Har en färdig flisbädd där det snart ska gjutas husgrund. Funderar lite över det här med byggvatten.

Jag har bara en PEM slang dragen från kommunens anslutningspunkt och upp genom markbädden. När snickarna behöver vatten till sin manskapsbod t ex., slänger man då på en förlängning på slangen och leder ut genom huset eller borde jag ha grävt ner en separat slang från anslutningspunkten enbart för byggarna?

Hur har folk här gjort?
 
Du ska inte ha något garage eller liknande som ska ha vatten i framtiden för då är det ju läge att gräva ner en separat slang med skyddsrör ut från markbädden å då kan man ju använda den eller dra en slang från huset som bara ligger på mark för manskapsbodarna
 
V Vector skrev:
Du ska inte ha något garage eller liknande som ska ha vatten i framtiden för då är det ju läge att gräva ner en separat slang med skyddsrör ut från markbädden å då kan man ju använda den eller dra en slang från huset som bara ligger på mark för manskapsbodarna
Ja det var ju också en idé jag hade, att gräva ner en extra slang i markbädden. Jag ska ändå skotta ur för några fler avloppsrör som ska ner i bädden. Vi planerar inget fristående garage, men det kanske inte är fel att ha vatten förberett ändå?

Slang i skyddsrör, lägger man det på samma djup i markbädden som avloppet, 30-40cm? Utanför grunden måste den ju frostskyddas men under byggtiden funkar det kanske att bara ha slangen sticka upp vid sidan av markbädden?
 
Nä, det är ju enklare nu att förbereda för vatten till någon byggnad. Man drar väl skyddslangen dit det passar inne i huset förslagsvis dit matningen går från kommunens anslutningspunkt sen gräver man ner den under kantbalk å på fostfritt å sen upp genom mark igen så kan du dra slangen dit du vill. Sen i framtiden så har du skyddslangen klar som du gräva ner och kan dra pemslangen i för framtida byggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.