Har en Race kompressor på 2,5 hk och 25 tank. Men den verkar sakna reduceringsventil. Har precis köpt en dyckertpistol till mina lister och jag tycker att spiken går i lite djupt ibland. Går inte att ändra trycker på spikpistolen (Besco från CO).

Behövs en reduceringsventil till spikpistoler?
Finns att köpa kombinerade med vatten/smuts avskiljare och luftsmörjare eller är det bättre med separata?

Sätter man på denna direkt på kompressorn? En del verkar tycka man skall ha luftsmörjaren så nära verktyget som möjligt, men det låter lite bökigt
 
Produktinformation
är det den kompressorn?
i specen står det att den har regulator. istället för dimsmörjare kan man droppa i lite olja i maskinen då och då. jag gillar iaf inte att ha olja i luftslangarna och sen blåsa in det i färgsprutan och bildäck mm
 
Ja, det är den kompressorn. Visste ej att den redan har regulator. Jag vet att jag kan sätta trycket då kompressorn slås av och slås på. Men det har väl alla och det kallas väl inte regulator?
Då finns det antagligen något annat på kompressorn som jag inte hittat ännu. Får kolla ikväll.
 
pellefant skrev:
Produktinformation
är det den kompressorn?
i specen står det att den har regulator. istället för dimsmörjare kan man droppa i lite olja i maskinen då och då. jag gillar iaf inte att ha olja i luftslangarna och sen blåsa in det i färgsprutan och bildäck mm
Eller montera en liten luftsmörjare direkt på varje verktyg som kräver smörjning, se länken

Produktinformation
 
Lite svårt att se på fotot, men den röda ratten mellan luftnipplarna är trolig din regulator.

Mvh
 
Det stämmer jag har varit nere och verifierat det. Nu kan jag ställa in trycket till pistolen utan problem. Tack för hjälpen.

Bruksanvisningen är inte så tydligt skriven. Den beskriver också tryckströmbrytaren som har justerskruvar för undre resp övre tryckgräns. Fast tryckdifferens på ca 2 bar. Det finns också en bild på tryckströmbrytaren som inte ser ut som i verkligheten. I verkligheten så är det bara en knapp som man trycker ned/drar upp. På bilden ser det ut som en mutter med pil åt vänster som är minus och sedan pil åt höger som är plus. Kanske är regulatorskruven de menar för den har sådana pilar, men ser för övrigt inte ut som på bilden. Menar de undre resp övre tryckgräns i tanken? Skall man kunna ändra trycket i tanken? I mitt fall är det max 8 bar. Kan inte hitta dessa justerskruvar. Kanske svårt för någon att hjälpa med denna tafatta beskrivning?
 
ratten med + o - sitter nog inne i tryckströmbrytaren. föresten glöm inte att dränera tanken i botten då o då
 
OK, då skall jag öppna tryckströmbrytaren? Det finns en skruv på toppen av den. Får kolla det när jag kommmer hem ikväll.

Har man någon anledning att ändra trycket i tanken? Är det inte alltid bra att ha så mycket luft som möjligt i tanken? Min kompressor jobbar mellan 6 till 8 bar som den är inställd nu. Det är klart att har jag ett verktyg som skall ha 8 bar minst så är det förståss bra att kunna sätta undre trycket till 8 bar.
 
Hur ska man dränera botten i tanken??
 
sitter en liten avtappningskran under tanken
 
Jo, är det bara o öppna den? det gör jag efter varjegång eftersom det kan gå veckor innan jag använder den igen

Är det nått mer man ska göra?
 
patrikz skrev:
OK, då skall jag öppna tryckströmbrytaren? Det finns en skruv på toppen av den. Får kolla det när jag kommmer hem ikväll.

Det är klart att har jag ett verktyg som skall ha 8 bar minst så är det förståss bra att kunna sätta undre trycket till 8 bar.

Pilla inte !

Det är väldigt meckigt att få till hysteresen när man skruvat bort sig.

Sedan ska man ha i åtanke att enklare kompressorer ofta är godkända för max 9bars tryck och att säkerhetsventilen öppnar vid 10 bar.

Mvh
 
Jag öppnade locket och där satt en skruv ungefär som på bilden med + 0 -. På min kompressor är det förinställt max 8, min 6 och en fast tryckdifferens på 2 bar. Verkar som att jag med skruven då kan minska ned trycket, men tryckdifferensen är fast.

Viktigt att då inte komma över 8 bar när man ändrar.

Är ni där och ändrar på era kompressorer? Isåfall av vilken anledning?
 
Finns ingen anledning att ändra på det förinställda övre och nedre trycket. Differensen på två bar finns där för att gångtiden på kompressorn inte ska bli för lång. Får kompressorn arbeta alltför länge utan paus så finns det risk att den överhettas.
 
Helt rätt som tompas11 skriver.

Det utgående trycket regleras med en anordning enligt bild. Regulator, manometer och vattenavskiljare.

per
 
  • PIC00086.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.