Har köpt ett renoveringsobjekt på landet. Den småländska myllan är både sandig stenig och kompakt. Huset borde även dräneras om. Grusgångar grävas m.m.
Därför funderar jag på att köpa en grävmaskin. Vad ska man ha minigrävare eller en större modell? Märke?Har försökt söka på begagnade grävmaskiner. Finns en uppsjö med begagnade grävare. En riktig djungel, men alla verkar ha samma överpriser.

Vad har ni? Är det något märke som ni tycker är bättre?
 
Traktorgrävare är väl mer lämpligt? Då har du ju ofta gafflar och skopa för jord o snö med. Jobbigt att snöröja med en ren grävmaskin skulle jag tro....:)

Visserligen samma överpriser där men å andra sidan kan du ju sälja den om några år för samma peng eller mer.

Allt vad maskiner heter som kan lyfta och gräva har sitt värde men räkna inte med någon supermaskin för de pengarna man som privatperson är beredd att lägga ner.
 
Köpte en minigrävare (yanmar) på 1,6 ton förra våren, har haft enormt mkt nytta av den. Har gjort allt möjligt: grusgångar, dränering, tagit bort sten, grävt för planteringar, dikat m.m

Jag har hela tiden haft som avsikt att göra jobben och sedan sälja den istället för att hyra maskin. Har redan köpare på den för samma pengar som den köptes, för mig har det varit en klockren investering.
 
pris, timmar, utrustning och årsmodell?
 
  • Gilla
Stefanija
  • Laddar…
I ett annan forum tyckte en att det skulle vara 3 tons maskin pga att dom lättare maskinerna har en tendens att välta. Har ingen aning om det stämmer. Och att det går snabbare att gräva med en större maskin. För min del har tiden ingen betydelse. Tänkte endast att ha den för eget privat bruk. Har kollat lite på webben och det verkar vara svårt att hitta en maskin under 100 000:-. Verkar gå en gräns där.
 
Köp en som väger minst 3t är mitt råd. Jag köpte en på 3.4t och hade gärna haft en 5-tonnare. 3.5t är dock en väldigt bra storlek. Fantastisk styrka och kapacitet samtidigt som de är väldigt portabla och tar sig fram överallt. Grävdjup på över 3m, mm. Räckvidd på runt 5m är fint när man ska planera. Framför allt så kan man hänga på stora skopor utan att maskinen håller på att välta då man jobbar fort eller gräver i bökig mark.
 
W
Ska oxo köpa mig en minigrävare i höst. Vad är det för priser vi pratar på en runt 3.5 ton? Inte äldre än en 00 eller 01.
Vilka märken gäller samt gäller inte?
Har hört att Volvos minigrävare inte är mycket att ha men annars då?
 
Instämmer i att 3,5 ton är bra för sin storlek, men hellre aningen större än mindre :)

Att få maskiner uppåt 6-7 ton flyttade med lastväxlare behöver ju inte vara så ohemult dyrt heller.
Att köpa 1,0 eller 1,6 ton bara för att det är enkelt att flytta är oftast bara dumsnålt ;)
 
Hur större maskin destå lättare att köra. har man inte kört grävmaskin så e det lättare att lära sig finliret i tex en 12tonare. tycker iaf jag som kört lite olika grävmaskiner. undvik en gammal traktorgrävare med en spak för varje funktion.
 
Köpt nån än?
 
Många verkar tycka att större än 3 ton är det man skall ha vilket jag håller med om. Det är svårt att gräva med en traktorgrävare om man inte är van så en runtomsvängande på band är att föredra. Har haft många större maskiner under åren men köpte förra året en 5 tons maskin privat till vårt blivande husbygge. En bra storlek tycket jag. Smidig och stark, den bangar inte för stora stubbar och stenar, det går att också lasta en lastbil vilket kan vara marigt med mindre maskiner. Jag betalade 95000 + moms för min Yanmar. Har sedan kompletterat den med ett S40 snabbfäste och en tiltbar planeringsskopa. Har svetsat fast ett drag på schaktbladet så jag kan ha en kärra med material med mig. Jag har nu också skaffat en timmergrip som jag monterade på en S40 grind och som jag då kan sätta dit istället för skopan samt en timmervagn. Har den då till att lyfta och köra fram virke till solosågen.

Det kan kännas tungt att investera 100-200 tusen men det är värt varenda krona. Jag gör alla jobben bär det passar mig och på det sätt som jag vill ha det. Blir det inte som jag tänkt mig kan jag göra om det på ett annat sätt, det kostar så lite.

Maskinen har blivit en riktig kompis och anar inte hur poppis man blir med en sådan maskin på tomten...

/Lelle
 
W
Vilken Yanmar modell köpte du? Vilket årtal och timmar var det på den. Tyckte 95 + m lät väldigt lite men den kanske är lite äldre eller gått en del?
 
Jag har läst många kommentarer som menar att större är bättre (grävmaskin alltså;-). Har själv valt att köpa en 1,6 tons Yanmar av två anledningar.
Pengar var inte en större issue eftersom de praktiskt taget inte faller i värde, det gäller väl bara att kunna undvara de pengar den kostar under tiden man har den. Minigrävare och släpvagnar är bättre investeringar än obligationer.

1. det är trångt på tomten, 850m2 och man ska kunna ta sig under träd, runt hus osv.
2 det där med transport. Det kanske inte alltid är så dyrt att flytta med bogserare eller lastväxlare men det är ett himla meck att behöva förlita sig på hjälp och andra så fort man vill flytta den (då måste man ju planera!).

Själv använder jag grävaren den både på lantställe och på villa i stan och det skulle rätt fort paja kalkylen med flyttande hit och dit. Det är klart har man massor med pengar kan man väl köpa en 3,5 tonnare till stan och en till landet, så slipper man flyttande mm. Många med mig har inte det alternativet.

Vad är negativt med en mindre grävmaskin då?
Jo, om man inte är noga med att planera sitt arbete så att man ser till att stå någorlunda plant när man gräver så kan man välta om man är oförsiktig, dvs. stora skopor långt ut från centrum, det handlar om gravitation helt enkelt. Det går säkert att åstadkomma med större maskiner också;-). Så med hjärnan med sig så klarar man sig utan att välta. Det mest negativa i mina ögon är om man stöter på sten som är större än säg 80x80x80 cm för då är de riktigt bökiga att flytta med en 1,5 tonnare. Det blir ett djäkla släpande, tryckande etc. Då ska man gärna ha en större maskin.

Större maskiner gör större intryck, på marken. Gräsmattan är lätt att köra sönder.
Varsågoda, nu kan ni tala om för mig att jag har fel. Ville bara skapa balans i forumet.
 
När jag startade mitt husbygge för 1,5 år sedan stod jag inför samma problem, ville köpa en minigrävare men hittade ingen till vettigt pris i hyggligt skick. I stället köpte jag en "Kines" Polarprods traktor till bra pris alltså en ny liten traktorgrävare för ca 140' inkl. skopa och pallgafflar. Har under byggtiden haft riktigt stor nytta av den och nu när tomten skall planeras är den guld värd.
 
P
Bror skrev:
När jag startade mitt husbygge för 1,5 år sedan stod jag inför samma problem, ville köpa en minigrävare men hittade ingen till vettigt pris i hyggligt skick. I stället köpte jag en "Kines" Polarprods traktor till bra pris alltså en ny liten traktorgrävare för ca 140' inkl. skopa och pallgafflar. Har under byggtiden haft riktigt stor nytta av den och nu när tomten skall planeras är den guld värd.
måste få fråga hur är en såndär kines traktor att lasta med pallgafflar? hur mycket e max innan bakänden börjar o lätta? ser ut o vara en perfekt trädgårds traktor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.