Jag skall ta bort två bärande väggar, har haft en konstruktör hemma som kollat på det och beräknat balkarna. Pelarna som balkarna skall vila på skall vara VKR 70x70x5. nu när jag ringde och skulle bsetälla stålet så hade dem inte den hemma. samt att jag behövde köpa en fulllängd om jag ville ha den. däremot hade dem KKR 80x80x5 hemma i lagom längd för mig (5m) hur är det med bärigheten i den gentemot VKR 70x70x5 ?? jag vore väldigt tacksam om någon kunde reda ut detta, säljaren sa att det inte skulle bli problem, men säljare är ju säljare och inget annat... (absolut inget ont om säljare... :) )

TACK SÅ LÄNGE.
 
Är det ingen som vet något om dettta...? vore väldigt tacksam om någon visste... tack ändå...
 
KKR är kallvalsat och VKR är varmvalsat, detta har inget med bärighet att göra då sträckgränsen antagligen är densamma (vanligtvis 355N/mm2), kallvalsat stål har en slätare yta och är fritt från glödskal.

Böjmotståndet är ca 35% högre på 80x80x5, du kommer att ha en klart övermatchande konstruktion med 80x80x5.
 
Tusen tack, det låter super. jag har en sista fråga. jag skall i ena endan lägga upp balken på ett L-järn som skall skruvas i träväggen med franska träskruv. konstruktören har på ritningen skrivit 70x40x5 men det har inte leverantören, dem säger att det inte finns någon sådant. utan det som gäller är 80x40x5 eller 60x40x5. jag hade valt 80x40x5 direkt om jag hade fått in det, men det finns inte tillräckligt med plats. så frågan är hur stor är skillnaden i praktiken mellan 70x40x5 och 60x40x5. Jag är oerhört tacksam för svar. tusen tack.
 
  • Gilla
Figofighter
  • Laddar…
65*50*6 och 75*50*5 finns oxå som standard hos Tibnor.
Skulle tro att 70*40*5 finns som skaffning från Tyskland genom tex Tibnor men då blir det lite dyrare och tar ca 10 dagar att få hem.
Går du ner i dimension tycker jag du skall rådfråga konstruktören.

KKR har sämre utmattningsegenskaper än VKR om det är utsatt för stora påfrestningar. Men i de flesta fall och absolut i ditt fall duger KKR. Och så är det billigare än VKR.
 
Jag ska bära av fem meter vägg med en HEA200 balk som vilar på VKR 80x80x4. Enligt byggingenjören som fixade ritningarna fick jag inte byta till KKR, han var stenhård på VKR.
 
JohanKson skrev:
Jag ska bära av fem meter vägg med en HEA200 balk som vilar på VKR 80x80x4. Enligt byggingenjören som fixade ritningarna fick jag inte byta till KKR, han var stenhård på VKR.
Jag kollade med min konstruktör, han sa att det ionte var några problem, och då jag gick upp från 70x70x5 till 80x80x5 var det absolut inget att fundera över.
 
Typiskt att jag fick en konstruktör som var "bestämd". :) KKR var mycket billigare då den fanns på lager... :p
Hur ska du få upp balken i taket?
 
JohanKson skrev:
Typiskt att jag fick en konstruktör som var "bestämd". :) KKR var mycket billigare då den fanns på lager... :p
Hur ska du få upp balken i taket?
6 kompisar och två domkrafter. på söndag smäller det... skall bli riktigt intressant att se hur det blir.
 
Återkom gärna med resultat och kanske lite bilder? :)
Har hyrt en materiallyft för min balkdag. Inte roligt att baxa 220 kg 2,5 m uppåt.
 
JohanKson skrev:
Jag ska bära av fem meter vägg med en HEA200 balk som vilar på VKR 80x80x4. Enligt byggingenjören som fixade ritningarna fick jag inte byta till KKR, han var stenhård på VKR.
Hmmm
Hade varit intressant och få information varför han inte accepterar KKR om du går upp i dimension? Skall du svetsa i det?
Jag slog en signal till min leverantör på VKR.
Fick följande uppgifter.
VKR och KKR har samma värden på papper men det stämmer inte i verkligheten.
1 m längd så skiljer sig det inget. Vid 6 m så är VKR ca 20 % starkare och det finns då en kurva att räkna efter.
 
Linnex skrev:
Hmmm
Hade varit intressant och få information varför han inte accepterar KKR om du går upp i dimension? Skall du svetsa i det?
Jag slog en signal till min leverantör på VKR.
Fick följande uppgifter.
VKR och KKR har samma värden på papper men det stämmer inte i verkligheten.
1 m längd så skiljer sig det inget. Vid 6 m så är VKR ca 20 % starkare och det finns då en kurva att räkna efter.
Problemet kanske var att jag inte ville gå upp i dimension. Pelarna blir 2,4 meter på vardera sida och ska bära upp fem meter som sagt. Så han kanske inte vill/orkade räkna om eftersom jag redan betalt. :p
 
Skillnaden ligger i axialbelastning av dessa båda profiltyper: En KKR som är kallvalsad har spänningar i sig och på grund av detta kan man inte göra pelare lika långa i KKR som VKR i motsvarande dimension. Föreskriver för min del alltid KKR när jag gör bygghandlingar, detta gör att man kan välja VKR i samma dimension om man vill. Jag tror inte att den dimension du pratade om på KKR skall vara några problem. Dessutom Collin: böjmotståndet är inte intressant i detta sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.