Hej!

Vi bygger en bastu. Söker efter ett så litet fönster som möjligt. Dumt nog så trodde vi inte det var något man behövde specialbeställa. Undrar om det finns någon som vet någonstans man kan få tag i ett litet, gärna öppningsbart (men inte nödvändigt) fönster under 50×50? Kan vara kvadratiskt, långsmalt, runt. Vill bara ha ytterst lite ljusinsläpp. Behöver ha det om max två-tre veckor, därför funkar troligen inte ställen där man specialbeställer. Härdat glas är ett plus, men inte nödvändigt. Just ja, ska vara ett ytterfönster.
 
Funderat på blocket? Läggs ut mycket fönster där dagligen, både mer eller mindre nya och rena renoveringsobjekt.

Det blir mycket ram per kvadratmeter fönster med nya fönster, i synnerhet öppningsbara, så jag skulle satsa på ett fast fönster. Eller kanske rent av köpa ett begagnat fönster utan karm och bygga in det. Men vilken estetisk nivå du vill ha kan förstås styra sånt.
 
Tack för era svar! Kanske skulle skrivit att vi kollat bägge alternativen. Har prövat varenda tänkbar googling. Visst hittar vi små fönster, men leveranstiden är för lång. Behöver ett fönster som inte behöver måttbeställas.
Blocket är vårt enda hopp just nu men hittills inget napp.
 
wildeside
M MelkerMelkersson skrev:
Tack för era svar! Kanske skulle skrivit att vi kollat bägge alternativen. Har prövat varenda tänkbar googling. Visst hittar vi små fönster, men leveranstiden är för lång. Behöver ett fönster som inte behöver måttbeställas.
Blocket är vårt enda hopp just nu men hittills inget napp.
Kolla marketplace på facebook!
 
  • Gilla
MelkerMelkersson
  • Laddar…
Kan ni inte förbereda, regla, för fönstret i modulmått och beställa, men bara sätta i ett löst glas/plast under tiden.
 
  • Gilla
MelkerMelkersson och 2 till
  • Laddar…
Har man inte behov av öppningsbart fönster hade jag köpt Ikeas hyllplan i glas för deras 40x37 köksskåp. De mäter 35x36cm ungefär , 2st stadigt härdat glas för 159 spänn.
Det är i vart fall för mig väldigt lättillgängligt.
Glaset läggs direkt mot gluggen i stommen och fästs med lister i en form och fason som passar byggnaden.
Har så på garageportarna men där tog jag 15mm plexiglas som jag hade liggandes.
Kan ju vara ett tips om man vill bygga lågbudget och det passar med bygget i övrigt. Kapar och hyvlar man listerna ur spillbrädor man har kostar hela fönstret bara glaskostnaden och kanske nån klick fogmassa och färg.
 
  • Gilla
Bondejohan och 2 till
  • Laddar…
Om ni har en byggåtervinning i krokarna kolla där. Man kan hitta alla möjliga varianter av (o)vanliga mått om nan har tur.
 
  • Gilla
MelkerMelkersson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan ni inte förbereda, regla, för fönstret i modulmått och beställa, men bara sätta i ett löst glas/plast under tiden.
Det var ju smart!
 
Det rekommenderas härdat glas i alla bastufönster pga att dom tål värmeskillnaden.
Men med det sagt så finns det många tusentals gamla bastur med vanligt 3mm glas i fönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.