Hej

Har köpt ett 2 plans hus 200 kvm utan källare byggt 1953 som idag kör uppvärmningen genom kombipanna och vattenburna radiatorer. Vill byta till bergvärme, dels för att "återta yta" från oljepanna samt eftersom det är miljörätt och säkert bra för värderingen av huset.

Har ni bra referenser / förslag på installatörer i Stockholm som kan hjälpa mig med detta på Lidingö. Hoppas kunna börja borra 1 september 2007.

Vilka skall jag skicka offertförfrågan till tycker ni?

Vill helst ha en Thermia, Nibe eller IVT pump.
 
Är det ingen som har installerat bergvärme i Stockholmsområdet som kan ge lite tips på installatörer som jag kan be om offert?
 
Ingen som har några tips? EcoEnergi är de tex. bra? Bergvärmekällan, Bergvärmebolaget osv? Behöver några svar från någon som installerat i Stockholm och som tycker att deras leverantör var bra. Hjälp / råd uppskattas.
 
Jag tog hem tre slumpmässiga firmor (Garpco och två till) för att diskutera olika lösningar. Mitt förtroende för dessa s.k. bergvärmesäljare var inte stort. En sålde både bergvärme och securitas-larm... Jag valde att köpa borrning separat och sedan pump via kontakter och separat installation. Mitt tips är att ta hem några firmor och diskutera alternativa lösningar med dem, begär offerter och därefter ser du till att synka offerterna så de innehåller samma lösning (kommer de inte göra från början, jag fick förslag på 3 olika pumpar av de tre olika företagen...).

Be om referenser i närområdet, besök dem och se att installationen ser ok ut och att allt har fungerat bra med installatören. Tyvärr verkar denna överhettade bransch innehålla en hel del skojare bland de seriösa.
 
Vi använde Burman consultgroup Ab, allt fungerade perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.