Hej!

Hur mycket kan det tänkas gå på att dra in vattenburen värme i ett hus på 100 kvm med en inredd källare på 60 kvm? Huset är byggt på 70-talet och har i dagsläget en pelletskamin i källaren och oljeelement i bodelen. Enligt den nuvarande ägaren funkar detta hyffsat värmemässigt, men inte helt optimalt ekonomiskt.

Jag har sett att folk säljer skapligt nya vedpannor på t ex blocket, typ tidigt 90-tal för mellan 10000 och 15000 med ackumulatortankar å hela balletten. Ofta säljs pannorna p g a bergvärmeinstallationer. Verkar finnas en hel del beg radiatorer oxå.
Jag kan få tag på ved ganska billigt så det känns attraktivt.

Det jag lurar på är vad man skall räkna med att kalaset går på och om det är görbart med återvunna delar? Behövs det tillstånd för att dra in vattenburen värme i ett hus? Räknar med att av om det blir kunna göra mycket av jobbet med rördragning och likn. själv.

Någon med erfarenheter av något liknande?

Tacksam för svar.

// dodeesos
 
Jag har för mig att rörkrökarna brukar räkna ca 5000 kr per radiator.
Jag skulle uppskatta att om man gör det själv blir det ca 2500 per radiator om man kör på prisolrör och nyköp. Köper du beg. så blir det naturligtvis billigare.

Tror inte att man behöver ansöka om bygglov för att bygga om till vattenburet. Däremot kan man eventuellt behöva ansöka när man byter värmekällan. Tex om det blir skorsten eller om man skall borra för bergvärme.
 
Att betala 10-15 000 för en så gammal vedpanna är inte billigt... Köp en ny vedpanna, men gör ackumulatortanken själv av lågtryckstyp. Stor och väl isolerad.
 
Tack för svaren så långt.

Efter att jag har sökt lite på nätet håller jag med om att 10-15tkr kanske är lite dyrt för beg panna. hittade nya för under 20tkr.

Ett utkast till budget skulle kunna se ut så här

Panna, 15000kr (t ex)
Ack-tank , 5000kr ??
Radiatorer, 20000kr (10 st)
Övrigt, 10000kr (inkoppling murare m.m...)

Om jag räknar med 50000 bör jag väl inte vara helt fel ute?
 
Jag har installerat 2 st 15 år gamla Baxi-pannor som förutom keramik är likvärdiga med nya. Ett mycket bättre och billigare alternativ än en ny lågprispanna.

Felet i din kalkyl är alla smågrejer som kostar mer än man tror. Man får tex inte många meter kopparrör och kopplingar för 10 lakan...
 
Var glad att du har en källare där du kan dra rören...
Själv sitter man i ett hus på platta och det gör det "lite" svårare! ;)
 
Jag har nyligen nyinstallerat själv i tillbygge. Grovt räknat uppskattar jag att radiatorer med koppel kostar 1000-2500 kr beroende på storlek och utförande. Jag har installerat med kopparrör/prisolrör och uppskattade att jag hamnade på ca 2500 i snitt per radiator. Så mina tidigare uppgifter är komplett snittpris för radiatorsystemet.
 
Matss skrev:
Felet i din kalkyl är alla smågrejer som kostar mer än man tror. Man får tex inte många meter kopparrör och kopplingar för 10 lakan...
Det gäller att lära sig löda. En 90 graders 22 klämrörskoppling kostar runt 80 kr på rinkaby. En lödkoppling ca 7 kr. Så där finns mycket att spara. För i annat fall så blir det ett antal tusenlappar bara i kopplingar.
 
Linnex skrev:
Det gäller att lära sig löda.
Är det svårt? Löder ganska mycket el och elektronik så jag är inte helt oerfaren. Har sett att Clas Ohlsson har en lödtång för kopparrör, fixar man lödning med en liknande och en hand vars tumme iaf inte sitter mitt i?

:)

Eller skall det till gaslåga för att det skall bli bra?

Vad är skillnaden mellan prisolrör och vanliga kopparrör, är det bara utseende eller isolerar plasten på något vis?
 
Gas om du skall hårdlöda. Har ingen erfarenhet av lödtången vilket ger mjuklödning.
Skall man upp i grova rör så som 22/28 vid installation av värmekälla/stam så är jag nog tveksam till tången. Då hade jag nog valt gas även om man väljer mjuklödning. Ett gaslödningssätt som klarar 1400-1800 grader kostar från några hundra till en tusenlapp och hittas i järnvaruhus eller på större byggvaruhus.
Gaslödning är relativt lätt och det är bara att provlöda lite och hålla koll på att man inte värmer för hårt. Vad som är viktigt är att respektera att man arbetar med hög värme och öppen låga så att man inte bränner ner huset. Tipps är att även skaffa en brandskyddsmatta (liknande aspets) som man kan skydda väggar etc där man är nära samt om man vill stoppa/reducera värmespridningen ut med röret att knyta en blöt trasa runt röret.

Prisol är mjukglödgat kopparrör med en vit plastisolering vilket är ett måste vid inbyggnad. Ger visst isoleringsskydd och och förhoppningsvis skydd ifall du får en spricka/läcka i röret så att vatten inte rinner ut dåldt utan pressas fram i ändarna.
 
På tal om något helt annat...
Var det inte Tjorven i saltkråkan som sa att hon skulle gifta sig med en rörkrökare för att de "tjänar så snuskigt mycket pengar" :D

Finns mycket att spara om man vågar själv.
 
Även jag var inne på vedpanna när jag nu renoverar hus och konverterar från el till vattenburen värme. Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig med pannrum, skorsten mm... Men hos mig så skulle det innebära en merkostnad på cirkus 10.000:- att dra in jordvärme istället för vedpanna när pannrum skulle byggas och skorsten sättas upp. Men då gick mitt pannpaket på 60.000:- med panna, 1500L tank med solslinga och kopplingspaket. Men sen ska det kopplas... Gör det själv iofs, men blir slantar ändå... Så kolla på fler alternativ om du inte får veden gratis och att den eldar sig själv... Det är trots allt bekvämt med en jordvärmepump! :D
 
Pratade med en igår som skulle få huset (1 1/2 plan) på 150 m2 konverterat från direktel till fjärrvärme för 100000:- nu till veckan, En dag monterade dom fjärrväxlaren samt fixade vv o 1 dag för motering/inkoppling av radiatorer skulle dom göra nu i veckan...
 
2an skrev:
Pratade med en igår som skulle få huset (1 1/2 plan) på 150 m2 konverterat från direktel till fjärrvärme för 100000:- nu till veckan, En dag monterade dom fjärrväxlaren samt fixade vv o 1 dag för motering/inkoppling av radiatorer skulle dom göra nu i veckan...
Ok, då ligger förmodligen priset på 60k om man gör det själv, materialkostnaden brukar väl ligga på 50-60%. Skillnaden är att det går snabbare.
 
dodeesos skrev:
Ok, då ligger förmodligen priset på 60k om man gör det själv, materialkostnaden brukar väl ligga på 50-60%. Skillnaden är att det går snabbare.
40000:- av dom 100000:- va kostnaden för värmeväxlaren o anslutningen, Så konverteringen från direktel gick på ca 60000:- o då behöver dom inte göra nått...
Nu är det väl möjligt att dom priserna är rabbaterade av Umeåenergi men annars är det väl vanligast att man hört 4-5000:-/radiator om man lejer bort allt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.