Jag ska fästa ett innertak i en gammal men oanvänd ladugård som inte blev färdigställd på 40-talet.
Nu sitter det brädor i innertaket och då det är isolerat mot övervåningen/logen med sågspån så vill det rasa ner mellan brädorna som kanske torkat och krympt lite? För att slippa få ner sågspån så fort man rör sig på övervåningen så tänkte jag sätta upp masonite eller board som den kallas idag. Då hindrar jag sågspån att rasa ner och att jag kan måla vitt för att få en större känsla i rummet som idag ska fungera som förråd.

Hur fäster jag dessa skvior i taket? Jag har en luftdriven klammerpistol med med stift/klammer ca 8-10 mm i bredd med olika längd beroende på underlagets tjocklek. Kan det fungera och hur tätt ska de sitta för att det inte ska bågna? Vad är annars att rekommendera? Skivorna är av full storlek ca 1200x2400mm
 
Jag vet inte hur tätt du bör klamra, men jag har för mig jag läst att man förr blötte masoniten innan man satte den som väggskiva.
Då stramade den upp sig när den torkade och gav släta väggar.

/Höghus
 
Tomture61
Om du ska använda hårda masonitskivor är det viktigt att du fuktar dem minst ett dygn innan användning. Du behöver cirka en fjärdedels liter vatten per kvadratmeter. Kom ihåg att ställa masonitskivorna med den fuktiga sidan mot varandra. Det är för att inte träet ska torka för snabbt. Masonitskivorna bör vara lite fuktiga när de sätts upp. Ska du arbeta med porös eller halvhård masonit krävs ingen fuktbehandling innan. Du kan istället förvara den typen av masonit i ett kallt utrymme ett par dagar innan de ska användas, exempelvis i ett källarutrymme eller garage.

Ang montering så är vell pappspik att föredra eller https://www.essve.com/sv/produkter/...rafflad-spik/huggen-spik-rund-blankforzinkad/
 
De masonitskivor som jag har tagit ner i mitt hus har suttit spikade i ett rutnät med ca 10 cm mellanrum. Väldigt tätt alltså. Jag skulle ha föredragit att sätta upp gips istället. Skivorna är tyngre att lyfta men kräver inte lika mycket meck med blötning och super-tät spikning som masoniten gör.
 
Med tanke på att masonit (board) och gipsskivor kostar i princip lika mycket (75 kr för 120x240 cm) på Byggmax, så hade jag också valt gips.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.