Hej,

Som rubriken lyder så väsnas fläkten på taket på ett otrevligt sätt. Vi har nyligen inrett vinden och har inte hört det förrän nu. Det liksom mullrar och man hör att något snurrar. Det blir värre för varje steg man ökar nere på köksfläkten.

Hur kan man åtgärda detta enkelt? Behöver jag ta in hantverkare?

mvh
 
Burrande fläktar brukar tyda på att fläkten är smutsig, vilket kan ge obalans i den.
 
Isakare Isakare skrev:
Burrande fläktar brukar tyda på att fläkten är smutsig, vilket kan ge obalans i den.
tack för svar! Hur rengör man en sån fläkt? Måste jag klättra upp och dammsuga?
 
Lizzardo
Antwerpen Antwerpen skrev:
tack för svar! Hur rengör man en sån fläkt? Måste jag klättra upp och dammsuga?
Dammsuga kommer inte räcka.
Ta en borste och fettlösande medel och gå loss på fläktbladen
 
Kan också vara naturligt ljud från fläkten. Ett visst brummande ljud uppstår alltid av fläktmotor och fläktblad.
 

Bästa svaret

Mitt tips: Rengör som andra sagt här men först lokalisera strömbrytare och bryt strömmen till fläkten innan du gör något överhuvudtaget, det brukar finnas strömbrytare där uppe vid fläkten. Demontera fläktmotorn och ta ut den. Se ifall du har något serienummer på den också som du tar foto på. Bra å ha ifall du ska kontakta ett ventilationsföretag senare så blir det enklare för dig att få offert av dom om den behöver bytas. Kör med tvättmedel för vita kläder (det mest effektiva mot fett i princip såvida du inte har tillgång till avfettningsmedel för sotare.) Kör med en borste som du fuktar lite lätt i vatten med medlet i, dränk inte motorn i vatten.

Hur gammal är fläkten? Har ni upplevt att ljudet gradvis blivit högre/värre?


Om fläkten är 25+ år och ni upplevt att ljudet blivit högre och högre, och rengöring inte hjälpte ljudnivån så hade jag bytt den.

Kan vara så att kullagren på motorn förslitits och att du antingen behöver byta kullager eller fläktmotor.

Fläktmotorbyte ska gå på max 10 000 efter rot inkl injustering av luftflöden, material och framkörning med dagens priser om du anlitar ett företag. Om du tar fram bilder och mått så kmr du nog få det billigare, som ventilationsfirma ser man lösningen framför sig och då blir man lite schysstare på priset.

En takfläkt håller 20-40 år så man får se det som en relativt liten kostnad.

Ett tips på blogginlägg som inriktar sig mot just slitna kullager, missljud, vinande ljud, visselljud osv: https://aerius.se/hogt-ljud-fran-ventilationen-sa-har-loser-du-problemet/
 
Redigerat:
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
T tonysdays89 skrev:
Mitt tips: Rengör som andra sagt här men först lokalisera strömbrytare och bryt strömmen till fläkten innan du gör något överhuvudtaget, det brukar finnas strömbrytare där uppe vid fläkten. Demontera fläktmotorn och ta ut den. Se ifall du har något serienummer på den också som du tar foto på. Bra å ha ifall du ska kontakta ett ventilationsföretag senare så blir det enklare för dig att få offert av dom om den behöver bytas. Kör med tvättmedel för vita kläder (det mest effektiva mot fett i princip såvida du inte har tillgång till avfettningsmedel för sotare.) Kör med en borste som du fuktar lite lätt i vatten med medlet i, dränk inte motorn i vatten.

Hur gammal är fläkten? Har ni upplevt att ljudet gradvis blivit högre/värre?


Om fläkten är 25+ år och ni upplevt att ljudet blivit högre och högre, och rengöring inte hjälpte ljudnivån så hade jag bytt den.

Kan vara så att kullagren på motorn förslitits och att du antingen behöver byta kullager eller fläktmotor.

Fläktmotorbyte ska gå på max 10 000 efter rot inkl injustering av luftflöden, material och framkörning med dagens priser om du anlitar ett företag. Om du tar fram bilder och mått så kmr du nog få det billigare, som ventilationsfirma ser man lösningen framför sig och då blir man lite schysstare på priset.

En takfläkt håller 20-40 år så man får se det som en relativt liten kostnad.

Ett tips på blogginlägg som inriktar sig mot just slitna kullager, missljud, vinande ljud, visselljud osv: [länk]
fantastiskt svar! TACK!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.