Hej,
Man tävlar I design på marknaden, färger och form. Jag vill hitta en lösning där elektroniken kan sitta på väggens insida och endast uttag på fasadens utsida. Förstår att minimala avstånd är av betydelse men en sådan lösning borde fungera och vara, i mina ögon.., snyggast.
Har någon sett någon sådan lösning på marknaden? Svårt att söka då laddbox - ger mig laddbox:)

mvh
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag tror jag har sett det, en kinesisk. Greencell.
Men den är 32A box, och oklart om den går att ställa ner på lägre laddström.
Därför ville vi inte ha den, och för att den är kina-produkt. Säkringarna flyger ju med en gång om den ger ut 32A. De som säljer den verkar inte så väl insatta.

Annars är den ju vettig i och med att man kan montera själva uttaget utomhus och boxen inne i garaget.

Men man kan gissa att utedelen och även innedelen är av mindervärdig plast som spricker sönder efter något år. Det händer ju att budget-kines-prylar inte är av högsta kvalitet.
 
  • Greencell 32A elektrisk fordonsladdningsstation med kabel och utomhusmonterat uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
paltskallen
  • Laddar…
Hade ju varit snyggast med laddboxen inomhus och ett uttag på fasaden. En laddbox är ju bara ett avancerat vägguttag.
 
ja, det är den typen av produkt jag letar!:)
Laddboxen skulle lite mer fritt kunna placeras där det finns utrymme. Dessutom mindre utsatt för väder,vind eller ingrepp. Med APP behöver man heller behöva se den Skulle kunna gömmas under tak, på vind eller varhelst det passar - i närhet till uttag förståss. Nätt, flexibel och snygg lösning. Verkar inte finnas många alternativ för detta och som sagt svårt att hitta vettig sökning.

Greencell ovan är ett alternativ, 32A borde inte kunna vara utan lastbalansering men jag hittar inte heller något konkret i dess specar.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Jag frågade Greencell om just den boxen för ca halvår sedan. Jag tyckte det var konstigt att den ger ut 32A och att maximal laddström inte verkade gå att ställa in på den (åtminstone inne i boxen). Inget nämns i beskrivningen om möjlighet att ställa in maximal laddström.

Den saknar inställning för max laddström, sa Greencell. Det går alltså inte att ha den i ett svenskt enfamiljshus där man som högst kan ha huvudsäkringar 25A på mätartavlan. Däremot på företag, industrier där man har kraftigare huvudsäkringar t.ex. 63A eller 80 A eller högre där går det att ha den.

Vi valde istället kvalitetsprodukter en österrikisk KEBA laddbox art.nr. 119921, 22 kW, 32A 400 Volt, Typ2-uttag och en holländsk laddbox Ratio Solarbox art.nr 37831, 22 kW 400V 32A, Typ2-uttag. På dessa kan man nämligen ställa in önskad max laddström, t.ex. 8, 10, 12, 14 16, 24, 32A.
 
Redigerat:
Tack, kan inte se att vare sig Keba eller Ratio har det jag efterfrågar (länkat nedan). Keba (trots all-in-one-box) såg iaf nätt och diskret ut, det som jag letar.

Jag hittar iaf kontaktdon nu, så nära som @Elfa:)
https://www.elfa.se/en/cable-wire/ev-charging/ev-socket-outlets/c/cat-DNAV_PL_10030602




KEBA 119921

https://solarshop.baywa-re.lu/KEBA-A-Series-EN-Type-2-22-k-41-111782

Ratio Solarbox art.nr 37831,
https://www.ratio.nl/en/catalog/e-m...rger-solar-box/37831-10m/groups/g+c+a+nr+view
 
  • Ratio Electric Solar Box EV-laddare väggmonterad med kontakt och skärmdisplay.
  • KEBA A-Series EN Type 2 22 kW laddbox för elbil, vit med grön statusindikator och svart uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde kunna fungera men jag tycker det jag efterfrågar borde finnas som produkt. En powerbox byggd för ändamålet, utan display och annat lull-lull (dock APP:). Snarare fyrkantigt tråkig låda så att den utnyttjar utrymme maximalt (flera boxar tex).

jag har skickat frågan till en större grossist. Får se om det ger något.
 
  • Schema för installation av strömklämmor i hem med solpaneler och elbilsladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
rispalt
  • Laddar…
En Easee är ca 26 cm hög och 20 cm bred. Står ut 10 cm från väggen. Hur mycket mindre blir ett uttag egentligen?

Bredvid ett motorvärmaruttag med inbyggd timer ser den förstås lite större ut, men inte jättemycket.

Absolut inte svar på frågan. Men när Keba framstår som ett alternativ trots att den är en halvmeter hög enligt specen på bilden…
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Der är riktigt, ingen box uppfyller min önskan avd gäller vad som ska sitta på yttervägg.

Uttaget är så att säga klart, finns en del att välja på. Tex (bild nedan):
https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds/Harting_61132130371_eng_tds.pdf

Frågan är nu om jag hittar en tråkigt designan :) men ändamålsenlig lösning för att mata ett eller flera uttag. "Distribution box" i ovan ritning ser ut att klara det - men jag hittar inte den produkten. Ser ut att vara en generell skiss?



Typ-2 ladduttag för elfordon av märket HARTING med magnetlås och flerkabelanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sägdude
  • Laddar…
Här är en hemsida med många olika laddboxar för elbil.
https://www.store-charge.com/
Vi handlade där för ca 1,5 år sedan, en Heidelberg Wallbox Home Eco, 11 kW, 400 V 16A, 7,5 m kabel och typ2-laddhandske och fungerar klanderfritt. Det är en simpel laddbox, inga krussiduller, ingen laststyrning, ingen internetuppkoppling, ingen App, ingen energimätare, ingen display, utan fungerar istället. Den har inbyggd DC-felströmsövervakning. Intern kan man ställa vilken fast maximal laddstrom man vill ha mellan 6A till 16A, i 2A steg. Det är bara att koppla laddhandsken till elbilen, sedan startar laddningen helt själv, ingen knapp att trycka på. Det finns en lysdiod som indikerar om elbil är på laddning eller om laddboxen är startberedd, det är allt. Dessutom är kåpan av rostfritt stål och inte av billig plast som spricker sönder om något år.t.
 
Redigerat:
Hej,
Ser inte vad jag söker på deras hemsida heller.

Jag letar som sagt inte en all-in-one-laddbox utan en tråkig "laddlåda" dit man via fast fixerad kabdraging kan ansluta en eller flera uttag såsom ovan & nedan.

Hitta all-in-one-laddbox upplever jag inte så svårt, det är iaf inte brist på alternativ.


En svart elbilsladdningskontakt med öppet lock och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hade vart smidigt. Hade själv önskat en box de jag kunde ha ett uttag inne i garaget och ett utanför. Vi har bil parkerad inne under den kalla säsongen men ute den varma.
Alternativet att göra ett klart mycket större hål i fasaden och dra ut hela laddkabeln, men det blir inte lika snyggt.
 
Hur många Typ2-uttag vill du ha då?'
Det finns ju i vart fall, laddboxar med 2 st Typ2-uttag. Med 3 st Typ2-uttag tror jag mig aldrig ha sett.

Vem tror du skulle kunna vara köpare(så kallad målgrupp) av din tänkta laddbox? Enfamiljshusägare, industrier, bostadsrättsföreningar, flerfamiljshyreshusägare eller vilka? Om laddboxarna är allmänna dvs att vem som helst kan ladda där, om laddboxägaren vill ha betalt för strömmen, då tillkommer troligen energimätare, RFID-kortläsare och internetuppkoppling och och kostar därefter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.