Oj vilket projekt!
Det där är definitivt svårare än att bygga nytt och mkt mer jobb , men skam den som ger sig ,enligt ordspråket Kämpa på så är allt klart till slut
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
Ska bli roligt att följa
 
  • Gilla
salahunreal och 2 till
  • Laddar…
Tillfredsställelsen över att ha renoverat själv (även med lite hjälp) är betydligt större när det är klart än att beställt ett färdigt hus som nån ställer på tomten åt en! Det här grejar du, kör hårt!
 
  • Gilla
L.I och 5 till
  • Laddar…
Det här kommer att bli jättebra! Det är ett fint hus med fantastiskt läge och som sagt mycket trevligare än att bygga nytt!
Kör på och lycka till! Och ta inte ut dig för mycket!
Och diskbänken! Du sparar väl diskbänken? Bästa som finns att ha i köket!
 
  • Gilla
salahunreal och 6 till
  • Laddar…
Precis. Rostrfria diskbänksr som 50-60-70-talets finns inte att köpa för pengar idag. Och innerdörrarna av massivträ blir som nya med lite färg (eller vit lasyr) om man inte vill ha furun som den är. Kommer nog bli modernt igen inom kort.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Nissens
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Precis. Rostrfria diskbänksr som 50-60-70-talets finns inte att köpa för pengar idag. Och innerdörrarna av massivträ blir som nya med lite färg (eller vit lasyr) om man inte vill ha furun som den är. Kommer nog bli modernt igen inom kort.
Det är väl ingen som vill ha en gammal sliten diskho kvar när man renoverat… :crysmile:
Det är bara att kasta.

Samma med dörrar, fräscht att få in nytt. :)
 
  • Gilla
  • Ledsen
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl ingen som vill ha en gammal sliten diskho kvar när man renoverat… :crysmile:
Det är bara att kasta.

Samma med dörrar, fräscht att få in nytt. :)
Maken ville ha nån trä- eller stenskiva i köket när vi renoverade, men jag fick min vilja igenom och den gamla rostfria diskbänken återmonterades. Jag förstår inte för ett ögonblick att man skulle vilja ha nåt annat. Snygg och tålig. Vad skulle alternativet vara menar du?
 
  • Gilla
Rooney och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du hade skrivit här innan ni började riva hade du fått rådet att riva och bygga nytt, göra mycket jobb själva invändigt och målning mm utvändigt. Nu blir du tvungen att jobba som en häst för att spara pengar men det går om du är tjurig som en åsna! Lycka till!
Hej och tack för din åsikt :)
Jag fick några råd faktisk att riva och bygga nytt men (och kanske jag har fel här) om jag jämför med en granne som bygger ny fritidshus, kostanden är ca 2.2 - 2.5 M för markarbete + snickare + själva huset för 100 kvm utan att räkna kostnader för bygglov, kök och badrum möbler, värme system och sånt Jag skulle gissa det hämnar ca 3M?

Så här tänkte jag i mitt huvud om att bygga nytt eller renovera
1- Jag har inte råd för att betala 2.2M eller mer (utan att räkna prishöjning dessa dagar)
2- Familjen vill inte vänta lång tid till vi ha huset byggt. Jag antar med rivning och bygga nytt, vi pratar om 1 år eller mer
3- Husgrunden är bra, vattenskadade ja men går att fixa. Jag vet inte billig men jag har räknat med kostanden för den uppdrag
4- Jag är en händig och gillar att testa vad jag har lärt mig än så länge från alla . Jag ser nu att det är jobb än jag förväntat mig men inte något som jag kan inte hantera. Än så länge det går bra tycker jag.
 
  • Gilla
Natmac och 15 till
  • Laddar…
TorOdd TorOdd skrev:
Så fint läge! Är man beredd att jobba hårt når man sin dröm, lycka till!
Yesss
jag är så spänn och varje dag lär jag mig något nytt och bli mer intressant
 
  • Gilla
Yaax och 1 till
  • Laddar…
MrZero skrev:
Bra kämpat! Önskar er all lycka med projektet! :) Blir kul att följa. Glöm inte bort att ta ledigt också. :)

Jag vill jobba mer faktisk :strong:... jag går dit bara på lördagar och ska börja ta lite mer ledig dagar från jobbet.

Planen att ha en plan färdig så familjen kan gå dit i sommarlovet. Dem får jobba lite också senare:crysmile:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kokarn Kokarn skrev:
Oj vilket projekt!
Det där är definitivt svårare än att bygga nytt och mkt mer jobb , men skam den som ger sig ,enligt ordspråket Kämpa på så är allt klart till slut
Sir no sir, bara framåt. Det kommer bli fint till slut. jag är säkert på det :)

Tack
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Tillfredsställelsen över att ha renoverat själv (även med lite hjälp) är betydligt större när det är klart än att beställt ett färdigt hus som nån ställer på tomten åt en! Det här grejar du, kör hårt!
Precis min tänkte. Jag känner så stolt att jag kan göra och fixa grejer stora eller små spelar inga roll men mmmm.. känns att man har ett syfte

Tack så mycket
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det här kommer att bli jättebra! Det är ett fint hus med fantastiskt läge och som sagt mycket trevligare än att bygga nytt!
Kör på och lycka till! Och ta inte ut dig för mycket!
Och diskbänken! Du sparar väl diskbänken? Bästa som finns att ha i köket!
Tack snälla för fina ord.

mmm.. är diskbänken så viktig? :D Frun önskade en helt ny kök. Helt ny och hon även tyckte om en diskho med kompositmaterial så köpte vi en ny kök från eopq med en classic utseende.

Men men jag lyckades övertyga henne att behålla gamla vedspisen och dess koppar fläkt i köket så det är som win-win :D
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Precis. Rostrfria diskbänksr som 50-60-70-talets finns inte att köpa för pengar idag. Och innerdörrarna av massivträ blir som nya med lite färg (eller vit lasyr) om man inte vill ha furun som den är. Kommer nog bli modernt igen inom kort.
Ja... diskbänken gav jag den gratis med alla gamla vitvaror och mikro och allt. :D. Den var så... mmm.. ska säga inte så fräscht alls och jag tvekade inte ens.
Innerdörrarna tror dem är fina och behöver med ljusare färg som du föreslog. Dem är riktig tunga faktisk
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl ingen som vill ha en gammal sliten diskho kvar när man renoverat… :crysmile:
Det är bara att kasta.

Samma med dörrar, fräscht att få in nytt. :)
Jag håller med om diskbänken men innerdörrar, tror dem kommer bli fina efter slipa och måla om och jag vill faktisk behålla lite gamla material från huset själv. Bara som en känsla att den har funnits kanske från 70 talet och så :)
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.