Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS vet själv bäst vad syftet är med att han eventuellt sätter upp någonting. Jag tror inte detta utgör något större problem för de flesta när känslorna väl har lagt sig. Och visst har TS en skyldighet att överväga eventuella negativa effekter för luftflöden från grannens luftvärmepump. TS måste överväga vad skälig hänsyn innebär i det specifika fallet inför åtgärden.
Och nu övervägde TS det. Och eftersom TS liksom de flesta av Sveriges befolkning utom de som håller till i detta forum inte har exakta kunskaper om olika LVP krav på luftflöden och hur i så fall olika täthet i ev växtlighet vid olika tider på året kan påverka densamma så kom TS fram till att han därmed hade utfört detta övervägande. Case closed.

sen känns det som många snöat in på att detta skulle bestå i hämnd. Även de som föreslår olika hämndupplägg som aldrig efterfrågats. TS vill uppenbarligen bara distansera sig från den ovälkomna LVP samt soptunnor och stegar på ett synnerligen defensivt och rimligt sätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Och nu övervägde TS det. Och eftersom TS liksom de flesta av Sveriges befolkning utom de som håller till i detta forum inte har exakta kunskaper om olika LVP krav på luftflöden och hur i så fall olika täthet i ev växtlighet vid olika tider på året kan påverka densamma så kom TS fram till att han därmed hade utfört detta övervägande. Case closed.

sen känns det som många snöat in på att detta skulle bestå i hämnd. Även de som föreslår olika hämndupplägg som aldrig efterfrågats. TS vill uppenbarligen bara distansera sig från den ovälkomna LVP samt soptunnor och stegar på ett synnerligen defensivt och rimligt sätt.
Jag ser nog mer att TS genom tråden säkert har insett att han måste göra en bedömning av skälig hänsyn till grannen. Och att kännedomen om luftflödesbehov för värmepumpar nu är god. Han kan säkert designa sitt spaljé på ett sätt som också tar hänsyn till grannens värmepump.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom frågan gällde vad lagen säger så drar vi den. 3 kap. 1 § jordabalken:

"Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen."

Det kan t ex inte vara att ta skälig hänsyn att sätta upp anläggningar som sabbar grannens luftvärmepumps funktion. Går det att göra utan att förstöra för grannen så är det inom ramen att ta skälig hänsyn.

Men grannen då?! Ja hans agerande förändrar inte dina egna skyldigheter att följa lagen.
Fast med denna lag text så gäller väl det grannen lika väl som satt upp sin luftvärme pump .som nu blir störande då det kommer bildas både is på bilen luft som blåser i onödan på uppfarten o när inte bilen står mellan fasaden och luft pumpen så kommer även fasaden bli utsatt för onödig is och fukt .
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
#jögga #jögga skrev:
Fast med denna lag text så gäller väl det grannen lika väl som satt upp sin luftvärme pump .som nu blir störande då det kommer bildas både is på bilen luft som blåser i onödan på uppfarten o när inte bilen står mellan fasaden och luft pumpen så kommer även fasaden bli utsatt för onödig is och fukt .
Ja och det finns ju ingen motsättning i detta. Lagen gäller båda.

Det enda man måste hålla i huvudet är att två fel gör inte ett rätt.
 
  • Gilla
  • Älska
Steroh och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja och det finns ju ingen motsättning i detta. Lagen gäller båda.

Det enda man måste hålla i huvudet är att två fel gör inte ett rätt.
Då har vi svaret där Claes tack för ett tydligt svar i denna fråga som ger saklig information . frågan var om grannen får sätta upp sin luftvärme pump på väggen så det stör andra o svaret är så ETT STORT NEJ då luftvärme pumpen kommer störa . Det är där för man måste be om bygglov om man tex bygger ett staket som är högre en 120 cm = blir den 2 m hög stör den grannarnas utsikt mm
 
  • Gilla
Altaböke
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser nog mer att TS genom tråden säkert har insett att han måste göra en bedömning av skälig hänsyn till grannen. Och att kännedomen om luftflödesbehov för värmepumpar nu är god. Han kan säkert designa sitt spaljé på ett sätt som också tar hänsyn till grannens värmepump.
jag har ändå själv LVP och jag måste säga att jag inte har den blekaste aning vilka krav på luftflöde som skulle finnas om en fiktiv granne hade placerat en växt 5 cm från den. Jag fattar inte ens hur jag skulle ta fram ett underlag för att klaga Och denna tråd har inte givit något svar alls som jag kan se.
Mest antaganden.
Och det kan rimligen inte ligga TS till last att han läst inlägg här.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
#jögga #jögga skrev:
Då har vi svaret där Claes tack för ett tydligt svar i denna fråga som ger saklig information . frågan var om grannen får sätta upp sin luftvärme pump på väggen så det stör andra o svaret är så ETT STORT NEJ då luftvärme pumpen kommer störa . Det är där för man måste be om bygglov om man tex bygger ett staket som är högre en 120 cm = blir den 2 m hög stör den grannarnas utsikt mm
Att driva juridisk sak borde vara möjlig men det känns en aning enklare med en spaljé. Dessutom går det att göra både och om man nu vill det.
 
B bygglov skrev:
Jag undrar om grannen får montera en luftvärmepump med utblåset placerat precis i tomtgränsen? Får jag placera en spaljé tex på vår sida tomtgränsen framför fläkten?
Som jag ser det, absolut inte acceptabelt. Om grannen inte tycker att han har någon annan vägg att sätta den på så kan han sätta den på taket. Väldigt många sådana aggregat sitter på tak ute i världen, kanske de flesta. Vet inte varför det inte görs mera i Sverige.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
U Ubbe55 skrev:
Tänker mig att en LLVP's utedel torde vara att betrakta som en fast installation och då är det de berömda 4½ metrarna som gäller OM inte tillstånd finns från grannen
Ja, det skulle jag också säga.

Det är dessutom en apparat som för en del oväsen.
Och som sagt blir det en hel del kondensvatten.
Men just oljudet är ett tungt skäl att inte gå med på mindre än 4 meter.

När utedelen går för fullt för den en hel del oväsen. Men 4.5 meter bort är inte det mer störande än vanlig stadstrafik. Bor man ensligt där det är helt tyst kan jag tänk mig att det är störande även på 4.-5 meters avstånd.
 
Redigerat:
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Att driva juridisk sak borde vara möjlig men det känns en aning enklare med en spaljé. Dessutom går det att göra både och om man nu vill det.
visst kan en tex spalje vara enkel men läs vad frågan vara från början . om man nu ska gå o prata men grannen så är det bra med fakta o veta om som i detta fall är rent juridiskt lagligt att göra .Det är otroligt mycket lättare att framföra en klagan då man vet att man har lagen på sin sida !!
 
Altaböke Altaböke skrev:
Som jag ser det, absolut inte acceptabelt. Om grannen inte tycker att han har någon annan vägg att sätta den på så kan han sätta den på taket. Väldigt många sådana aggregat sitter på tak ute i världen, kanske de flesta. Vet inte varför det inte görs mera i Sverige.
Kan inte snön ställa till det?
Jag har sett några placerade högt upp på väggen, där kondensvattnet runnit ner och förstört fasaden.
 
#jögga #jögga skrev:
Då har vi svaret där Claes tack för ett tydligt svar i denna fråga som ger saklig information . frågan var om grannen får sätta upp sin luftvärme pump på väggen så det stör andra o svaret är så ETT STORT NEJ då luftvärme pumpen kommer störa . Det är där för man måste be om bygglov om man tex bygger ett staket som är högre en 120 cm = blir den 2 m hög stör den grannarnas utsikt mm
Det är väl inte alls ett tydligt svar på frågan om man får det. Att lagen gäller båda är ju självklart men vad som "stör" är högst subjektivt och visst får man störa sina grannar. Har du middagsbjudning med mång gäster i din trädgård kan det absolut störa, men tillåtet. Har du barn som är ute och leker kan det störa men absolut tillåtet. Vart visad hänsyn sträcker sig är så individuellt att det knappast går att anse att respektive part skall kunna avgöra detta själva. Nog kan man känna av när det barkar av i absurditeter, men att sätta upp en värmepump mot någons parkering då det dessutom är över 3 meter till bilen tycker jag absolut inte är självklart galet. (betyder inte att jag skulle göra så själv).
 
S steve5432 skrev:
Nästa hus vi bygger ska vara minst1 km till närmsta granne, just saying...
Det gör nog livet betydligt behagligare. Homo sapiens är inte vidare art.
 
K Kirre2 skrev:
Kan inte snön ställa till det?
Jag har sett några placerade högt upp på väggen, där kondensvattnet runnit ner och förstört fasaden.
Ja, det råkade jag ut för. Kondens tar sig in i stenfoten och när fukten fryser spränger det sönder den.
Jag hade 2 LVP och det var samma visa för båda.
Det går ju att reparera men är en del pyssel.
 
#jögga #jögga skrev:
visst kan en tex spalje vara enkel men läs vad frågan vara från början . om man nu ska gå o prata men grannen så är det bra med fakta o veta om som i detta fall är rent juridiskt lagligt att göra .Det är otroligt mycket lättare att framföra en klagan då man vet att man har lagen på sin sida !!
nu ska jag inte vara sån men efter många turer i rättssalar så är,det stor skillnad med att uppleva sig ha rätt och att få rätt.
Det brukar finnas minst två olika uppfattningar vad som är rätt.

det är också gradskillnader och bedömingar.
Hur mycket låter det? Hur störande är det? Hur mycket blåser det? Hur mycket kondensvatten? Och vart tar det vägen?
Inga roliga argumenteringar. Man kan naturligtvis framföra det som att man är tvärsäker men risken är att man möts av en annan åsikt och då återstår ändå juridiken.

Skadar inte att försöka med grannen igen men jag hade förberett spaljé ändå.
Om inte annat för att slippa se soptunnnor och stegar
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.