Hej,

Detta har sett ut såhär ca 7 månader nu sedan jag flyttade. Har nu dragit bort pluggarna, hur lagar jag dessa hål så att de blir snyggare?
Ej väggen där man duschar; duschdraperiet hindrar vatten från att komma.

Tänkte använda mig av silikonet nedan. Funkar det? Hur får jag det slät o fint utan massa kladd, ska man tejpa runt så man slipper kladda kakel osv..

https://www.hornbach.se/shop/Siliko...MI3s-m7dTn9wIVkqkYCh0xYQ04EAQYASABEgIRafD_BwE
 
  • Vägg med vita kakelplattor och två synliga plugg-hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Personligen skulle jag fylla hålet med valfri tätningsmassa och sen skrapa ur fogen lite och foga om lite grann. Ser ut att vara vanligt grå standardfog så i slutändan skulle ju resultatet bli typ osynligt bortsett från lite i plattan där hålen varit.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Kan köra på det också, trodde först silikon va ett måste
 
S Sebbe c skrev:
Kan köra på det också, trodde först silikon va ett måste
jo du bör ju täta hålet först med nåt, sen när det torkat skrapa ur och foga.
 
K
S Sebbe c skrev:
Kan köra på det också, trodde först silikon va ett måste
Silikon är en typ av tätningsmassa. Finns väldigt många att välja på, som lämpar sig för badrum. Inte alla innehåller silikon. Du bör fylla hålet med någon form av mjukfog innan du lägger i fogmassa i fogen.
 
Går det inte att använda det jag länkade hela vägen upp, finns i ljusgrå färg och slippa foga?
 
S Sebbe c skrev:
Kan köra på det också, trodde först silikon va ett måste
Du måste täta med sillikon, fog är inte tätt.
Jag har köpt grått silikon tejpat och sedan sprutat i å dra över med blött finger eller skrapa.
 
Perfekt då köper jag det jag länkade o jämnar ut med fingret med diskmedel o vatten
 
S Sebbe c skrev:
Perfekt då köper jag det jag länkade o jämnar ut med fingret med diskmedel o vatten
Snyggast blir om du bara fyller med silikon ut till underkanten av plattan, och sen fogar i med kakelfog. Med lite vit emaljfärg på kanterna mot plattan kan du då få en nästan osynlig reperation.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Finns färdiga sånna eller måste man blanda själv
 
S Sebbe c skrev:
Finns färdiga sånna eller måste man blanda själv
Emaljfärg finns färdigt, brukar komma i små förpackningar i stil med nagellack, en liten flaska med kork som har inbyggd pensel.
 
J
Tycker du fått bra svar redan. Det beror även lite på om du är ute efter en quick fix eller om du vill ha nånting snyggt/osynligt. Vilka estetiska krav har du? Är det ett i övrigt felfritt badrum är det ju helgerån att bara kleta i silikon även om det duger som ren tätning. Det kommer bli en blank och fet yta. Rätt är som sagt att fylla i själva hålet med silikon men att lämna lite utrymme längst ut för att blanda lite hårdfog. Det är inte svårare än att blanda våffelmix. Sedan tejpa och måla på emalj där den är skadad. Vill du bara sprutta i och täta så kör på med endast silikon. De med synfel kommer inte märka något.
 
  • Gilla
Sebbe c och 2 till
  • Laddar…
Så blev det. Körde på vanlig våtrumsilikon.
 
  • Vita kakelväggar med applicerad våtrumssilikon längs fogarna och i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Perfekt!
 
Har samma problem, har kört in våtrumssilikon och nu är min fråga hur länge jag ska vänta innan jag kör på kakelfog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.