B Boek skrev:
Tack för alla svar.

Jag fortsätter väl att gräva fram rötter så länge motivationen finns där .

Sen när rotuslingen till slut kommit bort så ska det ju helst grävas ner nån meter till för dagvattenkassetterna och makadam. Puh, kan bli en slitsam sommar
Köp in tjänsten att någon fräser stubben annars, lär landa strax över 1000:-.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
[media]alt om elden oroar dig =)
[media]

Visst ser det ut som om han använder en betongborr i stubben han eldar?
Funkar det?
Har en jag tänkte elda, vilken diameter tror ni man ska satsa på?
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
Jag har använt en stubbfräsargubbe några gånger efter jag gett upp med grävande/ hackande och huggande. Han kostar runt 500-750kr/ stubbe efter rut.

I mina fall har jagt lagt ned onödiga timmar att försöka själv,, extremt bortkastad tid i efterhand.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
nino nino skrev:
Visst ser det ut som om han använder en betongborr i stubben han eldar?
Funkar det?
Har en jag tänkte elda, vilken diameter tror ni man ska satsa på?
Jo det gör han, i början av videon vid den lilla stubben är det ju en träborr men som du säger i den han faktiskt eldar på är det ju en stenborr. Antar att det är för att det var det han hade som var längre. jag skulle säga ju bredare ju bättre. Mer luft med större hål. Men blir väl dyrare också? Kan ju vara bättre att satsa på en som är minst halva stubbens längd och köra lite smalare och fler hål annars. Men inte omöjligt att det finns träborrar som är långa med?
Själv skulle jag göra som han i videon men det är bara därför att jag har stenborrar i bra längd sedan jag borrade efter olja under tvättstugegolvet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boek och 1 till
  • Laddar…
Stenborr har ju sds fäste och maskinen är nog kraftigare än en vanlig borrmaskin
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
  • Gilla
Boek och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Verkar väldigt ovanligt att ha sds plus för trä borrar, hittade en (men svindyr o lite anonym) på Amazon efter lite googlande:
[länk]

Annars om sexkantsfäste duger så har du denna bjässen =)
[länk]
Ja jag tänkte att man kör med sten / betong borr

Köpte en sds max betong 30x400 på Jula nu som jag ska prova med
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja jag tänkte att man kör med sten / betong borr

Köpte en sds max betong 30x400 på Jula nu som jag ska prova med
Kul, ta lite bilder o lägg upp så vi får se hur det går med stubben =) Du kanske kan inspirera TS även om jag kanske inte skulle våga ha en glödande stubbe hela natten så nära huset...
 
  • Gilla
Boek och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kul, ta lite bilder o lägg upp så vi får se hur det går med stubben =) Du kanske kan inspirera TS även om jag kanske inte skulle våga ha en glödande stubbe hela natten så nära huset...
Nej det är väl en sak man får fundera på...
Grannens jordvärme går där nånstans med :surprised:
Tog ner en rönn för 2år sen så den är rätt torr skulle jag tro
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
B Boek skrev:
Tackar för svar.
Elda låter ju lite kul, men vette tusan om jag vågar mig på det. Ganska nära garaget, sen går en elledning i marken för utebelysningen i närheten.

Men jag ska nog fortsätta gräva runt rötterna ett tag till. Stubben sticker upp en hel del över marken. Antar att man ska ta en motorsåg och kapa ner den så långt som möjligt så det inte blir så otympligt
Du bör inte kapa stubben lågt. Stubben är en hävarm och det är en fördel om den är lite längre. Rent praktiskt är det också svårt att ta i om man är för lågt nere. När den väl är loss och om det inte går att baxa och rulla den kan du kapa den.
 
Lite uppdatering då.

Har fortsatt grävt ut. Och som ni ser är det ganska mycket kvar. Men sakta men säkert ska väl det bli något av det här. Nån hobby ska man ju ha som villaägare :D
 
  • Trädgård i utgrävningsskedet med jordhögar, en stubbe, och byggmaterial vid ett hus och ett staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Provade att elda en stubbe och det gick skapligt tills grannen kom och var orolig för sitt uthus...

Visst kan det brinna och sprida sig i skogen via rötter men ett ensamt träd som står på 20cm matjord sen lera under, det trodde jag skulle vara helt säkert men jag kanske hade fel?

Släckte så klart så dom slapp vara oroliga för det.

Halva stubben brann iaf upp så får kapa resten med motorsåg eller tigersåg
 
Lite uppdatering igen då :D
Gård under grävarbete med en hög kluvet ved, grävd mark, och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En stor rotstock på en släpvagn, resultat från grävning i ett pågående byggprojekt, med bilar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd trädgård etapp 1 inför vattenkassetter, med spade och hög vedstack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var ett drygt jobb, vette tusan om jag ger mig på nåt liknande igen.
Fast när man väl satt igång, så är det ändå svårt att sluta.

Detta är ju ändå etapp 1. Grävandet ska fortsätta för att få i vattenkassetterna. Men det blir nog att hyra en minigrävare
 
  • Gilla
Plutus och 3 till
  • Laddar…
C
B Boek skrev:
Detta är ju ändå etapp 1. Grävandet ska fortsätta för att få i vattenkassetterna. Men det blir nog att hyra en minigrävare
1. Gräv bort stor stubbe för hand
2. Hyr grävmaskin
Helt klart fel arbetsgång! :rofl:
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Haha, ja så kan det vara. Men stubbhelv..., jag menar stubben var så stor att inte ens en minigrävare skulle rå på den. Har nog "friserat" ner stubben med tigersåg och motorsåg ganska rejält så att den gick att bära till bilsläpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.