Bakgrund:
Vi har skickat in vår bygglovsansökan för ett trähus (h-hus) i ett plan. Huset, i trä, skall vara svart, foder, tak, fönster, allt i svart. Då tomten till stor del är en skogstomt, vill vi med svart färg försöka dölja huset så mycket det går, och därmed få det att smälta in i omgivningarna. Huset ligger utanför detaljplanerat område i Sigtuna komun. Vi har nu fått tillbaka ansökan där man föreslår att vi väljer en annan färg. Vit (!) är det första som föreslås. Ansökan behöver även kompletteras på grund av andra anledningar.

Nu till min fråga. Behöver vi ta någon som helst hänsyn till denna rekommendation? Så som denna uttryckts så känns den som en högst personlig åsikt snarare än en objektiv och professionell synpunkt som tillstår en bygglovshandläggare på kommunen. Vår tomt har styckats av tillsammans med två andra tomter där åtminstone den ena ”grannen” önskar svart. Inga andra andra hus ligger i direkt närhet och går ej att se när man befinner sig vid våra tomter. Tacksam för lite input här. Jag hoppas och utgår från att vårt val av färg ej skall påverka hanteringen av vår ansökan i övrigt.
 
Fadai
Det är ju bara ett ”förslag”, så det kan du följa eller låta bli, som du vill.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Skolpolisen delar ut böter till kommunens handläggare! Vitt på fasad i skogen borde förbjudas! Kämpa på kamrat!
 
  • Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Man får nog betrakta 'kommunens färgsinne' som proffsig , åtminstone när ärendet går vidare till samhällsplanerare/arkitekter/kultur-och byggnadsvårdare eller dylika och inte ett individuellt tyckande. I första skedet bör TS diskutera färgvalet och inte bara strunta i påpekandet. I sista skedet väljer TS att få stöd från politiker och media.;)
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
O
Lite märkligt att föreslå just vit kulör. Det lär väl inte vara en kulör som har någon särskild kulturhistorisk koppling till landsbygden i Sigtuna, eller ?
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Lite märkligt att föreslå just vit kulör. Det lär väl inte vara en kulör som har någon särskild kulturhistorisk koppling till landsbygden i Sigtuna, eller ?
Jodå, många nybyggen i bl.a Sigtuna blir kritvita, fula, opersonliga lådor och simsalabim har kommunen har skapat en ny "kultur", även kallad svennebananvit!
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå, många nybyggen i bl.a Sigtuna blir kritvita, fula, opersonliga lådor och simsalabim har kommunen har skapat en ny "kultur", även kallad svennebananvit!
Mexitegel gav oss detta.
 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Va? Vad har jag gjort? :surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
Citrona och 57 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Va? Vad har jag gjort? :surprised:
 
  • Gilla
duetten
  • Laddar…
BirgitS
Bertuzzi Bertuzzi skrev:
Då tomten till stor del är en skogstomt, vill vi med svart färg försöka dölja huset så mycket det går, och därmed få det att smälta in i omgivningarna.
Jag tror att en mer mörkbrun eller gråbrun färg, som trädstammar, smälter in bättre än svart.
 
  • Gilla
Modig och 5 till
  • Laddar…
Du skriver att er fastighet ligger utanför detaljplanelagt område, men finns det något i kommunens översiktsplan som beskriver hur området är tänkt att utvecklas och hur? Det kan finnas något där som stödjer handläggarens påpekanden. Har bygglovet föregåtts av ett förhandsbesked i samband med avstyckningen? Där kan det finnas villkor. Jag tycker du ska fråga kommunen. Är det formulerat som en rekommendation eller krav?

Val av kulör kan påverka bygglovet, men det är fler saker som gör det. I nuläget har kommunen troligen endast kollat om ärendet är komplett, och innan alla handlingar är inne görs ingen djupare granskning.

Vad gäller färgsättningen håller jag med @BirgitS ovan. Svart kan uppfattas som ”hårt” medan gråbruna toner ger ett mjukare intryck och smälter in bättre i naturen.
 
Redigerat:
  • Gilla
My Saxin och 2 till
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Lite märkligt att föreslå just vit kulör. Det lär väl inte vara en kulör som har någon särskild kulturhistorisk koppling till landsbygden i Sigtuna, eller ?
Skokloster?
(ligger iofs i grannkommunen Håbo, men inte så väldigt långt från Sigtuna).
 
  • Gilla
PappaPeter och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Skokloster?
(ligger iofs i grannkommunen Håbo, men inte så väldigt långt från Sigtuna).
Nej, Erikssund
 
Bertuzzi Bertuzzi skrev:
Nej, Erikssund
Tänkte mest att Sigtuna kommun kanske såg Skokloster som ett typexempel på en kulturhistorisk vit byggnad på landsbygden...
 
  • Gilla
Bertuzzi
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Du skriver att er fastighet ligger utanför detaljplanelagt område, men finns det något i kommunens översiktsplan som beskriver hur området är tänkt att utvecklas och hur? Det kan finnas något där som stödjer handläggarens påpekanden. Har bygglovet föregåtts av ett förhandsbesked i samband med avstyckningen? Där kan det finnas villkor. Jag tycker du ska fråga kommunen. Är det formulerat som en rekommendation eller krav?

Val av kulör kan påverka bygglovet, men det är fler saker som gör det. I nuläget har kommunen troligen endast kollat om ärendet är komplett, och innan alla handlingar är inne görs ingen djupare granskning.

Vad gäller färgsättningen håller jag med @BirgitS ovan. Svart kan uppfattas som ”hårt” medan gråbruna toner ger ett mjukare intryck och smälter in bättre i naturen.
Vi kan inte läsa oss till något i kommunens översiktsplan som talar om färger. Har vidare bett hustillverkaren (som vi köpte tomten av) att undersöka om det finns något i förhandsbeskedet. Har svårt att tro det men vi får se.

Tackar för dina tips!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.