Har varit och pratat med kommunens byggllovsrådgivning ett antal ggr då mina planer på uterum mm varierat en del senaste halvåret.

Vi har en altan på 30 m2, på den altanen finns det i ena änden ett skärmtak på ca 15 m2. Vi skulle vilja förlänga altanen lite, riva skärmtaket och skapa ett uterum på ca 25 m2.

Tyvärr har vi för liten tomt i förhållande till vad detaljplanen säger vi får bygga. Byggrätten som är kvar är ca 8 m2.

Initialt hade en handläggare berättat för oss att vi i samma veva kunde söka bygglov på 8 m2 och kombinera det med en attefallstillbyggnad på 15 m2, och åtminstånde få ihop 23 m2.

När jag sedan ritat upp det i Google Sketchup och pratade med en ny rådgivare hos kommunen så satte hon sig på tvären och sköt alla mina planer i sank. Jag tror det mest berodde på att hon inte för sitt liv kunde förstå att jag inte kunde nöja mig med 15 m2. Detta genom att riva skärmtaket och söka attefallstillbyggnad på 15 m2.

Efter det har jag gått och grunnat och undrar om följande skulle kunna vara en ide, vad tror ni?

Om vi söker bygglov för att glasa in utrymmet under skärmtaket idag, så får vi ju ett litet uterum på 15 m2. Tror inte kommunen skulle sätta sig på tvären där, speciellt som huset intill (som är ett hem som drivs av kommunen) nyligen glasat in sitt exakt likadana uterum, finns ju någon likhetsprincip man ska kunna åberopa har jag hört).

Och när det uterummet väl är godkänt, så har vi väl all rätt i världen att bygga på 8 m2 attefall på det? Attefallstillbyggnaden kommer vara ansluten mot både boningshuset och inglasade bygget.

Det enda kruxet är ju att ska man vara petig, så får vi väl inte modifiera det gamla inglasade uterummet när vi bygger till attefallstillbyggnaden? Helst skulle jag vilja att "inglasningen" av det gamla uterummet skedde med någon billig akrylplast, behöver inte ens vara öppningsbara fönster. Sedan när det är godkänt så skulle jag vilja riva allt och bygga en helt ny 23 m2 ny byggnad. Kanske går att få till om man ser till så taket har lite olika färg (kanalplast finns ju som heltransparent och mjölkvit mm) så att det ovanifrån ser ut som att det är två delar.

Vad tror ni, att jag är ute på hal is förstår jag, men kommer det i praktiken bli något problem?
 
Snarare den andra rådgivaren som är uten på hal is.
 
Inser nu att risken är väl att om man glasar in uterummet så klassas det som något mer än bara ett 15 m2 stort skärmtak, så då kanske en nitisk handläggare tycker att det inte är ok eftersom jag bara har kvar 8 m2 att bygga på.

Fast det känns ju väldigt gnälligt. Och som sagt så gjorde ju kommunen själva det på uterummet för identiska grannhuset. Får nog kolla upp det där om likhetsprincipen jag hört talas om, och om kommunen själva sökte bygglov eller om de bara körde på ändå.
 
Hej!
Vi står lite i samma dilemma som du gjorde i början av året. Vi har redan använt hela byggrätten till själva huset. Vi får ju bygga ett uterum på 15 kvm, men det funkar inte så bra med två altandörrar och tre fönster i samma hörn där vi önskar bygga uterummet.

Sökte bygglov trots redan använd byggrätt ett uterum på ca 29 kvm. Vi fick avslag efter drygt två månaders handläggningstid hos kommunen.

Nu funderar vi på om det skulle funka att söka bygglov av ett uterum på 15 kvm och göra en anmälan på resterande av attefallsbyggrätten.

Hur har det gått med ditt projekt och hur gick du tillväga?
 
Attefall får väl inte byggas ihop med huset? :/

Löste ni det?
 
Hur har det gått för er?
Vi befinner oss i samma situation. Vi vill bygga ett uterum på 26 m2 i anslutning till befintligt hus men har bara 12 m2 "kvar" att bygga för. Därför är planen att först ansöka om bygglov för ett litet uterum på 11 m2 och när det är klart, göra en bygganmälan för en attefallstillbyggnad på resterande 15 m2. Frågan är om bygglovsansökan för första delen kan visa ett uterum med öppen kortsida (som vi sedan tänkt att ansluta resterande attefallstillbyggnad mot) eller måste kortsidan vara täckt?
 
F franzfritz skrev:
Hur har det gått för er?
Vi befinner oss i samma situation. Vi vill bygga ett uterum på 26 m2 i anslutning till befintligt hus men har bara 12 m2 "kvar" att bygga för. Därför är planen att först ansöka om bygglov för ett litet uterum på 11 m2 och när det är klart, göra en bygganmälan för en attefallstillbyggnad på resterande 15 m2. Frågan är om bygglovsansökan för första delen kan visa ett uterum med öppen kortsida (som vi sedan tänkt att ansluta resterande attefallstillbyggnad mot) eller måste kortsidan vara täckt?
Fick ni någon lösning på detta? Står i liknande Situation.
 
Vi gjorde precis så som jag beskrev ovan. Först skickade vi in en ansökan om bygglov på 11m2 med öppen kortsida. När denna var klar och slutgodkänd skickade vi in en ansökan för resterande del som en attefallstillbyggnad. Det gick bra tillslut men kommunen var väldigt petiga och hade synpunkter på det mesta. Dock gällde det andra saker och inte principen att göra det i två steg, där första delen har en öppen kortsida.
 
Hur gjorde ni då med långsidan? Vi skulle helst vilja ha glasskjutdörrar som går ut in i den del som byggs till efter som attefall.
F franzfritz skrev:
Vi gjorde precis så som jag beskrev ovan. Först skickade vi in en ansökan om bygglov på 11m2 med öppen kortsida. När denna var klar och slutgodkänd skickade vi in en ansökan för resterande del som en attefallstillbyggnad. Det gick bra tillslut men kommunen var väldigt petiga och hade synpunkter på det mesta. Dock gällde det andra saker och inte principen att göra det i två steg, där första delen har en öppen kortsida.
 
Vi har inga skjutdörrar. Vi satte in två pardörrar i första etappen och en pardörr i sista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.