electroluxaren skrev:
Det är bara för att visa att vi måste bygga ut våra hamnar så vi kan ta emot Nato fartyg i framtiden
ah. den tänkte jag inte på faktiskt.
Men de övriga i artikeln handlade ju om att där var massor med fartyg ute. så att de skulle ha fri lejd raka vägen till gotland, karlskrona, sthlm eller var som är ju ren bullshit.
 
electroluxaren skrev:
Men det var innan vi gick med i Nato
Vi är inte med i Nato ännu och flottan i Kaliningrad är obehagligt nära Sverige.
 
F fribygg skrev:
Vi är inte med i Nato ännu och flottan i Kaliningrad är obehagligt nära Sverige.
det har den varit länge. Redan innan nato.
ryssarna kommer inte attakera oss. varken nu eller senare. Då skulle det bli jobbigt. han vill inte slås mot nato. enkel självbevarelsedrift.
Han skulle troligtvis klara oss. men nato. blir lite tuffare.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
det har den varit länge. Redan innan nato.
ryssarna kommer inte attakera oss. varken nu eller senare. Då skulle det bli jobbigt. han vill inte slås mot nato. enkel självbevarelsedrift.
Han skulle troligtvis klara oss. men nato. blir lite tuffare.
Så, varför har Ryssland då landstigningsfartyg i Kaliningrad?
Visst skulle det bli jobbigt, det är bla. därför vi har ett försvar och vi som inte är helt historielösa drar oss till minnes rysshärjningarna år 1719-21 och Rysslands plundring av Piteå för 213 år sedan.
 
F fribygg skrev:
Vi är inte med i Nato ännu och flottan i Kaliningrad är obehagligt nära Sverige.
Det finns inget kvar i Kaliningrad som är användbart, allt är i svarta havet. Förhoppningsvis blir det kvar där..
 
A
F fribygg skrev:
Vi är inte med i Nato ännu och flottan i Kaliningrad är obehagligt nära Sverige.
Definiera obehagligt!
Vi har levt med mycket mycket mycket mera och värre under kalla kriget och det gick ju rätt bra det med, alliansfria i fred och neutrala i krig.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
S skamper skrev:
Det finns inget kvar i Kaliningrad som är användbart, allt är i svarta havet. Förhoppningsvis blir det kvar där..
Nu är det väl bara 4 månader sedan Ryssland visade att man kunde flytta landstigningsfartyg till Östersjön och det kan nog göras igen om ryska riket inte upplöses eller Nato trupp baseras på vårt territorium så vi förhoppningsvis slipper de upprepade ryska kränkningarna av våra gränser.

Som privatperson förbereder jag mig med egna trädgårdsodlingar, egen ved och välfyllda förråd av livsmedel då mat och energi tillgång/priser framöver verkar osäkra.
 
F fribygg skrev:
Så, varför har Ryssland då landstigningsfartyg i Kaliningrad?
Visst skulle det bli jobbigt, det är bla. därför vi har ett försvar och vi som inte är helt historielösa drar oss till minnes rysshärjningarna år 1719-21 och Rysslands plundring av Piteå för 213 år sedan.
Så ja.... vi behöver inte gå så långt bak i tiden.
Behovet av olika fartyg har förändrats. Eftersom fartygen har utvecklats på 213år (hoppas jag:D)
Men jag var otydlig i mitt förra inlägg.
Hur ryssarna har sina fartyg har förändrats med tanke på kriget i Ukraina.
Men placeringen innan är inte ny. Det hotet har funnits där länge.
Ett försvar det har vi inte haft på länge....
Men vi har haft ett försvar.
Men det har varit lite små gnabb från ryssarna. Men det inte gjorts så mycket. Men fartygen fyller samma funktion. De har legat där länge.

Frågan är hur mycket ryssarna kommer jävlas med oss nu? De kommer inte ta till några vapen. Putin är inte dum. En del pratar om cyber sex... men det är bara ett hot för vissa.
Men cyberkrig. Jag är skeptisk.
Det kommer däremot bli en del kränkningar av vårat luftrum. men nu har vi bemanning även efter kontorstid (dock inte nätter och helger, fackliga regler) Så nu får de passa sig.:D
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så ja.... vi behöver inte gå så långt bak i tiden.
Behovet av olika fartyg har förändrats. Eftersom fartygen har utvecklats på 213år (hoppas jag:D)
Men jag var otydlig i mitt förra inlägg.
Hur ryssarna har sina fartyg har förändrats med tanke på kriget i Ukraina.
Men placeringen innan är inte ny. Det hotet har funnits där länge.
Ett försvar det har vi inte haft på länge....
Men vi har haft ett försvar.
Men det har varit lite små gnabb från ryssarna. Men det inte gjorts så mycket. Men fartygen fyller samma funktion. De har legat där länge.

Frågan är hur mycket ryssarna kommer jävlas med oss nu? De kommer inte ta till några vapen. Putin är inte dum. En del pratar om cyber sex... men det är bara ett hot för vissa.
Men cyberkrig. Jag är skeptisk.
Det kommer däremot bli en del kränkningar av vårat luftrum. men nu har vi bemanning även efter kontorstid (dock inte nätter och helger, fackliga regler) Så nu får de passa sig.:D
+ att vi har Hamilton ;=)
 
Jaha så nu börjar ryska troll härja här med.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
+ att vi har Hamilton ;=)
Då behöver vi inte nato.... :p
 
T Titagurgi skrev:
Jaha så nu börjar ryska troll härja här med.
tur att de är de ryska trollen... har precis börjat träna på ryska:p
nu kan jag de viktigaste orden ja, vodka och apotek...
 
H heimlaga skrev:
Kalasjnikoffen är inte speciellt föråldrad. Det finns truppförband i strid i Ukraina just nu i denna stund beväpnade med Nagant M1891 gevär som blev över från första världskriget. En femskotts repeter med ramladdning.
Fast det är långt från vårt ämne hemberedskap.
Absolut inte! För den som vill studera beredskap i hemmet rekommenderar jag den klassiska filmen Mr Majestyk med givetvis Charles Bronson i huvudrollen.
 
Sverige har vart med i Nato indirekt sen 40 talet alla samarbeten har vart med Nato
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Hemvärnet fortfarande
Det är inget föråldrat med dom eller AKn egentligen. Det är marginella förbättringar som kommit sen dom var moderna, ingte som avgör krigets gång.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.