Seminarium på Sliparebacken!

Nr X - Ett sammelsurium av snickerirelaterade ämnen! Varmt välkomna lördagen den 21/5 kl 12!

Ola från Carmonius Finsnickeri kommer att visa sin "Superjigg" för att snabbt och med hög precision såga raka sinkor på bordssåg.

Daniel kommer att prata om virke för snickeri. Om att välja rätt virke och förstå hur fuktkvot, rörelse i virket etc egentligen fungerar i både teori och praktik.

Ännu ej namngiven handkirurg kommer att berätta för oss vad som egentligen gäller om olyckan skulle vara framme. Det finns många "husmorsknep" när det gäller sargade händer, men vad är det egentligen som gäller idag?

Seminariet är helt gratis och är på Sliparebackens Finsnickeri, Knästorpsvägen 8 precis utanför Lund.

Seminariet kommer också att streamas live via Facebook och Youtube.

Medtag hörselskydd, det blir en del maskinkörning.
Här är ett exempel på hur det har sett ut vid tidigare seminarium: https://www.youtube.com/watch?v=DB0GNEMVgjc

Anmäl dig här i tråden om du kommer.
 
  • Gilla
pjgb och 2 till
  • Laddar…
Intresserad!
Såg den inspelade seminariet förra gången.n
Taggad på att vara med fysiskt denna gången!
Hur långt är det planerat till?
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag kommer gärna! Detta är inbokat.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
allkemist allkemist skrev:
Intresserad!
Såg den inspelade seminariet förra gången.n
Taggad på att vara med fysiskt denna gången!
Hur långt är det planerat till?
Njae, det är väl inte så välplanerat tidsmässigt är jag rädd. 17 kanske?
 
Suck.
Som vanligt har ngn kollat i min kalender och lagt seminariumen efter det. Jag befinner mig på en 24h tågresa till Narvik med tre ungar då.

(Enda tvingade seminariet jag kunnat delta i slutade med att jag åkte hem efter en fullgjord dag och direkt vidare till förlossningen där tredje ungen fick komma ut..)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag kommer!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Härligt! Jag kommer!

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
A
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ännu ej namngiven handkirurg kommer att berätta för oss vad som egentligen gäller om olyckan skulle vara framme
Jag lyckades i mitten på november att köra handen i justersågen. Det går så sjukt snabbt, det bara small till och man känner bara "vad hände nu?" Jag hade en otrolig tur, med bara nga mm kortare tumme samt ett långt ärr på ovansidan av handen. Jag sågade längs med senorna:sick: Tog ändå 45 dagar att bli bra.

Seminariet skulle vara trevligt att vara med på, men 50 mil är stunsigt Hoppas ni får det trevligt(y)
 
  • Ledsen
  • Wow
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Seminarium på Sliparebacken!

Nr X - Ett sammelsurium av snickerirelaterade ämnen! Varmt välkomna lördagen den 21/5 kl 12!

Ola från Carmonius Finsnickeri kommer att visa sin "Superjigg" för att snabbt och med hög precision såga raka sinkor på bordssåg.

Daniel kommer att prata om virke för snickeri. Om att välja rätt virke och förstå hur fuktkvot, rörelse i virket etc egentligen fungerar i både teori och praktik.

Ännu ej namngiven handkirurg kommer att berätta för oss vad som egentligen gäller om olyckan skulle vara framme. Det finns många "husmorsknep" när det gäller sargade händer, men vad är det egentligen som gäller idag?

Seminariet är helt gratis och är på Sliparebackens Finsnickeri, Knästorpsvägen 8 precis utanför Lund.

Seminariet kommer också att streamas live via Facebook och Youtube.

Medtag hörselskydd, det blir en del maskinkörning.
Här är ett exempel på hur det har sett ut vid tidigare seminarium: [länk]

Anmäl dig här i tråden om du kommer.
Hej Daniel!

Tyvärr fungerar det inte denna gången att åka till Skåne. Jag får kolla på datorn i stället.

Mvh/ Dag
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej Daniel!

Tyvärr fungerar det inte denna gången att åka till Skåne. Jag får kolla på datorn i stället.

Mvh/ Dag
Det var synd! Obs dock att det är lite ändrat angående streamen, vår uppkoppling är för dåligt och det kommer istället att läggas upp på YouTube i efterhand.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Hej!

Har inte varit så aktiv här på forumet ännu men jobbar på det (och har länge varit här och läst) :) jag åker gärna ner till Skåne och är med på seminariet på lördag!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
P pinec0ne skrev:
Hej!

Har inte varit så aktiv här på forumet ännu men jobbar på det (och har länge varit här och läst) :) jag åker gärna ner till Skåne och är med på seminariet på lördag!
Varmt välkommen!
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Varmt välkommen!
Tack!
 
Lite för långt att åka men kommer nog kolla streamen när tiden tillåter.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ett stort tack @Daniel_N för ett, som vanligt, väldigt intressant och lärorikt seminarium!
Alltid lika nyttigt och trevligt att få vara med.

Ett stort tack till @Ola C också, för demonstrationen av den geniala "Superjiggen" — kommer definitivt att köpa ritningar till den när de är klara.

Ser redan fram emot nästa seminarium!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
pinec0ne och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.