okej.. så nu lite mer info och bilder

Så jag jobbar nu i över våning och har gjort några grejer

1- Öppnat golvet till bjälkarna och ta bort alla gamla isolering
AM-JKLUp5IBT7u1yYp0HLepqUinz_PnQwGQ0TQIsxJ-iY5IbFjYfGk04vG0F_X6j-qSJ2IpzXNxAB9-m1xYO-4ogOBocIvXmRaRFArbIQnWYaylWrqKZE0nCO-FWV0SfLs_57qJK6nr4Ewgjs4fuf72ocDAR9A=w1250-h937-no
AM-JKLUwOfbVL967hCtoUB1Ehp-8_JFn_f0p98i4Sl9A56Kj0Ko-HLwULVNsVn7tOx7rm0CIOIOihvow51hCtqgP0Gd0v6F1GPThQ9SvLBCh1csI4iyQEOMNOIX-2jsnhwkNshZEJNPkNBpzdGP_JJ45Vabm1g=w1080-h811-noAM-JKLUy8c1NY5PFwL_eexwvCd-3vR_0svGOmFcF-IGZEe1IEeTeVR7u3SsnjkrBJzG455OKCL6bbAADhCLiw5LSccvTX9QH2CWz8mLOzDKFTBnnKAGKtFGvX1sOb2MySpbBSbWOK1qm1WggsGZOnADs-Dm6Zg=w1080-h811-noAM-JKLU9H4vAY7N0IIJ4RNEye83beKZSRLUYq0_jpeLcb0L0t9UE8t0fAM8qdHB24-Sl77oiSCPKlElIOIyPLRXfhyyC1ZCCYUND8SEidzUPmYSVol9844LVdCUSI3AUvL-S1cOKYv0ZFlItrurLlrqIpwcODA=w1080-h811-noAM-JKLXQQEVan86K4wgixC9yIBkVEZQwQbfqEOJNwbm937CBfD_l171xIalMfCjDY2FZ__OBVJzgWTDqH2cHuJx3VDSPwfhiPtXN3Ohrj502EKRXiy09-9iDTzsA4gLTZAzCXsVDTHQq3pnwnW-W4shotv86Qw=w1080-h811-no
 
  • Gilla
kingen101 och 3 till
  • Laddar…
2- Det var svårt att planera placeringen av soffan. Inte så mycket plats
Original planlösning var som nedan bild
Planritning av en lägenhet som visar en stor soffa i vardagsrummet och dörrar flyttade närmare varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi ville ha en lite stor soffa så den passar 4 eller 5, så bestämde vi att flytta sovrum dörren lite längre upp så den bli nära andra sovrum dörr som nedan bild
Planlösning av en lägenhet med vardagsrum, kök, två sovrum och badrum, inklusive möblering med stor soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AM-JKLVgv9WgzX8Z7Wr5bxHfY2zfE5F-XyY_PRG6_lk6fvjuqZsyKjLeDMp4bah3BTAiIYta-1Y_e7FDdfy2sC1jSYTKb-IONW33AHqBOVVJsPnfiDmh5rf851EBCNCfJa7xzVYisc26sQf8EzEviS4oK6bo1A=w1080-h811-no
AM-JKLXxOWueavfEHoDWK5k2rDjInkCM33BTJBN--OGQXaWx4XuEfhTgkzhbCLjtvifEL_IJ6kDM2MtiSp9IvzBoxcFTfUhgDZKjZtbLRqG6X5aIoAOz_fxA53BgSa065R8sqUDC7jjz8QWwoWX2-gUTUWZtOA=w1080-h811-no
 
  • Gilla
kingen101 och 1 till
  • Laddar…
3- Vi rev eldstaden (öppenspis). Vi tänkte den var för stort för den ytan och tanken att ersätta den med en liten kamin som sidor glas så man kan se elden från soffan och ha mysigt

AM-JKLVyiI2njpLsVcuufRDBa_B0WhVE2ra3DQs-uAHogc2bp1k2Bxj6-LmeiyLEIzn1fmYsPOExq4CRZUMeEdFVNQLHar25kGrWReYch7LkNL-8k3E2vHDTl2ZHXVLoc-s7hIzKMKv7fkGv-u8PaHYNtaPz-g=w1080-h1440-no
AM-JKLWQzs8p5jyjdKaIC7LQ25UtPPHrHkPol5at4FeGVd3tUYbK3RbRYTSyWzHWnqIVUG1k_p1paudozczvT6FvatUK1z8TpMShYwp8HD12ILJWeK-ZiakH3gSjHoR94eexGkudPcbXXoeu_awcTeBVyK47cA=w1080-h1440-no



Ny modern kamin med sidor av glas, placerad på ett golv inne i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kommer att behålla den här beauty
AM-JKLWtfuPjDYpO-BIL3hR1zMz-M2zIEhDlTKkuCJRlDVm54eFC_zWKUwHM8Tt7KZwPuVIOn7A-Vu5EnIsqJnJFbNF_SNGikT6MNpmgHa5fAGhdM8BI6iCBa90PelQs0kp4Qj3a2l2sgpb7WaGRFHM6OHlJGA=w1080-h1440-no
 
  • Gilla
kingen101 och 6 till
  • Laddar…
Jag har två frågor om den lilla ytan framför öppenspisen och skorstenen om någon vet
Vi komma lägga spårade spånskivor med vattenburen golvvärme. Den lilla ytan är gjutet och finns armering
Ytan markerade med röda linjer är betong med armering men med ytan med blå linje hat två svarta klinker.
Jag antar att kamin ska stå över röda ytan men hur kan jag jämna höjden senare med spårade spånskivor och så slut golvet ska bli samma över hela våning och även under kaminen (ska lägga glasgolvskivor under kaminen visst)

Renoveringsarbete framför en öppenspis med armerad betongyta markerad med röda linjer och svarta klinkers markerade med blå linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I skorstenen fanns ett hål till gamla öppenspisen, så antar jag att när vi ska installera kaminen, det ska bli ett rör som går över kaminen sen kommer ett böj till den hålet i skorsten.

Om jag inte vill ha röret går över kaminen och i stället går i baksidan till skorstenen direkt, kan jag göra den? antar att jag måsta fräsa i skorsten på något sätt?

Renoveringsarbete vid öppenspis med markerad armerad betong och klinker, nedriven del av skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsprojekt med gulv och rödmarkerad betongyta framför en skorsten under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kingen101
  • Laddar…
S salahunreal skrev:
Ja... diskbänken gav jag den gratis med alla gamla vitvaror och mikro och allt. :D. Den var så... mmm.. ska säga inte så fräscht alls och jag tvekade inte ens.
Innerdörrarna tror dem är fina och behöver med ljusare färg som du föreslog. Dem är riktig tunga faktisk
Nu ska jag väl inte hålla på och tjata om diskbänken, men jag trodde inte en sån kunde bli ofräsch! Bara att putsa upp i så fall.
Men håller med dig om dörrarna! De är förmodligen av en kvalité du inte kan köpa till rimligt pris!
Och guld att du lyckades med att få spara vedspisen! Ni hade ångrat er om ni slängt ut den!
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
S salahunreal skrev:
Jag har två frågor om den lilla ytan framför öppenspisen och skorstenen om någon vet
Vi komma lägga spårade spånskivor med vattenburen golvvärme. Den lilla ytan är gjutet och finns armering
Ytan markerade med röda linjer är betong med
armering men med ytan med blå linje hat två svarta klinker.
Jag antar att kamin ska stå över röda ytan men hur kan jag jämna höjden senare med spårade spånskivor och så slut golvet ska bli
samma över hela våning och även under kaminen (ska lägga glasgolvskivor under kaminen visst)

[bild]


I skorstenen fanns ett hål till gamla öppenspisen, så antar jag att när vi ska installera kaminen, det ska bli ett rör som går över kaminen sen kommer ett böj till den hålet i skorsten.

Om jag inte vill ha röret går över kaminen och i stället går i baksidan till skorstenen direkt, kan jag göra den? antar att jag måsta fräsa i skorsten på något sätt?

[bild]
den röd markerade delen borde vara enklast att flytspackla till rätt höjd i samma nivå som golvspånskivan när du lagt den . På frågan om skorstenen så bör du fråga en sotare då kaminen ska godkännas för att få elda i av en auktoriserad sotare ( skorstens fejarmästere)
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Kokarn Kokarn skrev:
den röd markerade delen borde vara enklast att flytspackla till rätt höjd i samma nivå som golvspånskivan när du lagt den . På frågan om skorstenen så bör du fråga en sotare då kaminen ska godkännas för att få elda i av en auktoriserad sotare ( skorstens fejarmästere)
Make sense. Okej.. bra med att flyttspacka till samma höjd som spånskivor. Jag hade en hel annan ide. en dålig ide faktisk och jag är tacksam för din feedback
Ska ha kontakt med sotare och se vad de säger
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.