Hej,
Jag förstår principen om hur en jordfelsbrytare fungerar, men kan inte riktigt applicera det i mitt nuvarande scenario.
Jordfelsbrytaren hade löst ut, jag ringade in det till en kopplingsdosa som matade VVB och VU utomhus.
Kopplade bort VU och slog till säkringarna, den löste ut igen, åh nej, inte VVB :(
Min spontana gissning var att elpatronen hade gått sönder, så jag plockade fram min multimeter och mätte motståndet vilket visade sig vara 55Ohm, så det var ju ok.

Nästa prov var att spänningsmäta mellan de båda flatstiften (som är anslutningen mot elpatronen). Här fick jag bara strax över 1V AC oavsett vad vredet stod inställt på. Men det var ca 400V på inkommande i termostaten.

När jag kopplade förbi termostaten och anslöt spänningen direkt till elpatronen så löste inte JFB och vattnet värmdes med rätt effekt.
Jag kunde inte se någon jordanslutning i termostaten, utan det enda som var anslutet mot jord var en av skruvarna som höll elpatronen på plats och fästet för termostaten som var av metall.
Nu när jag sitter och skriver slår det mig att termostaten kanske är jordad via fästet, och att det är någon överledning i den.

Nån av er kanske vet hur den ser ut inuti, eller har sett en sprängskiss, för jag hittar det inte.
Termostaten sitter i en Nibe Eminent, och är en Cotherm. Den ser ut såhär:

termostat-418175-inkoppling.jpg

termostat-418175-2_grande.jpg
 
E
Mellan vilka två punkter mätte du 550 ohm?
Var elementet i patronen jordat efter att du kopplat om i beredaren?
 
E Emil_K skrev:
Mellan vilka två punkter mätte du 550 ohm?
Var elementet i patronen jordat efter att du kopplat om i beredaren?
Elpatronen har varit jordad hela tiden, jag mätte 55 Ohm mellan de båda stiften i elpatronen, dvs båda fasernas anslutning.
 
Har du mätt motståndet mellan stiften och jord?
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du mätt motståndet mellan stiften och jord?
Ja, 1,3MOhm tickandes uppåt.
 
Du råkade inte bli så att du polvände fas- nolla när du kopplade förbi termostaten? Spelar ingen roll för värmaren, men kan påverka ett isolationsfel.
 
H hempularen skrev:
Du råkade inte bli så att du polvände fas- nolla när du kopplade förbi termostaten? Spelar ingen roll för värmaren, men kan påverka ett isolationsfel.
Finns ingen nolla, det är 400V och två faser.
 
Vill minnas att min förra vvb (400V på samma vis, fabrikat OSO) var jordad via fästet. Dvs att jordledningen inte anslöts till termostaten, utan till en metallflik i "chassit".

Fick också jordfel på den, men det var pga ett läckage som resulterade i att det långsamt droppade vatten över termostaten. (Därav min förra...)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vill minnas att min förra vvb (400V på samma vis, fabrikat OSO) var jordad via fästet. Dvs att jordledningen inte anslöts till termostaten, utan till en metallflik i "chassit".

Fick också jordfel på den, men det var pga ett läckage som resulterade i att det långsamt droppade vatten över termostaten. (Därav min förra...)
Det där låter som ett identiskt fel som jag har, jag har i vart fall beställt en ny termostatbegränsare.
 
X xLnT skrev:
Det där låter som ett identiskt fel som jag har, jag har i vart fall beställt en ny termostatbegränsare.
Ja, det är ju om inte annat en förhållandevis billig och enkel åtgärd.
Se dock till att inte köra med matning direkt till elementet under tiden som du väntar på leverans. Även om det är lockande så har du just byggt en bomb som mest bara väntar på att du ska bli distraherad...
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, det är ju om inte annat en förhållandevis billig och enkel åtgärd.
Se dock till att inte köra med matning direkt till elementet under tiden som du väntar på leverans. Även om det är lockande så har du just byggt en bomb som mest bara väntar på att du ska bli distraherad...
Det gjorde jag, fullt medveten om risken. Tänkte att jag slår till/från arbetsbrytaren vid korta intervaller för att hålla tempen ok i beredaren. Nog fan glömde jag den vid ett tillfälle. Övertryckventilen sprutade ut ånga, massa vatten och kondens på golvet. Nu står avfuktaren där och jobbar.

Så ni som läser, var inte så korkad som jag var/är och inbilla er att det bara är temporärt och att ni kommer i håg att bryta. Vänta bara på reservdelen.
 
  • Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det gjorde jag, fullt medveten om risken. Tänkte att jag slår till/från arbetsbrytaren vid korta intervaller för att hålla tempen ok i beredaren. Nog fan glömde jag den vid ett tillfälle. Övertryckventilen sprutade ut ånga, massa vatten och kondens på golvet. Nu står avfuktaren där och jobbar.

Så ni som läser, var inte så korkad som jag var/är och inbilla er att det bara är temporärt och att ni kommer i håg att bryta. Vänta bara på reservdelen.
Japp. och övertrycksventilen är inte heller den ofelbar. Fyll den med lite pannsten så har du snart takfönster i källaren i det där scenariot.
Skönt att det gick bra.
 
Viktigt att tänka på är att en Arbetsbrytare/Säkerhetsbrytare inte är byggd för att bryta och slå till med last, då kommer du att bränna kontakterna. Du skall isåfall ha en effektbrytare.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Japp. och övertrycksventilen är inte heller den ofelbar. Fyll den med lite pannsten så har du snart takfönster i källaren i det där scenariot.
Skönt att det gick bra.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hmm, borde kunna designas så den går sönder lite mer kontrollerat? Fast det kanske inte går, den skall ju tåla en bit över 10 bar i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.