T TypRätt skrev:
Är det bara en vägg till ett förråd på andra sidan är det ju istället en rätt lämplig placering.
Vi installerade en luftvärmepump till vårat garage på den sida som vätter mot grannens garage, elektrikern tyckte det var en bra placering då elskåpet fanns där med, och jag tänkte väl inte så mycket på saken. Några dagar senare bultade det på dörren och en upphetsad granne startade en 5-minuters monolog om hur de blir störda av denna värmepump, jag själv fick inte en syl i vädret. Satte den sen på garagets kortsida med en ljudskärm mot våran baksida, hörs inte ett knäpp, kostade nån tusenlapp i elektrikerkostnad.

Nästa hus vi bygger ska vara minst1 km till närmsta granne, just saying...

/S
 
  • Gilla
UppGiven och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rapps skrev:
När våra luftvärmepump är går på max är det ISKALLT framför dem. Går ej att vara där mer än mkt tillfälligt.
Grannen begränsar Ts att nyttja sin tomt efter eget önskemål. Är detta förenligt med jordabalken?
Precis som jag skrev, troligen inte. Men detta ger inte en rätt till hämnd genom att TS också bryter mot den.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller inte med om lagtolkningen. Till att börja med är 3:1 JB en papperstiger. I praktiken är det 32 kap. miljöbalken som gäller för dessa frågor. Och där finns inget som antyder att saker man gör på egen tomt som inte direkt påverkar granntomten är olovliga. Grannen kan däremot tänkas bryta mot något av skadeståndsrekvisiten i 32:3 MB, såsom buller. Likaså finns det väl en dagvattenfaktor att blanda in om TS uppfart blir nedisad.

Så jag skulle säga att TS inte gör något konstigt mot grannen bara för att han spärrar av luftvolymen på sin egen tomt från grannens nyttjande.

– – –

För övrigt låter det som om grannen är inne på TS tomt i allehanda ärenden, så utöver en eventuell spalje rekommenderar jag TS att även sätta upp ett staket längs hela gränsen.
Taggtråd är inte förbjudet
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis som jag skrev, troligen inte. Men detta ger inte en rätt till hämnd genom att TS också bryter mot den.
Jag brukar hålla med dig men inte här, om någon gör en installation på sin sida som gör att jag får en begränsad användning av min tomt (gör det i framtiden olämpligt att på en stor yta anlägga uteplats pga buller tex) så ser jag det absolut inte som någon hämnd att jag gör de åtgärder jag kan på min tomt för att minska det grannen åsamkat. Har jag dessutom först påtalat för grannen att jag är missnöjd med placeringen och grannen inte försökt vara tillmötesgående ser jag ett dåligt luftflöde pga närhet till min tomt som ett resultat av illa vald placering inte ett brist på hänsynstagande som kommer i närheten av vad lagen avser. Så något lagbrott håller jag inte med om att det skulle vara.
 
  • Gilla
Räknenisse och 5 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis som jag skrev, troligen inte. Men detta ger inte en rätt till hämnd genom att TS också bryter mot den.
Hämd är ett underskattat verktyg
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis som jag skrev, troligen inte. Men detta ger inte en rätt till hämnd genom att TS också bryter mot den.
På vilket sätt skulle det vara någon hämnd att sätta upp en spaljé på sin egen tomt för att slippa se/uppleva vad som finns på andra sidan gränsen? Varför skulle det ens kunna ses på annat sätt? Det är både rimligt och ur alla perspektiv lagligt.
 
  • Gilla
Hmt och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Jag brukar hålla med dig men inte här, om någon gör en installation på sin sida som gör att jag får en begränsad användning av min tomt (gör det i framtiden olämpligt att på en stor yta anlägga uteplats pga buller tex) så ser jag det absolut inte som någon hämnd att jag gör de åtgärder jag kan på min tomt för att minska det grannen åsamkat. Har jag dessutom först påtalat för grannen att jag är missnöjd med placeringen och grannen inte försökt vara tillmötesgående ser jag ett dåligt luftflöde pga närhet till min tomt som ett resultat av illa vald placering inte ett brist på hänsynstagande som kommer i närheten av vad lagen avser. Så något lagbrott håller jag inte med om att det skulle vara.
Jag håller med dig i stort:

1. Prata med grannen.
2. Om grannen inte vidtar åtgärder gör du det själv.
3. Men. Det är nu hämnden inte får komma in och det är kanske knepigt för många rent känslomässigt. Frågan gäller alltså inte att försöka sabba grannens luftvärmepump. Även om det känns så, så är det inte den som är problemet utan t ex luftströmmen som den orsakar på din fastighet. Då åtgärdar du luftströmmen utan att sabotera grannens luftvärmepump. Du ska alltså inte leka "luften är fri" bara för att grannen har gjort det.

HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
På vilket sätt skulle det vara någon hämnd att sätta upp en spaljé på sin egen tomt för att slippa se/uppleva vad som finns på andra sidan gränsen? Varför skulle det ens kunna ses på annat sätt? Det är både rimligt och ur alla perspektiv lagligt.
Se ovan.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vad kör du för bil?

Om du har en stor bil och börjar backa in så kan du hamna nästan på din tomgräns, och då kanske bara 30 cm framför grannens utedel.

Det lär ju störa funktionen en del, och du hade väl din parkering där långt innan han satte upp sin pump så han lär ju inte kunna klaga på det.

Annars om du väntar till vintern och kan påvisa hur halt det blir av detta, du kanske får extra isbildning på bilen mm så borde det ses som en olägenhet och kunna tvinga han att flytta den.

Klagade du någonsin till kommunen om när han byggde sitt garage så taket gick över tomgräns?

Annars borde du göra det nu innan 10 år passerat, och då samtidigt ta upp detta med att utedelen låter högt
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med dig i stort:

1. Prata med grannen.
2. Om grannen inte vidtar åtgärder gör du det själv.
3. Men. Det är nu hämnden inte får komma in och det är kanske knepigt för många rent känslomässigt. Frågan gäller alltså inte att försöka sabba grannens luftvärmepump. Även om det känns så, så är det inte den som är problemet utan t ex luftströmmen som den orsakar på din fastighet. Då åtgärdar du luftströmmen utan att sabotera grannens luftvärmepump. Du ska alltså inte leka "luften är fri" bara för att grannen har gjort det.



Se ovan.
1 och 2. Har TS redan försökt.

3 Att avgöra syftet av en åtgärd som består i att sätta upp staket eller spaljé är inget som låter sig göras.
Vem skulle avgöra om något sådan vore någon slags diffus ”hämnd”?
Kan det ens i något läge ses som en hämnd att sätta upp en tillåten avgränsning mellan fastigheter?
I så fall lär många som satt upp staket vara hämndlystna typer.
TS har inte heller någon skyldighet att avgöra eventuella negativa effekter av luftflöden i grannens installationer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag slog ner några vinkeljärn och satte upp några armeringsmattor i dom, grävde några hål i marken ( har singel på uppfarten) och fyllde med jord, därefter planterade jag murgröna, hur bra som helst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O Otto Kulladal skrev:
Jag slog ner några vinkeljärn och satte upp några armeringsmattor i dom, grävde några hål i marken ( har singel på uppfarten) och fyllde med jord, därefter planterade jag murgröna, hur bra som helst.
Precis. Och hur tillåtet som helst. Oavsett om du kände behov av hämnd eller inte.

asfalt borde fungera att borra i och fylla med lite betong eller ankarmassa där man sticker ner armeringsjärnen också?
 
Jag undrar om lacken på bilen tar skada om den står för nära blåset? Annars är väl det snabbaste lösningen, att börja backa in bilen. Använd sidospegeln så du kommer så nära som möjligt.
Förstår inte hur man kan tycka att det skulle vara sandlådenivå, det är väl klart man vänder på bilen om man inte vill kliva ut i en fläkt.
I förlängningen blir det väl bättre med en spaljé med växter på som dämpar ljudet även när bilen inte är hemma. Men kommer bilen att få plats i så fall?
 
  • Gilla
phoei och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
3 Att avgöra syftet av en åtgärd som består i att sätta upp staket eller spaljé är inget som låter sig göras.
Vem skulle avgöra om något sådan vore någon slags diffus ”hämnd”?
Kan det ens i något läge ses som en hämnd att sätta upp en tillåten avgränsning mellan fastigheter?
I så fall lär många som satt upp staket vara hämndlystna typer.
TS har inte heller någon skyldighet att avgöra eventuella negativa effekter av luftflöden i grannens installationer.
TS vet själv bäst vad syftet är med att han eventuellt sätter upp någonting. Jag tror inte detta utgör något större problem för de flesta när känslorna väl har lagt sig. Och visst har TS en skyldighet att överväga eventuella negativa effekter för luftflöden från grannens luftvärmepump. TS måste överväga vad skälig hänsyn innebär i det specifika fallet inför åtgärden.
 
Redigerat:
  • Haha
Finnpucko
  • Laddar…
Men jag är ändå förvånad över att en utedel till en luftvärmepump låter och blåser så mycket. Vi har våran placerad på altanen och den stör möjligen lite om man sitter nån meter ifrån den för att det blåser lite, inte för att den väsnas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Med på tomtgränsen menar jag att utblåset sitter max 5cm från tomtgränsen. Det jag undrar över är vilken typ av åtgärd jag kan vidta för att minska olägenheten. I detta fall används platsen bredvid för parkering av bil. Konsekvensen är en halv storm när jag kliver ur bilen varje dag och eventuellt extra slitage det blir på bilen.
De pumparna vi har på jobbet sölar ju även rätt stora mängder vatten runt utedelen, som fryser till is på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.