Hej,
jag söker tips på vad som kan vara en pragmatisk lösning för att kunna ha lite elektronik uppsatt på en stolpe (för mätningsutrustning etc) och vara självförsörjande på solenergi. Paketet drar bara ca 30w, och skulle behöva vara igång minst under dagsljus, men helst dygnet runt.

Tips på smidig/pragmatisk lösning emottages tacksamt.
Mvh
 
Parlin Parlin skrev:
Hej,
jag söker tips på vad som kan vara en pragmatisk lösning för att kunna ha lite elektronik uppsatt på en stolpe (för mätningsutrustning etc) och vara självförsörjande på solenergi. Paketet drar bara ca 30w, och skulle behöva vara igång minst under dagsljus, men helst dygnet runt.

Tips på smidig/pragmatisk lösning emottages tacksamt.
Mvh
Jag skulle spontant säga att 30 W är ganska mycket. Jag har inte riktigt expertisen för den bästa lösningen (mer än att pratar vi solenergi och konstant drift så måste det landa i någon form av PV+batteri-lösning). Vill du bara ha den igång då det faktiskt finns dagsljus blir det väl lättare, men bor du där det är snö en stor del av året blir det ändå problematiskt.

Bara som räkneexempel säger vi att du vill ha den igång 12h per dygn året runt och vi antar att du inte kommer få någon solel under 1/3 av året (stämmer nog ganska bra uppåt norr i alla fall, speciellt om du inte rensar snö från panelen). Då skulle du behöva ett batteri på 44 kWh (0,030 kW * 12h/dygn * 365/3 dygn). Det är alltså ett batteri som en elbil med hyfsad räckvidd.

Bor du längre söderut eller kan se till att hålla panelen fri från snö så blir det lättare. Behöver du bara ha den under dagsljus blir det också betydligt lättare då dagarna är korta på vintern vilket förkortar tiden... (tillägg: batteristorleken behöver ju vara betydligt mindre om du faktiskt kan ladda en del på vintern - jag skulle säga att snö blir kritiskt, så fort du har lite snö får du 0 produktion och ett batteri måste kunna täcka upp tiden utan laddning)
 
Parlin Parlin skrev:
Hej,
jag söker tips på vad som kan vara en pragmatisk lösning för att kunna ha lite elektronik uppsatt på en stolpe (för mätningsutrustning etc) och vara självförsörjande på solenergi. Paketet drar bara ca 30w, och skulle behöva vara igång minst under dagsljus, men helst dygnet runt.

Tips på smidig/pragmatisk lösning emottages tacksamt.
Mvh
Behöver det även fungera i december och januari?
 
Hur hög är stolpen?
Vad är din budget?
 
  • Solcellsdriven LED-gatubelysning på en stolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Parlin
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Här kanske litet idéer?
[länk]
eller

Sök med sökord "camping", "solar", "ödrift", " solceller", "panel" och dylikt.
Problemet är effekten och hur stor tid offline man kan acceptera. En lysdiod för exempelvis trafikskyltar använder kanske en tjugondels W styck, så en ganska upplyft skylt landar på några få W. De är troligen designade för att kunna lysa ett fåtal dagar eller kanske upp till en vecka utan sol. Mitt exempel ovan var väl lite extremt, men ville bara belysa att 30 W konstant inte är en låg effekt i sammanhanget.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Behöver det även fungera i december och januari?
hej,
Helst, så att den alltid kan vara aktiv under dagsljus, men om det blir mkt enklare om man skippat dec jan så kan det vara en lösning.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur hög är stolpen?
Vad är din budget?
Den kommer kunna anpassas i höjd, men 3-4 m upp iaf. Helt ok budget om jag kan hitta en vettig lösning.
 
C
Går det att jobba på att få ner energibehovet rejält finns det väldigt mycket att tjäna där, som kanske inses.
Då tänker jag både på att använda prylar som drar så lite ström som möjligt, men kanske framför allt på att styra prylarna smart så att de komponenter som drar mycket effekt bara är aktiva när det verkligen behövs.

T.ex. om det är mätutrustning som skickar mätvärden över en radiolänk så kanske radiolänken bara behöver kopplas upp var 5:e minut för att skicka mätvärden.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Om stolpen kan vara stabil nog, eller ännu hellre en fackverks-mast på 4m så kan du placera tre ordentliga solpaneler på den vertikalt. (Blir typ 120cm vindfång som mest, så den behöver vara rätt stabil)

Då kan du få ut kring 400W som absolut bäst. Kombinera med en laddregulator för ditt batteripack.
Beroende på var du är och hur vädret är så skulle jag dock ändå inte räkna med att ha hela dygnet räddat vintertid, men en rätt stor del iallafall.
Kostnad uppskattningsvis strax över 10' för allt med ett batteri för att klara ett dygns drift.
Dock springer det snabbt iväg om det visar sig att ni behöver gjuta en rejäl mastfot, skydd mot åverkan, flera dygns batterier, uppvärmning av batterierna etc.

Som sagt, den största vinsten blir varje watt du kan minska förbrukningen med.
 
Ska du ha batterier så se till att ha en regulator eller en separat grej som bryter vid underspänning ca 11,5V annars kommer batteriet gå sönder snabbt om du kör med bilbatteri.

Går det verkligen inte att göra något åt förbrukningen? 30W konstant är som sagt väldigt mycket.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Regulator behövs oavsett, det är inte nämnvärt bättre att överladda ett batteri än det är att urladda det.
 
Vintermånaderna är minst sagt svåra att få ut nån nämnvärd effekt ur solpaneler. Vore som sagt nödvändigt att ha rejält med batterier för att utjämna dipparna som alltså sträcker sig över månader.

Bifogar en koll jag själv gjorde för en tänk placering i Ånge, som är nära sveriges mittpunkt.
Använde mig av en site som presenterade solenergi över året för en vald plats(breddgrad). Minns inte sitens namn i nuläget men hojtar till om jag kommer på det.

Detta är alltså inte baserat på någon specifik solpanel utan det är helt enkelt så där dåligt solen levererar i vårt mörka land.

Graf över årlig solinstrålning med topp på sommaren och låg nivå under vintermånaderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Regulator behövs oavsett, det är inte nämnvärt bättre att överladda ett batteri än det är att urladda det.
Det behövs absolut en regulator men det är inte alla regulatorer som bryter för underspänning
 
C
T toolman77 skrev:
Det behövs absolut en regulator men det är inte alla regulatorer som bryter för underspänning
I en sån här tillämpning använder man väl rimligtvis en "regulator" som är specifikt avsedd för uppgiften (att ladda batterier från solceller) för att se till att få maximal verkningsgrad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.