl a på Bauhaus.
Hållbarhet 11 på 10-gradig skala.
Har både på köksbord och parkett.....
Ger magisk lyster i träet.:D
Lösningsmedelsbaserad och luktar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.