Har stiga gräsklippare, 4-takt. Har fyllt på med AE30 och vanlig bensin. Har tänkt tömma den på olja, hittade dock lite Aspen 4.

måste jag fylla på ”extern” olja i den separata oljetanken om jag kör aspen4 i fyrtaktaren?
 
A
F fuentes skrev:
Har stiga gräsklippare, 4-takt. Har fyllt på med AE30 och vanlig bensin. Har tänkt tömma den på olja, hittade dock lite Aspen 4.

måste jag fylla på ”extern” olja i den separata oljetanken om jag kör aspen4 i fyrtaktaren?
motoroljan har inget med vilket bränsle du kör motorn på att göra.
Det skall alltid vara olja i motorn annars så skär den.
Så kolla nivån och är den som den ska så tankar du bensin oavsett om det är 2 t eller 4 t eller E10 bränsle och klipper vidare.
 
  • Gilla
fuentes
  • Laddar…
Maskintok skrev:
motoroljan har inget med vilket bränsle du kör motorn på att göra.
Det skall alltid vara olja i motorn annars så skär den.
Så kolla nivån och är den som den ska så tankar du bensin oavsett om det är 2 t eller 4 t eller E10 bränsle och klipper vidare.
Och är det en tvåtaktsmotor så har du ingen motorolja att byta utan man blandar olja direkt i bensinen (eller köper färdigblandad).

Så är det vanligtvis i alla fall när det gäller trädgårdsmaskiner (typ motorsåg, röjsåg osv).
 
A
M Maledictus skrev:
Och är det en tvåtaktsmotor så har du ingen motorolja att byta utan man blandar olja direkt i bensinen (eller köper färdigblandad).

Så är det vanligtvis i alla fall när det gäller trädgårdsmaskiner (typ motorsåg, röjsåg osv).
Ja..?
Va det till TS du tänkte dig detta?
Jag har annars väldigt bra koll på det ja.. ;)
:thinking:
 
Maskintok skrev:
Ja..?
Va det till TS du tänkte dig detta?
Jag har annars väldigt bra koll på det ja.. ;)
:thinking:
Ah, ja det var tänkt till TS. Men det var visst ditt citat såg jag nu.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M Maledictus skrev:
Ah, ja det var tänkt till TS. Men det var visst ditt citat såg jag nu.
(y)
 
Nissens
M Maledictus skrev:
Och är det en tvåtaktsmotor så har du ingen motorolja att byta utan man blandar olja direkt i bensinen (eller köper färdigblandad).

Så är det vanligtvis i alla fall när det gäller trädgårdsmaskiner (typ motorsåg, röjsåg osv).
Vanligtvis kanske, men jag har en röjsåg som har en fyrtaktsmotor, men den har ändå ingen oljepåfyllning, och den går på oljeblandad bensin.

Det är Stihls 4-MIX motor… som är vanlig på marknaden…

https://www.mynewsdesk.com/se/andre...-generation-4-mix-motorer-fraan-stihl-1874724
 
F
Nissens Nissens skrev:
Vanligtvis kanske, men jag har en röjsåg som har en fyrtaktsmotor, men den har ändå ingen oljepåfyllning, och den går på oljeblandad bensin.

Det är Stihls 4-MIX motor… som är vanlig på marknaden…

[länk]
Den är käck. En liten stötstångsmotor med kam på veven och dekomp om jag inte minns fel.
 
Nissens
F fsn skrev:
Den är käck. En liten stötstångsmotor med kam på veven och dekomp om jag inte minns fel.
Har haft den i några år nu, och är supernöjd. Pålitlig, underhållsfri och man slipper det där ettriga tvåtaktsljudet. :)
 
F
Nissens Nissens skrev:
Har haft den i några år nu, och är supernöjd. Pålitlig, underhållsfri och man slipper det där ettriga tvåtaktsljudet. :)
Luktar den som en tvåtakt då?
 
Nissens
F fsn skrev:
Luktar den som en tvåtakt då?
Nu kör jag på akrylatbensin, så den ”riktiga” doften infinner sig aldrig,..
Har aldrig upplevt att den luktar speciellt mycket faktiskt.
 
F fsn skrev:
Den är käck. En liten stötstångsmotor med kam på veven och dekomp om jag inte minns fel.
En fyrtaktare måste ha en nedväxling mellan kam och vev.
 
F
D Daniel 109 skrev:
En fyrtaktare måste ha en nedväxling mellan kam och vev.
Ja, det stämmer väl, typ ganska exakt halverat varvtal.
 
Inte bara ganska. Det måste vara 2:1.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.