Hej,
vi köpte ett hus i höstas som vi rent generellt är väldigt nöjda med. Vad vi inte visste var att grannen tänkte smälla upp en pool precis vid vår uteplats. Vi har vårt hus som i en liten dalgång med grannen ca 3 meter ovanför oss. Man ansökte om bygglov och fick godkänt för ett stort soldäck med tillhörande pool som är placerat ytterligare två meter upp så de snodde rätt mycket blå himmel av oss. Det kan jag leva med och det var självklart upp till oss att kolla huruvida någon granne tänkte göra något liknande, trots att jag kan tycka att säljaren borde ha meddelat oss.

Nu till det som stör mig. De har självklart placerat reningsverk och värmepump under detta däck och det är riktat direkt mot vår altan. Är ca 3-4 meter till vår tomtgräns från där själva pumpen står och ytterligare 5-6 meter till där vi bokstavligt talat sitter. Vi är nyinflyttade och har inte direkt lust att börja bråka med grannen det första vi gör men jag skulle inte bli ledsen om det blev kortslutning i den där pumpen, om vi säger så. Känns som man inte har någon som helst respekt för sin granne/grannar om man gör så. Att man först skapar skugga på tomten för att sedan också skapa en ordentlig angelägenhet ljudmässigt är för mig ett stort frågetecken kring hur man faktiskt tänker.

Självklart måste vi ta en diskussion med grannen för det är ohållbart att ha deras reamotor till pump precis vid vår uteplats och problemet här är att oavsett riktning så kommer de ha en granne som klagar, om de inte väljer att sätta den på sin framsida.

Några tips på hur man navigerar sådant här utan att det ska behöva hamna på TV och se sin egen nuna på grannfejden? Tycker självklart de ska få ha en pool och bada bäst de vill men inte med resultatet att vi inte kan använda vår altan eller ens sälja huset för att det låter som Sveavägen vid rusningstid.
 
  • Poolvärmepump och reningsverk placerade på gräs under ett trädäck, nära en husvägg och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det går ju att ljudisolera på olika sätt, har ni häckar på varsin tomt eller är det fritt fram för oljudet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går ju att ljudisolera på olika sätt, har ni häckar på varsin tomt eller är det fritt fram för oljudet?
Går inte att ha en häck där från vår sida utan att gräva upp en stor rabatt och sätta en tuja häck som tar X år på sig att växa upp 3-4 meter. :( De kan inte heller ha en häck då de knappt kan gå utanför boden idag så att sätta en häck där, då står de inför samma problem som oss. Det är en rätt brant slänt ner från deras hus till vår altan/tomt.
 
Staket av något slag då?
 
Det är möjligt att grannen inte är medveten om hur mycket anläggningen låter. En idé kan vara att bjuda in grannen på kaffe en eftermiddag när pumpen är igång, passa på och diskutera lösningar när problemet blivit uppenbart.

En lösning kan vara att omplacera pumpen i annan riktning som du säger.

Detta kan vara ett första steg, ger det ingen effekt så kan det behövas andra åtgärder.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det är möjligt att grannen inte är medveten om hur mycket anläggningen låter. En idé kan vara att bjuda in grannen på kaffe en eftermiddag när pumpen är igång, passa på och diskutera lösningar när problemet blivit uppenbart.

En lösning kan vara att omplacera pumpen i annan riktning som du säger.

Detta kan vara ett första steg, ger det ingen effekt så kan det behövas andra åtgärder.
Ja, det är helt klart en lösning. Nu ska man kanske inte gå på vad andra grannar säger egentligen men förstått att dessa människor ska vara lite svåra att ha att göra med rent generellt så jag misstänker att de ganska snabbt kommer slå ifrån sig det hela. De har som sagt en skjutdörr framför men är ofta så att den inte ens är stängd och när den är det så hjälper det inte särskilt ärligt talat. Nästan så att det blir värre.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Staket av något slag då?
De har en skjutdörr framför men är ofta så att den inte ens är stängd och när den är det så hjälper det inte särskilt ärligt talat. Nästan så att det blir värre.
 
Jag hade nog vänligen men bestämt bett grannen att hitta en lämpligare placering av poolgrejorna. Normalt sett sätter man dessa bakom ett plank eller liknande, inte så att de blåser på rakt in på någon annans tomt, det låter ganska hänsynslöst faktiskt. Vi fick experimentera mycket med placering av pump pch värmepump innan vi hittade en vettig plats, då vi har grannar på 3 av 4 sidor av tomten. Det hjälpte mycket att vi byggde en ljudisolerad liten bod där vi placerade filter, saltklorinator och vattenpump, och sen har vi värmepumpen bakom denna bod. Det är i princip ingen som hör grejorna nu om man inte står typ 2 meter därifrån, då brummar det.

Det var långt ifrån den bästa placeringen för vår egen del rent installationstekniskt och ekonomiskt, då det blev 10 meter extra slangdragning och grävning, men det är viktigt att alla runt omkring blir nöjda också tycker vi.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.