Hej

Jag har köpt ett hus med solceller. Jag funderar på att sätta dit fler paneler och även batterier och laddbox.

I och med att det var förra ägaren som installerade solcellerna får jag göra avdrag på allt nytt jag installerar?

Tack
 
Du menar nog om skatteverket medger dig skattereduktion för Grön Teknik?
På batteriväxelriktare och lagringsbatteri och installationen av det är det 50 % och på övrigt(paneler, montagematerial) är det 15 % skattereduktion. Det borde du får. Vitsen med det skatteavdraget för Grön Teknik är att försöka fresta medborgaren att installera sådant.
 
A Arnodt skrev:
Du menar nog om skatteverket medger dig skattereduktion för Grön Teknik?
På batteriväxelriktare och lagringsbatteri och installationen av det är det 50 % och på övrigt(paneler, montagematerial) är det 15 % skattereduktion. Det borde du får. Vitsen med det skatteavdraget för Grön Teknik är att försöka fresta medborgaren att installera sådant.
Japp. Okej, vad bra. Jag hade fått för mig att man bara kunde göra avdraget en gång. Och då på en fastighet.
 
Numer är det ju som ett slags rot-avdrag, men kallas skattereduktion för Grön Teknik.

Det kan vara att man ett år först installerar en solcellsanläggning, och sedan nästa år installerar batteriväxelriktare och lagringsbatteri och sedan 3:e året en laddbox för elbil. Allt på samma fastighet.
Eller allt på en gång, men då blir det kanske mer än 50000 i skattereduktion, men jag tror att två personer i hushållet kan få hälften var då som skattereduktion.

Tidigare före 1 jan 2021, var det fastighetsägaren själv som fick ansöka om solcellstöd och var då ca 30 %, och han fick ligga ute med mycket pengar, innan det beviljades, kunde vara ca 1,5 år.

Nu sköter solcellsfirman skattavdraget för grön teknik, precis på liknande sätt som ROT-avdrag. Görs ju direkt på fakturan.

Skatteavdraget för grön teknik är max 50000 kr/år. Skaffar man batteriväxelriktare och lagringsbatteri, kommer man nog nästan upp i den maxsumman.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ninotramp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.