T TypRätt skrev:
Det är väl inte alls ett tydligt svar på frågan om man får det. Att lagen gäller båda är ju självklart men vad som "stör" är högst subjektivt och visst får man störa sina grannar. Har du middagsbjudning med mång gäster i din trädgård kan det absolut störa, men tillåtet. Har du barn som är ute och leker kan det störa men absolut tillåtet. Vart visad hänsyn sträcker sig är så individuellt att det knappast går att anse att respektive part skall kunna avgöra detta själva. Nog kan man känna av när det barkar av i absurditeter, men att sätta upp en värmepump mot någons parkering då det dessutom är över 3 meter till bilen tycker jag absolut inte är självklart galet. (betyder inte att jag skulle göra så själv).
Oansett det står en bil eller en husvägg mm precis vid tomtgränsen så kommer vi inte i från att en luftvärme pump kommer störa grannen . tycker gott du kan ställa dig framför en luftvärme pump när det är 5 + ute och det duggar och säga att det inte kommer störa dig du kan också gå fram o tebax o se om du kommer halka eller ej .
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är väl inte alls ett tydligt svar på frågan om man får det. Att lagen gäller båda är ju självklart men vad som "stör" är högst subjektivt och visst får man störa sina grannar. Har du middagsbjudning med mång gäster i din trädgård kan det absolut störa, men tillåtet. Har du barn som är ute och leker kan det störa men absolut tillåtet. Vart visad hänsyn sträcker sig är så individuellt att det knappast går att anse att respektive part skall kunna avgöra detta själva. Nog kan man känna av när det barkar av i absurditeter, men att sätta upp en värmepump mot någons parkering då det dessutom är över 3 meter till bilen tycker jag absolut inte är självklart galet. (betyder inte att jag skulle göra så själv).
Som jag tolkat det är det 3 m parkering minus bilens bredd ger väl ca 50 cm till bilen och 5 cm till gränsen (för eventuellt kondensvatten att rinna över) så särskilt trevligt låter det inte som. Men det vimlar av tolkningsmöjligheter likväl
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med dig i stort:

1. Prata med grannen.
2. Om grannen inte vidtar åtgärder gör du det själv.
3. Men. Det är nu hämnden inte får komma in och det är kanske knepigt för många rent känslomässigt. Frågan gäller alltså inte att försöka sabba grannens luftvärmepump. Även om det känns så, så är det inte den som är problemet utan t ex luftströmmen som den orsakar på din fastighet. Då åtgärdar du luftströmmen utan att sabotera grannens luftvärmepump. Du ska alltså inte leka "luften är fri" bara för att grannen har gjort det.
Ja, steg ett är att prata med grannen och förklara att utedelar för mycket oväsen när de går för full.
Fläktar låter.

Fungerar inte det. Dvs grannen är ett asshole. Så skulle jag rekommendera att kontrollera lokala bestämmelser. Det här lär inte vara första gången. Jag skulle iaf tro att man inte får montera ute enheten mindre än 4 m från tomtgränsen. Just pga oväsendet.

Misslyckas även det "juridisk" så är alternativet att sätta upp ett tätt staket. Och då förklara för grannen att det blir så.
 
D daVinci skrev:
Ja, steg ett är att prata med grannen och förklara att utedelar för mycket oväsen när de går för full.
Fläktar låter.

Fungerar inte det. Dvs grannen är ett asshole. Så skulle jag rekommendera att kontrollera lokala bestämmelser. Det här lär inte vara första gången. Jag skulle iaf tro att man inte får montera ute enheten mindre än 4 m från tomtgränsen. Just pga oväsendet.

Misslyckas även det "juridisk" så är alternativet att sätta upp ett tätt staket. Och då förklara för grannen att det blir så.
det kan nog en väldigt dålig idé. De flesta kommuner har en gräns på 120 med 50% luft. Tätt staket lär vara bygglovspliktigt. Öppnar för motanmälan.

Kan kollas samtidigt man kollar placering av LVP
 
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Som jag tolkat det är det 3 m parkering minus bilens bredd ger väl ca 50 cm till bilen och 5 cm till gränsen (för eventuellt kondensvatten att rinna över) så särskilt trevligt låter det inte som. Men det vimlar av tolkningsmöjligheter likväl
TS svar på den frågan var:
"Vårt garage står 3 m från tomtgränsen där grannen placerat lvp max 5 cm från tomtgränsen på sitt garage. Det är alltså runt 3,65 mellan garagen där vi parkerar bilen."

Kanske inte gör det solklart heller dock. Att han måste ta hand om vattnet på sin sida så det inte blir en halkfara är ju givet men beroende på hur mycket pumpen låter och hur dessa 3.65 meter skall läsas kan det ju bli allt mellan "jag stör mig redan på min granne därför blir jag bitter fast det är en skitsak" till "hmm ok det här sög ju ordentligt".
Dvs om TS Parkerar mellan garagen blir det ju trångt men om TS parkerar framför sitt garage tycker jag det finns rätt mycket plats.
 
T TypRätt skrev:
TS svar på den frågan var:
"Vårt garage står 3 m från tomtgränsen där grannen placerat lvp max 5 cm från tomtgränsen på sitt garage. Det är alltså runt 3,65 mellan garagen där vi parkerar bilen."

Kanske inte gör det solklart heller dock. Att han måste ta hand om vattnet på sin sida så det inte blir en halkfara är ju givet men beroende på hur mycket pumpen låter och hur dessa 3.65 meter skall läsas kan det ju bli allt mellan "jag stör mig redan på min granne därför blir jag bitter fast det är en skitsak" till "hmm ok det här sög ju ordentligt".
Dvs om TS Parkerar mellan garagen blir det ju trångt men om TS parkerar framför sitt garage tycker jag det finns rätt mycket plats.
fast det känns väl en aning konstigt att han ska känna sig tvingad att parkera bilen på annat ställe? Om han har fler bilar t ex. Eller gäster.

Men oavsett så vill han slippa se soptunnor och stegar förutom LVPen.

Jag tycker reaktionen är väldigt förståelig i grunden och lösningen också. En spaljé med vinrankor el dyl är betydligt trevligare att titta på
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
fast det känns väl en aning konstigt att han ska känna sig tvingad att parkera bilen på annat ställe? Om han har fler bilar t ex. Eller gäster.

Men oavsett så vill han slippa se soptunnor och stegar förutom LVPen.

Jag tycker reaktionen är väldigt förståelig i grunden och lösningen också. En spaljé med vinrankor el dyl är betydligt trevligare att titta på
Ja det håller jag helt med om, jag stöttar TS helt i att bygga "för" denna LVP om han faktiskt stör sig på den, jag läste det som att den höll på att installeras och inte var igång än men det kanske var fel. Tänker att det kan vara värt att utvärdera situationen några veckor innan man eskalerar för det kan ju faktiskt vara så att när man vant sig vid det så var det trots all inte så stort problem och alternativa platser som kunde valts kunde kanske varit bra mycket värre för TS så kanske inte alltid är helt smart att tvinga grannen att flytta den för då lär den hamna på absolut sämsta tänkbara plats för TS. (Vilket jag skulle tro är närmare altan än parkering).
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Jag undrar i så fall över hur det är tänkt att underhålla fasad, tak och lvp. Taket hänger tex över vår tomt 20cm då grannen ”glömt” mäta avståndet till tomtgränsen. (Vilket såklart inte fanns bygglov för. Det säger att han får bygga 70cm från tomtgränsen men taket skjuter ut närmare 90 cm med hängrännor. Vilken hänsyn behöver jag ta till honom avseende spaljé eller dyl?
Börja med att överklaga bygglov det kan inte vara enligt ritning med "över annans tomt" detta får göras innom 10 år från bygglov givits.
Sätt el stängsel mot rådjur utmed din tomtgräns. Då slutar grannen gå där. Sätt en kamera på din carport som ser din tomt. Sätt en "pall eller insynsskydd" framför utblås gärna liknande skottkärra som återsänder luften till pumpen. Fråga sedan grannen vilken nivå han önskar fortsättningsvis. Erbjud honom att "köpa delar av din tomt men du skall ha nyttjande servitut och pris 10 gånger markpris+avgifter och han får gå till sopor och parkera! Men ej på ditt servitut!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Jag undrar om grannen får montera en luftvärmepump med utblåset placerat precis i tomtgränsen? Får jag placera en spaljé tex på vår sida tomtgränsen framför fläkten?
Hur högt kan man placera fläktdelen på utsidan? Jag tänker lite att grannen bara kommer höja upp den ovanför din spalje och sen får du utblåset i huvudet.
 
TRJBerg
T TypRätt skrev:
Det är väl inte alls ett tydligt svar på frågan om man får det. Att lagen gäller båda är ju självklart men vad som "stör" är högst subjektivt och visst får man störa sina grannar. Har du middagsbjudning med mång gäster i din trädgård kan det absolut störa, men tillåtet. Har du barn som är ute och leker kan det störa men absolut tillåtet. Vart visad hänsyn sträcker sig är så individuellt att det knappast går att anse att respektive part skall kunna avgöra detta själva. Nog kan man känna av när det barkar av i absurditeter, men att sätta upp en värmepump mot någons parkering då det dessutom är över 3 meter till bilen tycker jag absolut inte är självklart galet. (betyder inte att jag skulle göra så själv).
Det är inte 3 meter till bilen. Enligt TS är det precis så att han kan öppna förardörren.
 
B bygglov skrev:
Jag vill helst försöka fortsätta hålla det på en vuxen nivå men grannen är inte talbar. Han slutade hälsa efter att jag bad honom parkera på sin egen tomt då han varje dag parkerat 1m in på vår tomt. Soptunnorna i sig kommer han inte åt utan att kliva på vår tomt. Än mindre hämta stegen. Nu har han även börjat lägga sopor utanför soptunnan för att jävlas. Jag vill bara slippa se eländet varje dag. Skall givetvis försöka igen med dialog men misstänker att det blir svårt. Hur hade ni löst situationen?
I ditt läge hade jag pratat med kommunen och bett dem hjälpa till att medla genom att meddela grannen vilka regler som gäller. På vår gata är det rätt många som har satt LLVP:s utedel på garageväggen så att det blåser på grannens tomt, men passagen är bara 2 meter så en används inte till något.

Det finns inga direkta regler mot att placera utedelen så, men man bör ju självklart resonera med sin granne och fråga om det är okej. det är denna granne uppenbarligen inte kapabel att göra.

Du kan sätta upp en gles spaljé eller rent av bara två stolpar, och inget hindrar att du på denna hänger ett löst vindskydd i segelduk, plexi eller liknande som går att kroka av, då är det trots 100% täthet fortfarande inget plank.

Vinden från den lär iallafall inte skada din bil, men det finns såklart en teoretisk viss risk att låset fryser lättare. Angående störningar har vi vår utedel på vår altan på framsidan, det stör inte alls, då vi inte använder altanen och värmepumpen samtidigt.
 
Redigerat:
J Jonasdzm skrev:
Hur högt kan man placera fläktdelen på utsidan? Jag tänker lite att grannen bara kommer höja upp den ovanför din spalje och sen får du utblåset i huvudet.
Den bör sitta lägre än innedelen så att det kondensvatten som bildas när man kör den för kyla på sommaren kan rinna ut.
Varför skulle grannen höja utedelen? För att hämnas? Har svårt att tro att garaget är tillräckligt högt för det.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Den bör sitta lägre än innedelen så att det kondensvatten som bildas när man kör den för kyla på sommaren kan rinna ut.
Det räcker att slangen från kondensavloppet har fall hela vägen. Själva utedelen kan placeras högre än innedelen.
 
B bygglov skrev:
Jag undrar om grannen får montera en luftvärmepump med utblåset placerat precis i tomtgränsen? Får jag placera en spaljé tex på vår sida tomtgränsen framför fläkten?
Kan vi få lite bilder tro?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
H
Undra hur installatören tänkte när kunden visade den platsen. Har han ingen yrkesstolthet installatören att kunna säga nej till den valda platsen!
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.