Hej

Känner ni till något företag som installerar solceller på ett tak av korrugerade eternitplattor?
Det finns ju hur många hus i Skåne med sådant tak så marknaden finns men än så länge blir alla superpositiva säljare plötsligt tysta när jag får till slut förklara vad jag har på taket...

Bild för illustration, samma plattor med klockspikar.
 
  • Korrugerade eternitplattor på tak med synliga klockspikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På din bild av ditt tak syns inte något hus enbart en liten del av ditt tak.
Är det enfamiljshus? Vad är det under eternitpannorna?
Varför inte plocka bort eternitbeläggningen och lägg TP20-takplåt? Det går snabbt att lägga ut och montera TP20 plåt. Det är ett utmärkt underlag för att till låg kostnad och enkelt och snabbt montera solcellspaneler på.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
När jag undersökte solceller till vårt tak som å´också är eternit så hittade jag tre olika företag som jobbade med det i Sverige. Tyvärr blev det lika dyrt att byta tak och integrera solcellerna i taket. Sen har vår eternit blivit så skör att jag tror att en hade fallit sönder om man försöker borra nya hål i den .
 
flaxie,
Man plockar bort alla eternitpannor från takfallet. Alltså inga eternitpannor kvar och lägger sedan plåttak på befintlig bärläkt. Plåttaket bör då vara TP20 plåttak eller liknande. På det är det väldigt enkelt att montera fästen för solcellspaneler.
 
Redigerat:
Tack för svaren. Mitt tak ser ut så här.
 
  • Ett enfamiljshus med sluttande tegeltak, trädgård och fönster med bruna persienner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eternittak med synlig mossa och slitage närmast takrännan under en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Arnodt skrev:
flaxie,
Man plockar bort alla eternitpannor från takfallet. Alltså inga eternitpannor kvar och lägger sedan plåttak på befintlig bärläkt. Plåttaket bör då vara TP20 plåttak eller liknande. På det är det väldigt enkelt att montera fästen för solcellspaneler.
De jag kollade med la cellerna ovanpå taket. Annars är det inte mycket vits att fråga efter om de lägger på eternittak. Då är det bara att ringa en saneringsfirma som plockar bort eterniten.
 
Men plocka bort eternitpannor kan man väl och får man göra själv, i kraft av privatperson. Är väl bara att ta bort en och en.
Saneringsfirma som hanterar eternit de tar nog väldigt bra betalt. De ska väl då ha byggställning kring hela huset och plasttält där kring. Sedan om firman slänger eterniten på soptipen är det nog dyr peng du får betala per kg eftersom räknas som farligt avfall.
Däremot som privatperson är det billigare, och jag tror gratis att slänga ett tiotal eternitpannor, åt gången.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.