Återigen. Det här är så rolig läsning. Blir så glad när jag ramlar in på byggahus på kvällen och hittar en uppdatering i tråden.

Jag har fått massor med inspiration till mitt eget framtida garage och verkstadsprojekt :)

Vad har du för bakgrund. Är du självlärd mekare?
 
G grizzly666 skrev:
Två saker jag troligen hade gjort annorlunda är dels att vända rampen så att brytaren hamnar till höger istället så att man kan använda 1-2 uttag utan att ha kablar hänga framför lådorna.
Visst dom hänger ju då istället framför hålet istället så blir ju en avvägning om var den mest använda skiten finns.
Sen även tryckt in rampen en bit till då kablarna med en rak kontakt kommer att sticka ut en del och troligen vara ivägen lite om man står nära bänken.
Men nu när jag skrev detta så kom jag ju på att vinklade kontakter blir ju ett problem om den är längre in istället, och dom är troligen ivägen lite för ríngnyckels lådan där rampen är nu.

SÅ vändningen med brytaren till höger blir ju lite viktigare då!
En annan tanke just nu! (börjar dock lukta bränt!:seenoevil:)
Ser ut som det skulle gå att vrida en del/alla uttag 90° då skulle du ju få mindre problem med vinklade kontakter men samtidigt blockera ett uttag per vinklad kontakt som används.

I alla fall där fick du lite till o värma upp sågspånet med :geek:
Haha, tack så mycket för de tankarna. Definitivt värt att ha i åtanke när jag monterar rampen.(y)

Rent krasst kunde man nog få plats med en vinklad stickkontakt uppåt om man monterar rampen som i den andra bilden, med lite mellanrum mellan bänken. Men bra pointers som är lätta att ta hänsyn till nu innan det är monterat. Får testa mig lite fram och se vad som ev blir ett reelt problem och vad som mest bara är en obefogad farhåga.
 
Appendix Appendix skrev:
Återigen. Det här är så rolig läsning. Blir så glad när jag ramlar in på byggahus på kvällen och hittar en uppdatering i tråden.

Jag har fått massor med inspiration till mitt eget framtida garage och verkstadsprojekt :)

Vad har du för bakgrund. Är du självlärd mekare?
Åhh vad fint skrivet, stort tack för det omdömet!

Jag är i allra högsta grad autodidakt när det kommer till mek och pyssel. Har alltid drivits av belöningen i att skapa och lära mig nytt. Lärt mig lite av vänner och att läsa på nätet genom åren, men framförallt genom att pröva mig fram och sunt förnuft.

Den enda utbildningen jag har är fyra år kemi på Universitetet utöver livets hårda skola.:crysmile:

Du får uppmärksamma mig på din egen projekttråd när den kommer igång, nu skumläste jag bara den du har i signaturen och det verkar inte som garage är igång ännu?
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Åhh vad fint skrivet, stort tack för det omdömet!

Jag är i allra högsta grad autodidakt när det kommer till mek och pyssel. Har alltid drivits av belöningen i att skapa och lära mig nytt. Lärt mig lite av vänner och att läsa på nätet genom åren, men framförallt genom att pröva mig fram och sunt förnuft.

Den enda utbildningen jag har är fyra år kemi på Universitetet utöver livets hårda skola.:crysmile:

Du får uppmärksamma mig på din egen projekttråd när den kommer igång, nu skumläste jag bara den du har i signaturen och det verkar inte som garage är igång ännu?
Jag som är VW nörd precis som Keexet som han kallar sig på det här forumet instämmer när det gåller hans förmåga att utrycka sig i ord. Har haft många underhållande läsningar på Boxerville där vi VW nördar håller till. Jag har precis hittat hit och är glad att hitta en för mig gammal bekant.
Jag gillar att det är anspråkslöst och du Keexet delar med dig av dina erfarenheter och funderingarna.
Följer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tack för de fina orden GB63, det värmer enormt.:) Jag har kanske varit lite blygsam på Boxerville med att jag har den här tråden igång nu?

I kontrast till vad man kan tro så har jag aldrig haft något speciellt självförtroende när det kommer till skrivandet, jag har bara skrivit såsom jag själv skulle vilja läsa. Faktum är att jag ibland går tillbaka i min egen tråd och läser och upptäcker massor av detaljer jag glömt bort och det är kul att lära känna sig själv på det viset.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Ännu en helg i sköna maj har passerat och med det även några timmar i grottan. Men det ska i samma andetag nämnas att jag inte bara ägnat mig åt grottan den här helgen, därav kan innehållet verka lite fattigt i denna uppdatering.:oops:

Vid ankomst på fredagen var det faktiskt så varmt och behagligt att jag kände mig tvungen att unna mig en stund på den stenlagda terrassen ovanpå garaget. Även om jag är ganska dålig på att hitta min egen mindfulness, så försöker jag. Fågelsång blomsterprakt, solsken, en kall öl och lite pistagenötter är mumma för själen. Efter ett par varma mackor något senare går jag således ner i grottan för att påbörja kvällsskiftet.

Ett lovligt mek för kvällen verkade det ju att installera rampen helt och hållet nu när den kortats. Under veckans gång (och tack vare responsen från er här i tråden) hade jag förvissat mig om att placera den i liv med hurtsen inunder, men med en spalt mellan rampen och bänkskivan. På så vis går de flesta tvingar in ovanför spalten och uttagen hamnar lite längre ner vilket gör att de syns bättre från ögonhöjd när man står nära bänken. En fullgod kompromiss.:geek:

Men för att börja i rätt ände så att säga, skulle jag först installera ett uttag att koppla in rampen i. Kabel letades upp och skalades och anslöts till uttaget "i bänk" för att slippa ha att göra med det i det trånga utrymmet där det skulle sitta. Uttaget var lätt nog att skruva dit, men desto knepigare var det att klamra kabeln snyggt. Tack vare att jag har regeln att skruva i kunde jag ändå få dit några klammer utan att behöva använda borrhammaren.

Uttag under bänken ur fokus och med en sparsamt klamrad kabel:
Monterad kontakt under arbetsbänk med kabel och hyllplan i verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom hurtsarna kunde jag ändå få dit tre klammer totalt men det var en akrobatisk utmaning att nå så långt in jag kunde med ena armen för den innersta klammern. Längs väggen var det desto lättare att klamra rakt och snyggt och lyckligtvis hade jag en kopplingsdosa med lediga anslutningar att gå in på här. Något jag kommit underfund med när man använder toppklämmor modell "wago" är att det är bra att ha något extra ledigt hål då det ofta tillkommer anslutningar.

Rakt och prydligt? Här ser man var klockan hamnade, en av få lediga väggsnuttar:
Verkstadsvägg med ordnad verktygstavla, eluttag och tryckmätare ovanför arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få dit rampen med hjälp av de befintliga "klossarna" jag använde för hyllplanet som satt där innan, var jag tvungen att ta av lite på tjockleken på ena sidan då kabeln går ut här, men annars var det rätt "straight forward". Jag passade såklart på att vända rampen enligt förslag för att ha ett mindre uttag som hänger "i vägen" för lådorna. Det återstår att se hur reella dessa farhågor visar sig vara, men slutresultatet är jag nöjd med ändå.:ok:

Rampen på plats, för tredje gången nu! Tredje gången gillt?:rolleyes:
Eluttag installerade på en svart arbetsbänk över verktygslådor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots att jag här var färdig med det jag hade avsatt att göra för kvällen, funkar jag som så, att när jag väl är i grottan så trivs jag väldigt bra och kan gå runt och lalla ett bra tag innan jag tröttnar. Annars är det ofta att ta sig för att sätta igång som är problemet. Så resten av kvällen kom att ägnas åt lite plock. Det händer ju att jag nämner det här i tråden, men det är väldigt ovanligt att jag redogör för vad det innebär, varken i bilder eller text och det är helt sonika för att det är så tråkigt. Både att fota, berätta om och att läsa om. Men för att illustrera en poäng om vad det kan innebära, så gick jag lite djupare den här gången.:geek:

Iom att rampen nu flyttats och det fanns utrymme under verktygstavlan ledigt, så tänkte jag att det tillåter ju att verktygen kan hänga ner utanför tavlan och därför lämna mer plats på tavlan. Jag har ju trots allt några till saker jag gärna skulle ha framme. Nu tog jag ingen riktigt "före-bild" men det går att se längre upp om man är riktigt nyfiken, men efter några flyttar så såg tavlan ut såhär.

Efter lite plock och omstrukturering så fick jag plats med fler verktyg:
Välordnad verkstadsvägg med verktyg upphängda på en håltavla, sprayburkar, och förvaringslådor, samt en ölflaska på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det slutar liksom inte där. Jag vet inte om jag kan kallas överambitiös, eller bara noggrann, för efter lite mer funderande och avvägningar kom jag fram till att om jag flyttade om lite till så kunde jag få plats med andra saker som kanske gav mer?

"Finn fem fel",:rofl: efter en timme till så såg det ut såhär:
Verktygstavla med ordnat sortiment av handverktyg, borr, burkar och etiketterad förvaringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåväl, det var väl mest för att illustrera en poäng. Sånt här är det mycket av när jag spenderar tid i det här projektet. Allt småplockande i lådor och askar är inget man "kan fota" ens om man skulle vilja det, men det är en stor del av tiden som jag varvar med lite mindre själadödande aktiviteter. Nu när rampen flyttats och plåtarna på bänkarna är färdiga, kunde jag även äntligen skruva fast städet. Fick leta lite efter passande skruv, då de gamla var för långa, men jag gick upp till M12 istället för M10, så det känns som en win-win.

Hur som helst, det blev en mer produktiv och senare fredagskväll än jag hade tänkt mig och på lördagen kommer dagen till stor del att ägnas åt mek med vinterbruksbilen. Har ett par moment i det här projektet som kommer kräva släpvagn och båda mina vinterbruksisar (den ena ska säljas) har problem med missljud och/eller anliggande bromsar. Grymt tråkigt men ack så nödvändigt och även om jag inte fick något problem helt löst tror jag mig kommit en bit närmare på vägen vad det är som behöver göras. Delar är på väg och lite mer tid kommer jag behöva ägna åt detta innan jag kan släppa det för stunden.

Hursomhelst, framåt kvällen kunde jag återgå till projektet och de närmsta momenten nu när det börjar bli varmt ute, involverar en del utearbete. Jag kommer dock försöka varva detta med pyssel inomhus så gott det går, tex om kvällstid. Det som står näst på dagordningen är fönstret. Ända sedan jag skaffat huset har det lilla fönstret varit sprucket och jag har "stelopererat" det i stängt läge då det inte funnits något behov av att öppna det och det saknas något säkert sätt att låsa det på. Nu är tiden kommen att mura glasblock istället. För att komma åt ordentligt kring fönstret, töms arbetsbänken på allt lösöre och därefter skruvas den loss från väggen och kan kasas ut en bit på golvet.

Förbereder för arbete kring fönstret, bänken är bra mycket tyngre nu:
En organiserad verkstad med verktygstavlor, arbetsbänk och diverse verktyg och redskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är flera flugor som ska göras på smällen i detta moment. Jag kan inte börja med fönstret än, för jag har inget bruk kvar från förra gången när jag gjorde en glugg i skorstensprojektet (eller jag hittar det iaf inte:rolleyes:). Men jag kan göra lite saker med hörnet under bänken jag velat göra.

Det första är att sätta in ett hyllplan under bänken. Det är ju lite svåråtkomligt så detta kommer inte vara någon förvaring för saker som behövs ofta, men för att slippa stapla grejer på varandra så sätter jag in en till "våning" för att kunna gömma undan mer sällangrejer här. För detta passar jag på att utnyttja hyllplanet som blev över sedan jag flyttat kontaktrampen. det är nästan rätt längd, men det är inte så viktigt i det här sammanhanget. desto viktigare är djupet och eftersom det mäter 50cm så får jag rätt djup som jag vill ha, dessutom är det färdigmålat redan.:cool:

Inte särskilt snyggt, men funktionsdugligt:
En nyligen installerad hylla under arbetsbänken i ett verkstadsutrymme med gipsad vägg och verktygslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att jag inte vill ha fullt djup på detta hyllplan är för att jag även vill flytta tryckluftvindan hit. Efter diskussionen om hur elkablar på bänken är ett otyg har jag börjat uppleva att tryckluftsslangen är ett ännu värre otyg då den dessutom är rätt stel och ännu lättare har omkull eller knuffar ner saker på bänken. Från början såg jag det som ett gyllene tillfälle att utnyttja hörnet uppe vid taket med en tryckluftsvinda där, men nu har jag lite andra idéer och hörnet under bänken är lika "svårt" att utnyttja på ett bra sätt även det.

Lite verktygslådor på plats och slangvindan som flyttats ner:
Tryckluftsvinda monterad på vägg med gul slang, verktygslådor och hyllplan under arbetsbänk i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att slangen ner till vindan ska kunna gå fritt för bänken gjorde jag det enkelt för mig. "Plankan" i bakkant på den korta bänken kortades av för att på så vis låta slangen gå fritt mellan bänkarna längs väggen. Detta blev den enklaste lösningen då jag på det viset slipper modda plåtarna eller någon av själva bänkarna. Ev kompletterar jag med någon slags "krok" för att hänga slangen på i framkant på bänkens undersida så att det är lättare att komma åt den än nere vid golvet:

Slangen kommer precis gå fritt längs väggen mellan bänkarna:
Verkstadsutrymme med tryckluftsanläggning och slangvinda under arbetsbänk mot tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men i det här skedet ville jag inte skjuta tillbaka bänken, det är mest onödigt då jag ju fortfarande inte kommit till huvudakten; fönstret. Bänken får stå såhär tills det är färdigt. Men det finns alltid något att göra i detta projekt och kvällen kom att ägnas åt idel plock. Rätt harmoniskt att få lite ordning bland pinalerna, lyssna på lite musik och sippa på ett gott vin. Allteftersom grejerna börjar hamna på plats känns ordningen mer och mer fastslagen och det är då dymon åker fram.:cool:

Det är verkligen en stor hjälp med etiketter innan ordningen satt sig i muskelminnet:
Hand som håller en svart etikettlapp med text framför en blå verktygslåda märkt "KABELKLAMMER".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med det hade det hunnit bli söndag och dagen kom mest att ägnas åt annat. Två lite större moment i projektet avverkades dock, det ena (som jag inte tog bild på) var att städa uppfarten igen. Det blir alltid nytt skräp allteftersom projektet fortskrider och delvis är det saker som ännu inte tagits itu med. Men det känns verkligen skönt att få ner mängden skrot. Snart kommer jag ha släpvagn på plats igen och då ska jag passa på att ta hand om en del av det som blivit, men lite av skrotet kan vara bra att ha också.:p

Det andra var att börja plocka bort saker från fasaden på garaget. det kommer bli en uppfräschning där putsen släppt, det kommer att målas och det ska dras ny el för belysningen på uppfarten och inför det så ska det gamla ner.

En solblekt slangvinda och tveksamma elinstallationer, detta måste uppdateras!
En slangvinda monterad på en vägg med en blå slang ansluten till en utomhuskran, omgiven av verktyg och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är även en förberedelse för ett annat projekt som är av mer nödvändig art, men som kommer väl till pass att göra i samband med garageprojektet; vi ska gräva ner en avloppstank pga hårdare krav från kommunen. Rören går under garaget och ska uppdateras i samma veva, det är därför jag avsiktligt väntat med ena halvan av rummet. I samband med detta kommer jag låta gräva ner markrör för ny belysning och även låta gjuta en platta utanför garageporten!:cool: Mer om detta kommer längre fram!

Det var allt jag hade för denna gången. Som sagt, lite fattigare än brukligt, men av goda skäl. Jag hoppas på en mer spännande utveckling framöver även om det till nöds måste flikas in lite bilmek emellanåt. Men å andra sidan så är det just därför jag gör det här till att börja med; för att jag mekar bil "egentligen".:crysmile:

Bonusbilden; Är det här övertryck i vevhuset? Nyligen rengjort spjällhus:
Närbild på ett öppet spjällhus med oljerester som visar tecken på potentiellt övertryck i vevhuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här motorn gäckar mig, skumma "ryck-symptom" som jag jagat i flera års tid nu.:worried:

Det var allt för den här gången. Tack för ert fina engagemang! På återhörande!:heart:
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Sorry för en liten OT i din tråd. Jag tror ju vi stött på varandra för många år sen i VW kretsar och att jag för 10 år sen hjälpte dig programmera om nån styrenhet på en gammal saab 9-3... Visst stämmer det... Bor du numera i Uppsala, min gamla hemstad, eller är det bara på helgerna du är där? Trodde du var en infödd stockolmsbo? Nåväl. Saknar några gamla VW på bilderna. Men garaget ser jäkligt fint ut måste jag säga! Väl i klass med de inlägg du haft om bilrenoveringar om jag minns rätt. :) (har kvar VW intresset och bilar men inte haft tid och ork att varken pyssla med bilarna eller hänga på sådana fordon på länge).

För min del får du gärna flika in lite bilmek i tråden! :D
 
J
Jag hade problem med ryckig gång på en bil där det visade sig att spjällägesgivaren var feljusterad. Vid stängt spjäll trodde ECUn att det var 50% öppet. Att köra på låga varv (runt 50km/h) var väldigt irriterande, motorväg var lugnt. Kan vara värt att kolla på iaf..
 
Kul att höra av dig igen "JohanLun", det stämmer att du hjälpte mig med Saaben, men det var "bara" sex år sen, rätt säker på att 2016 var året jag åkte i den.;) Dina övriga antaganden stämmer också, stugan (huset) ligger i Uppsala Län och jag bor i Stockholm. Eftersom huset ligger i Uppsala Län är det vad jag valt att fylla i här. För närvarande bor det ingen bil i garaget och jag har mest mekat bruksbil på uppfarten sen omdaningen startade så det har inte känts aktuellt att redovisa. Men jag tar till mig av budskapet och ska ha det i åtanke framöver.

JBir: Jag tycker din erfarenhet är intressant, det dumma är bara att digifant-systemet som min bil har inte har någon spjällägesgivare. Jag har dock varit på de två mikrobrytarna, de som mäter WOT (wide open throttle) och tomgångsbrytaren (stängt spjäll), framförallt den sistnämnda. För om den vore "fel" på något vis, skulle det förklara mycket, men hittills har jag inte hittat något fel. Tack för tipset ändå!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Onsdag kväll var jag ute en sväng på stugan igen. Klockan var rätt mycket innan jag kom fram delvis pga ett förvirrat besök på Bauhaus för inköp av material och jag var rätt trött efter arbetsdagen så det blev ngn timmes plock i grottan på kvällen, men inte så mycket mer. Egentligen åkte jag ut för att jag behövde meka lite med bruksbilen för att få loss en bil med krok för att kunna dra hem lite prylar till bygget. Nu föll det på att jag inte tyckte jag fick till det helt och hållet och sen fick jag dessutom reda på att släpet jag tänkt låna var upptaget i nästa vecka, så då blev det mindre brått med det. Har ett skumt missljud som jag trott mig lokalisera till bakvagnens hjullager trots att allt är nytt där. Ett par nya hjullager gjorde det bättre, men den ena sidan blev dock aningens varm fortfarande, rev oket på den sidan och det blev bättre, men jag måste utvärdera mer. Det var stekande hett att jobba i solen, men det är synd att klaga när maj visar sin finaste sida.:cool:

Efter bilmeket satte jag igång med projektet igen, eller rättare sagt, jag städade undan de inventarier som stått längs fasaden, som för att förbereda för att gå vidare. Sen blev det en enkel middag och med mat i magen kunde jag sätta igång. Agendan för dagen var att mura mig ett glasblocksfönster. Jag var lite brydd över tidsaspekten här då det redan hunnit bli sen eftermiddag, men jag tänkte att i värsta fall täcker jag över hålet med en presenning, men jag hinner nog.:thinking:

Jag var så ivrig att jag glömde att ta en "före-bild", men här syns den gamla karmen iaf:
Utsikt genom ett gammalt fönsterhål med borttagen karm och isolering i en vägg av tegel, med syn på lantlig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetet med att riva var ganska straight forward. Efter att den spikade karmen bänts bort med kofot, kratsade jag bort isoleringen med kniv och avslutningsvis kunde jag knacka bort de tegelstenar som i nedkant utgjorde en förhöjning för att karmen skulle passa i hålet. Det är bland annat denna förhöjning som ger mig ett större ljusinsläpp med det nya fönstret.

Kiosklucka? Känns alltid lite surrealistiskt och läskigt med ett nytt hål i huset:
Vy genom en tegelvägg under renovering med utsikt över en trädgård och röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här förberedde jag hålet genom att duscha betongen med vatten med trycksprutan, inbillar mig att det ger bättre vidhäftning när man inte har någon primer att tillgå. Jag måttade med blocken och kom fram till att tre gick ganska lagom in på höjden, medan det på bredden kunde gå in 6,5, så där fick jag improvisera. Lite geggamojja, special för glasblock, blandades till i en hink och murningen kunde ta vid. Det är riktigt svårt att få det rakt, men jag tyckte att jag la ner mycket energi på det första skiftet. Justerade och knackade blocken, mätte och knackade lite till, mätte igen osv. Det svåra var fogbredden. En rätt generös fogbredd om ca 15mm behövdes för att fylla ut gluggen i sidled och det var svårt att få den jämn längs hela raden. Ögonmåttet kom till användning här.

Första skiftet, hyfsat bra ändå, eller är det lite snett?:whistle:
Glasblocksfönster i murad vägg under tillverkning, sett inifrån stuga med utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det syns inte på bilden, men jag la ett horisontellt armeringsjärn för respektive horisontell fog. Det var lite knepigt att komma åt att borra för detta med blocken på plats, så för att göra det rätt inför andra skiftet, borrade och monterade jag armeringsjärnet först. Det hade också sina avigsidor, men helt klart den bättre kompromissen.

För att ha chans att komma åt monterades armeringsjärnet först:
Delvis murat glasblocksfönster med utsikt över en grön trädgård, synliga murarbeten och byggmaterial utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen jobbade jag på med skift två och tre i en oavbruten följd. En yrkesman kan säkert komma med tips och skulle gjort på ett annat sätt. Alla fogar blev inte klockrena men det borde jag kunnat lista ut eftersom jag inte hade några distanser utan körde helt på frihand och jag är trots allt ingen erfaren plattsättare/murare.

"Lite snett är också rakt", tror ni jag kommer stå ut med att se alla defekter i framtiden?:oops:
Glasblocksfönster nymurat i röd tegelvägg med synliga kablar och rörfästen ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här var det hög tid att runda av, jag hade kört rätt intensivt under dagen så jag var bra slut. Faktum är att jag fortfarande är helt slut då jag inte sov så mycket i natt och dessutom vaknade med en märklig halsont. Innan jag for mot den stora staden igen passade jag på att tvätta bort alla rester av bruket på själva blocken. Fönstret ska tvättas mer noggrant sen, det jag tog nu var det värsta som kommer sitta som berget om det får brinna helt.

Jag kallar den "fasadbild i gryningsljus".:rofl: Som ni ser finns det mer att göra på utsidan:
Nyinstallerat glasblocksfönster i vägg på stuga med byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med det är den lilla miniuppdateringen över. Ingen bonusbild den här gången, har haft lite mycket på sistone, men att få komma ut två dagar på stugan gjorde gott för själen. Nu väntar ett varmt bad och en skön säng. Kristi flygare blir en långkörare med fem dagar ledigt och även om det känns som att jag har hundra olika andra småprojekt som väntar på mig, så kommer det nog kunna bli en och annan timme med detta projekt. Och jag ska försöka komma ihåg att fota mer.:lying::crysmile:

Tills dess, på återhörande!:heart:
 
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Grymt fint för att vara gjort på frihand och första gången!
Har du sjöutsikt från stugan?
 
Keexet Keexet skrev:
Första skiftet, hyfsat bra ändå, eller är det lite snett?:whistle:
Svårt o se när du inte kan hålla kameran rakt ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det där blev ju bra mycket snyggare och en skön industriell VWgaragekänsla :)
 
Tack för kommentarerna, alltid lika kul att logga in här för att se om man lyckats skapa en reaktion.

Appendix: Ja det är sjöutsikt från stugan. Grottan har väl mer av en "sjöglimt" pga vinkeln (det var det jag försökte illustrera med bilderna). Det är en väldigt vacker och trivsam plats, inte bara för att jag har min verkstad där.:cool:

Grizzly: Äsch. Jag kunde illustrera missarna tydligare, men det är som med fula bilder på sig själv, man väljer ju att visa upp det minst pinsamma såklart.:oops:

Working: Tack för klomplimangen. Jag hade en vision om hur det skulle bli och nu när det sitter där har jag ännu inte riktigt vant mig, men det kommer nog. Jag gillar glasblock, tycker det är ett häftigt material, för ett framtida projekt fnular jag på att mura en duschkabin av glasblock. Får se vad som är ekonomiskt gångbart, för nu är materialet jag fått snart slut.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
"Lite snett är också rakt", tror ni jag kommer stå ut med att se alla defekter i framtiden?
Vilka defekter?

Där är en av fördelarna med att inte "idiotrenovera" allt till extremt nyskick där alla mått och skevheter justeras till absurt minimum.

Keexet Keexet skrev:
Här förberedde jag hålet genom att duscha betongen med vatten med trycksprutan, inbillar mig att det ger bättre vidhäftning när man inte har någon primer att tillgå.
Enl min (iofs väldigt begransade) erfarenhet så är det avgörande för vidhäftning att ytan under är välfuktad. Primer fanns inte förr i tiden, så jag ser det enbart som ett sätt att lura pengar av amatörer. :devilish:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.