Hej!

Jag har köpt en bostadsrätt och har nu besiktigat den med hjälp av föreningen. Jag bifogar bilder på besikt protokollet. Min föreningen säger att dessa fel måste åtgärdas och dom ska åtgärda det och fakturera mig. Nu undrar jag om jag borde starta tvist med säljaren. Borde jag upptäcka dessa fel på visningen? Tror ni jag vinner tvisten?
 
  • Besiktningsprotokoll för bostadsrätt med en lista på identifierade fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell med besiktningsprotokoll för en bostadsrätt som visar listade fel i olika rum såsom kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har svårt att se med vilken rätt föreningen skulle kunna kräva att du åtgärdar alla dessa punkter, än mindre att de skulle ha rätt att göra åtgärder i lägenheten.
 
  • Gilla
mnils och 6 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jag har svårt att se med vilken rätt föreningen skulle kunna kräva att du åtgärdar alla dessa punkter, än mindre att de skulle ha rätt att göra åtgärder i lägenheten.
Dom säger att det finns risk för fukt och brandskada.
 
En del av punkterna kan de troligen kräva att du åtgärdar, även om de får svårt att sätta emot om du vägrar. Men alla punkter faller på ditt ansvar som medlem och därför kan de inte kräva att de ska få åtgärda dem på din bekostnad.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Hälften är väl grejer som föreningen inte har med att göra, lösa luckor och knäckt sockel, diskmaskinslucka
lös ugn, luckor, fog i bänkskiva om kökskranen är sned eller inte och så, vidare, dom grejerna är ju inte föreningens.
Barnspärrar saknas..har dom verkligen med det att göra?
Det enda dom verkligen kan ha synpunkter på är felaktig vatteninstallation, frånluftsdon/fläkt och eluttag
Så tycker jag.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Vem betalade besiktningen? Står detta i stadgarna?
 
För att återgå till din fråga har du troligen köpt lägenheten i befintligt skick med en text i avtalet om att du uppmanats att undersöka lägenheten. Så du lär knappast kunna gå på säljaren för dessa punkter, ens de som rör el, ventilation och vatten.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du kan möjligen utpressa säljaren med att om han inte betalar så polisanmäler du honom för olagligt elinstallationsarbete, det är ett brott som faller under allmänt åtal. :devilish:

[länk]
Ja, det går att göra en polisanmälan, men vem har gjort elinstallationerna?
Är det säljaren? Eller är det någon som säljaren har tagit in?

Sen är också frågan om när elinstallationerna gjordes, gjordes dom inom en tvåårsperiod eller är det längre tid sedan det gjordes?
För olaga elinstallationsarbete har en preskriptionstid på bara två år.
 
Elinstallationer efter central brukar inte vara föreningens ansvar.
 
B
D Dilato skrev:
Du kan möjligen utpressa säljaren med att om han inte betalar så polisanmäler du honom för olagligt elinstallationsarbete, det är ett brott som faller under allmänt åtal. :devilish:

[länk]
Utpressning är ju straffbart, så att kräva betalning och hota med polisen kan få bakslag.

Olagliga elinstallationer har 2 års preskriptionstid (om jag inte minns fel), så om man inte kan bevisa att det är den tidigare lägenhetsinnehavaren som gjort det OCH att han har gjort det inom preskriptionstiden, så kommer han frias från det olagliga elinstallationsarbetet.

Dessutom så faller det på anläggningsägaren (ägaren av lägenheten) att ordna upp elinstallationen.

Har lite svårt att se att föreningen kan kräva åtgärder för allt detta, men jag skulle nog börja med att fråga föreningen vilken lag eller del av stadgan i föreningen som de stödjer sig på när det ställer dessa krav på TS.
 
@RK80
E1.1 Har du typ ingen möjlighet till att åtgärda om inte säljaren ligger på dessa papper.

E1.10 All elmaterial har IP-klassning. IP20 (IP21) räcker i ett kök, och typ all belysning mm som säljs har minst IP20. Så det enda som troligen återstår på denna punkt är i så fall montaget. Men det går inte att säga något till 100% utan bilder.
 
Det är inte utpressning att polisanmäla.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Det är inte utpressning att polisanmäla.
Om man kräver pengar för att inte polisanmäla så är det utpressning enligt:
https://lagen.nu/begrepp/Utpressning


"Utpressning är ett brott enligt 9 kap 4 § brottsbalken och straffet är fängelse i högst två år.

Brottet består i att någon genom hot om våld, skandalisering eller polisanmälan tvingar annan till handling eller underlåtenhet."

"Utpressning karakteriseras av att gärningsmannen utövar ett olaga tvång mot offret vilket leder till en disposition som omedelbart därefter innebär en förmögenhetsöverföring. Detta brott kan karakteriseras på tre sätt där den första som är straffbar innebär att gärningsmannen meddelar offret att den vet om att offret begått ett brott och offret får välja att betala eller bli polisanmäld. "
 
  • Gilla
jerka82
  • Laddar…
Hehe, jag visste att min användning av ordet "utpressning" skulle skapa diskussion (därav mitt val av emoticon) :devilish:

"Om du inte åtgärdar din olagliga installation utan kostnad för mig kommer jag att anmäla dig"
olagligt hot, utpressing eller ett lagligt påtryckningsmedel?

Låt diskussionen ta sin början :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.