Jag läser en del på forumet och det verkar vara mycket tjaffs mellan grannar.

Själv har jag väl haft tur gissar jag då, för min del har alltid sådant fungerat.
Jag bor på en mindre ort i mitt andra hus, första huset kom en granne med en lunta papper och ritningar, han ville bygga ett kallförråd för trädgårdsprylar, skulle ligga mindre än 5 m från tomtgräns.

Han var ganska nervös och trevande, började visa och berätta, avbröt och frågade vart jag skulle skriva på. Han började le och slappnade av, han var nervös för alla utom jag hade skrivit på och vi var nyinflyttade så han trodde vi skulle sätta oss på tvären. :rofl: Jag sa att så länge du är inne på din tomt så är det inte min ensak, över tomtgränsen så får vi prata om det, men din tomt bestämmer du på varje kvadratmillimeter.

Flyttade 2 år senare till nytt och nuvarande hus, stor tomt som var vildväxt med mycket träd. I tomtgränsen med enda grannen som angränsade hade de planterat en häck och några träd på 60 talet, en dag ringde han på dörren och undrade om han fick gå på min tomt för att rensa sin häck och ansa träden.

Sa bara till han att han gör vad han vill med sina saker, och min tomt går han på bäst han vill för att sköta dom. Jag hjälpte till genom att slå ned gräset på min sida med röjsågen så de skulle komma åt lättare.

När jag skulle fälla träd följande sommar så gick jag över och frågade om det var OK med dom då det skulle öka solljuset på deras uteplats.

De blev jätteglada, de ville ha det men tidigare ägare ville ej fälla träden och mig vågade de inte fråga än då jag var nyinflyttad. Vi gick ut tillsammans och diskuterade vilka träd jag skulle fälla.

Nu 15 år senare är vi som släkt, bjuder över varandra på mat och kaffe, hjälps åt med husvakt om någon reser bort, allmänt allting. Pratas dagligen med varandra. Ingen frågar eller tvekar på att göra något på sin tomt.

På andra sidan vägen hade jag en granne som var avvaktande i många år, men så föll damen i huset sjuk och eftersom de är äldre så frågade jag om jag skulle hjälpa till med snöröjning och sandning en vinter. Efter det så är relationen uppvärmd, brukar ta in posten och sköta snöröjningen så hemtjänsten tar sig fram till dom, kommunen kan ju dröja dagar med sin röjning.

Enda grus i maskineriet jag haft var inte en granne, utan en orienteringsförening som envisades med att sätta en kontroll på min tomtgränsmarkering, de löpande sprang upp på uppfarten för att nå den, i sig ingen större fara, men tröttande när de anordnade tävling varje helg i en månad och det kom folk stup i kvarten hela dagen, jag bad dom flytta markeringen ca 100m så folk sprang ute i skogen istället, fanns ju en stig för älgpass de kunde följa istället för min uppfart. Det gjorde dom och allt var åter frid.

Man får nog tillbaka precis som man själv ger i dylika relationer.
 
  • Gilla
  • Älska
ToRy och 51 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Man får nog tillbaka precis som man själv ger i dylika relationer.
Idealt, ja. Men sedan finns det en kategori människor som bara tar mer ju mer man ger, förväntar sig att man ska ge mer och aldrig ger tillbaka.
 
  • Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Idealt, ja. Men sedan finns det en kategori människor som bara tar mer ju mer man ger, förväntar sig att man ska ge mer och aldrig ger tillbaka.
De är i ärlighetens namn så få att de knappt kan anses vara en felräkning i marginalen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Härlig grannsämja tråd.
Har en granne som lagar mina byxor och syr mina gardiner och är allmänt gullig, 29 år i rad har vi firat 6:e februarirörelsen, då vi flyttade in samma dag för 29 år sen. Tidigare hade vi bara varit sommargäster. Jag plogar åt henne, även om hon är snabb medsnöslodan så trycker jag ut det sista. Bra grannar är bäst!
 
  • Gilla
My Saxin och 6 till
  • Laddar…
Fy fan va sossigt, PK granne hela vägen ner.. vart fan är skyltarna med Skjuter först o köper majblomma sen!
Sorry kunde inte låta bli. =)
Har också bara trevliga grannar, vet att folk runt här är lite småsura på en gammal gubbe som bor längre ner på gatan. Han är lite egen (tomten ser ut som Mullemeck) o han värmer huset genom eldning med EU-pallar som han sågar upp med tigersåg i trädgården. Men gubben är hur trevlig o mysig som helst o vi står gärna o pratar en god stund om både ditt och datt när jag går förbi och han är ute. Övriga granar är också alla trevliga även om vi kanske inte känner dem så väl att vi hänger hos varandra. Tomterna är ändå så stora att det blir mer naturligt att vinka ett "tjena" än att stå och snacka. Våra ena grannar tog det roliga initiativet till att bjuda in alla grannar i kvarteret till allsång och glögg på julaftonsförmiddagen, PM system och instrument ute i snön med sånghäften och allt, var superkul då det även gav ett bra tillfälle att heja på andra grannar vi inte pratat alls med än. Att flytta in ett år innan pandemin har väl inte direkt underlättat att lära känna alla i området direkt (många äldre).
 
  • Gilla
My Saxin och 3 till
  • Laddar…
Hade en tant under mig i ett litet hyres hus på landet som hängde och vikte tvätten när man hade glömt den i tvätt stugan
Och på sommaren på helgerna bjöd hon gärna på pilsener
 
  • Gilla
My Saxin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Närmsta grannen är 400 meter bort. Han plogar åt mig på vintern.
 
  • Gilla
AndersSt och 2 till
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Jag läser en del på forumet och det verkar vara mycket tjaffs mellan grannar.

Själv har jag väl haft tur gissar jag då, för min del har alltid sådant fungerat.
Jag bor på en mindre ort i mitt andra hus, första huset kom en granne med en lunta papper och ritningar, han ville bygga ett kallförråd för trädgårdsprylar, skulle ligga mindre än 5 m från tomtgräns.

Han var ganska nervös och trevande, började visa och berätta, avbröt och frågade vart jag skulle skriva på. Han började le och slappnade av, han var nervös för alla utom jag hade skrivit på och vi var nyinflyttade så han trodde vi skulle sätta oss på tvären. :rofl: Jag sa att så länge du är inne på din tomt så är det inte min ensak, över tomtgränsen så får vi prata om det, men din tomt bestämmer du på varje kvadratmillimeter.

Flyttade 2 år senare till nytt och nuvarande hus, stor tomt som var vildväxt med mycket träd. I tomtgränsen med enda grannen som angränsade hade de planterat en häck och några träd på 60 talet, en dag ringde han på dörren och undrade om han fick gå på min tomt för att rensa sin häck och ansa träden.

Sa bara till han att han gör vad han vill med sina saker, och min tomt går han på bäst han vill för att sköta dom. Jag hjälpte till genom att slå ned gräset på min sida med röjsågen så de skulle komma åt lättare.

När jag skulle fälla träd följande sommar så gick jag över och frågade om det var OK med dom då det skulle öka solljuset på deras uteplats.

De blev jätteglada, de ville ha det men tidigare ägare ville ej fälla träden och mig vågade de inte fråga än då jag var nyinflyttad. Vi gick ut tillsammans och diskuterade vilka träd jag skulle fälla.

Nu 15 år senare är vi som släkt, bjuder över varandra på mat och kaffe, hjälps åt med husvakt om någon reser bort, allmänt allting. Pratas dagligen med varandra. Ingen frågar eller tvekar på att göra något på sin tomt.

På andra sidan vägen hade jag en granne som var avvaktande i många år, men så föll damen i huset sjuk och eftersom de är äldre så frågade jag om jag skulle hjälpa till med snöröjning och sandning en vinter. Efter det så är relationen uppvärmd, brukar ta in posten och sköta snöröjningen så hemtjänsten tar sig fram till dom, kommunen kan ju dröja dagar med sin röjning.

Enda grus i maskineriet jag haft var inte en granne, utan en orienteringsförening som envisades med att sätta en kontroll på min tomtgränsmarkering, de löpande sprang upp på uppfarten för att nå den, i sig ingen större fara, men tröttande när de anordnade tävling varje helg i en månad och det kom folk stup i kvarten hela dagen, jag bad dom flytta markeringen ca 100m så folk sprang ute i skogen istället, fanns ju en stig för älgpass de kunde följa istället för min uppfart. Det gjorde dom och allt var åter frid.

Man får nog tillbaka precis som man själv ger i dylika relationer.
M mattias1343 skrev:
Jag läser en del på forumet och det verkar vara mycket tjaffs mellan grannar.

Själv har jag väl haft tur gissar jag då, för min del har alltid sådant fungerat.
Jag bor på en mindre ort i mitt andra hus, första huset kom en granne med en lunta papper och ritningar, han ville bygga ett kallförråd för trädgårdsprylar, skulle ligga mindre än 5 m från tomtgräns.

Han var ganska nervös och trevande, började visa och berätta, avbröt och frågade vart jag skulle skriva på. Han började le och slappnade av, han var nervös för alla utom jag hade skrivit på och vi var nyinflyttade så han trodde vi skulle sätta oss på tvären. :rofl: Jag sa att så länge du är inne på din tomt så är det inte min ensak, över tomtgränsen så får vi prata om det, men din tomt bestämmer du på varje kvadratmillimeter.

Flyttade 2 år senare till nytt och nuvarande hus, stor tomt som var vildväxt med mycket träd. I tomtgränsen med enda grannen som angränsade hade de planterat en häck och några träd på 60 talet, en dag ringde han på dörren och undrade om han fick gå på min tomt för att rensa sin häck och ansa träden.

Sa bara till han att han gör vad han vill med sina saker, och min tomt går han på bäst han vill för att sköta dom. Jag hjälpte till genom att slå ned gräset på min sida med röjsågen så de skulle komma åt lättare.

När jag skulle fälla träd följande sommar så gick jag över och frågade om det var OK med dom då det skulle öka solljuset på deras uteplats.

De blev jätteglada, de ville ha det men tidigare ägare ville ej fälla träden och mig vågade de inte fråga än då jag var nyinflyttad. Vi gick ut tillsammans och diskuterade vilka träd jag skulle fälla.

Nu 15 år senare är vi som släkt, bjuder över varandra på mat och kaffe, hjälps åt med husvakt om någon reser bort, allmänt allting. Pratas dagligen med varandra. Ingen frågar eller tvekar på att göra något på sin tomt.

På andra sidan vägen hade jag en granne som var avvaktande i många år, men så föll damen i huset sjuk och eftersom de är äldre så frågade jag om jag skulle hjälpa till med snöröjning och sandning en vinter. Efter det så är relationen uppvärmd, brukar ta in posten och sköta snöröjningen så hemtjänsten tar sig fram till dom, kommunen kan ju dröja dagar med sin röjning.

Enda grus i maskineriet jag haft var inte en granne, utan en orienteringsförening som envisades med att sätta en kontroll på min tomtgränsmarkering, de löpande sprang upp på uppfarten för att nå den, i sig ingen större fara, men tröttande när de anordnade tävling varje helg i en månad och det kom folk stup i kvarten hela dagen, jag bad dom flytta markeringen ca 100m så folk sprang ute i skogen istället, fanns ju en stig för älgpass de kunde följa istället för min uppfart. Det gjorde dom och allt var åter frid.

Man får nog tillbaka precis som man själv ger i dylika relationer.
Ja, fina grannar är verkligen guld värda! Blev riktigt glad av ditt inlägg och hoppas ni fortsätter ha så fin grannsämja! Att hjälpa till med det man kan, byta några ord ibland och inte göra stor sak av småsaker tror jag är en superbra strategi för en bra grannkontakt
 
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Mina nya grannungar råkade sparka över sin boll på min sida. De vågade inte gå och hämta bollen och den hade nog legat här nån dag. Såg inte den för den låg lite dold.

När jag gick över med bollen så var de ute och tackade.
Sa åt de att de får hämta bollen när de vill utan att fråga. Menar det är ju bara en boll :p

Förra eller förra året igen sparkade ungarna på andra sidan gatan över sin boll i min trädgård. Och de frågade snällt. Ingen fara. Sparkade lite boll med de några minuter innan de gick hem igen.

Enda egentliga jag blivit sur över är en korkad säljare från eon första sommaren som gick ner i min trädgård från "fel sida" (en gammal trappa) och sökte grannen. När jag kom ut fråga jag vad han gjorde nere i minträdgård.
-Men din fru sa att jag fick.

Frågade direkt henne om hon sagt att de var ok, men nej.
Fanns ingen anledning att gå i min trädgård, utan han ville bara gena för att spara 20-30meter.
Helgen efter byggde jag en grind :)

Min ena granne erbjöd sig att ta en gren på min ek i min trädgård. Men jag tyckte han är lite för gammal för att hålla på så :D
 
  • Gilla
AndersSt
  • Laddar…
Så härligt med god grannsämja. Att vara lite smidig gör mycket men i bland hjälper inte ens det. Jag gissar att du inte upplevt grannen än som säger godmorgon med borrmaskinen i taket när du och dina barn ligger och sover under? Efter att han börjat riva bärande väggen ovanför utan att först räkna på hållfasthet. Som kör slagborren varje dag klocka 07:00 i ett års tid. Det finns många ”jag”, ”mig” och ”mitt” personer. När man hittar bra grannar skall man vara rädd om dem <3
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Så härligt med god grannsämja. Att vara lite smidig gör mycket men i bland hjälper inte ens det. Jag gissar att du inte upplevt grannen än som säger godmorgon med borrmaskinen i taket när du och dina barn ligger och sover under? Efter att han börjat riva bärande väggen ovanför utan att först räkna på hållfasthet. Som kör slagborren varje dag klocka 07:00 i ett års tid. Det finns många ”jag”, ”mig” och ”mitt” personer. När man hittar bra grannar skall man vara rädd om dem <3
Finns ju anledningar till varför man betalar premium för att få bo med grannarna en liten bit bort. Men renoveringar i lägenhet går ju över, om det inte är stor rotation på grannar för då kommer det alltid någon ny som vill ha det på sitt sätt. Jag har för övrigt blivit väckt i stort sätt (undantagen är sammanlagt i klassen 10-20 gånger) varje natt, minst 1 gång ofta 2-3 i drygt 6 års tid för att något av mina två barn tyckt att det är en god ide att komma in och väcka pappa bara för att de vaknade, den tysta uppgiften blir att gå tillbaka med dem till deras rum och lägga över täcket. För att de sedan ska vakna igen och tycka att det är morgon någon gång mellan 05.20 - 05.40. Kan väl tilläggas att det var först den som nu är 6 år som gjorde detta upp till ca 3 år och den yngre som nu är 3 har ju plockad vid när den första slutade så med lite tur så är det slutklämmen nu! Så när det gäller störd sömn kan jag inte skylla på grannarna. =)
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Så härligt med god grannsämja. Att vara lite smidig gör mycket men i bland hjälper inte ens det. Jag gissar att du inte upplevt grannen än som säger godmorgon med borrmaskinen i taket när du och dina barn ligger och sover under? Efter att han börjat riva bärande väggen ovanför utan att först räkna på hållfasthet. Som kör slagborren varje dag klocka 07:00 i ett års tid. Det finns många ”jag”, ”mig” och ”mitt” personer. När man hittar bra grannar skall man vara rädd om dem <3
Jag har bott i 4 lägenheter i 4 olika hus innan jag köpte hus. I ena huset var det i stort sett bara ungdomar eller folk i min egen ålder, kalas hela tiden (droger, alkohol) mycket folk från andra orter, ett riktigt stökigt hus.

Den lägenhet jag gränsade mot i grannuppgången hade fest dygnet runt i 3v. Droppen var när de startade en motorsåg 0300 (jag skulle upp till jobbet 0500), jag gick över vinden, slet upp dörren och knuffade undan varenda fan på väg in i lägenheten, fick fatt i motorsågen och talade med en lugn och bestämd ton om att det numer skulle vara tyst annars börjar jag såga huvuden. många stack och jag kastade ut sågen från balkongen och gick hem. Dagen efter gick jag dit igen och påminde de som var kvar vad som gäller inför kommande nätter.

Efter det sökte vi nytt boende och under tiden var det lungt i huset allt utom fredag och lördagar.

Som sagt, man får som man ger i dylika relationer.
 
  • Haha
  • Gilla
pingis och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.