A
hamhamham hamhamham skrev:
Kontakta länsstyrelsen och rådgör med dem om du misstänker brister i djurhållningen, hunden får ju t ex inte lämnas ensam hur länge som helst. Bor granne med 3 hundar varav 2 är aktiva jakthundar, de skäller inte särskilt ofta. Det går att träna hundar till att inte ge skall på allt, men det gör man inte genom att skrika på dem..
så korkat
 
  • Gilla
  • Arg
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Antiskall halsband brukar fungera bra. Dem jag har provat så var den som sprutade ut citron doftande vätska som var bäst. Då det är en jämte så är jag tveksam om dem med ljud och vibrationer fungerar. Hunden lär sig snabbt att vara tyst hemma för den vill inte ha vätskan under hakan. Finns risker med det och det är att den kopplar samman antiskall halsbandet och ev jakt pejl. Men då får man sätta pejlen i väst på hunden.
 
  • Gilla
Calle Zeta
  • Laddar…
Erbjud dig att gå ut och gå med hunden.
Den blir stimulerad, blir förhoppningsvis tystare och du får motion:D
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Surt. Vi har blivit bortskämda från ett par hus p.g.a. grannhundar som skällt när man tittat.

Inte helt sällan i kombination med "skrotnisse-gård".

Men, gällande understimulerad hund, eller jakthund som inte jagar.

Som jakthundsägare; det har ingenting med skallen att göra.

Hundar skäller av en anledning, dom får ut något av det. Till slut blir det ofta väldigt belönande i sig självt för hunden, ett självspelande piano.

Det går ganska snabbt att träna bort om man lägger ner tiden och energin, kunskapen finns en YouTube sökning bort.

Men tyvärr är många hundägare jävligt lata.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
4 4321 skrev:
Hej
Bor på landet men inte helt ute i obygden om det spelar roll, dvs närområde till Stockholm. En granne som är sommarboende (annars Södermalmsbo) har köpt en "jämthundsblandras". Hunden förefaller totalt understimulerad så han skäller i stort sett 100% av tiden han är ute. Jag har redan gjort klart att nattetid ska det vara tyst mellan 22-07 men all annan tid? Anlitat juridiskt ombud för denna del.
Så for de kommer ut så släpps "valpen" (10-11 månader idag) ut och skäller såklart på alla älgar, rådjur och förbipasserande andra djur. Detta ekar över nejden och numera kunde även jag bott på Söder eftersom bullernivån knappast skiljer.
Har pratat med grannen och delgivit hen med denna info ytan resultat [länk]

Börjar känna att en juridisk formell framställan för störning även dagtid är nästa steg (?), fått rådet att dokumentera alla störningar nattetid så det gör jag (sist 01.25) men ska man inte kunna sitta ute en kväll utan att höra detta oljud?

Tips och råd mottages tacksamt
Mvh
Camilla
Tänk såhär, hur mycket skulle du tåla om din/grannens tonåring väsnades? Och samtidigt lägga in en liten tanke på hur väl denne tonåring lyssnar när nån säger till..

Där har du hunden nu.. 13 år och trotsig :)

Troligen har du helt rätt i att den är understimulerad. Men samtidigt ung och ”lite bångstyrig”..

Dock är det ju inte hunden det är fel på, det är husse/matte..hade de ägnat lite mer tid åt vovven hade den troligen varit lugnare ”övrig tid”. Men då gäller det ju att de ger hunden både lagom med motion och mental stimulans.

Jag fick en ny granne förut när jag bodde i lgh.. vars hund skällde/gnällde hela dagarna (jag bodde på en annan våning :oops:). Den lät så ledsen så den slet i mitt hjärta.. skrev en lapp och la i lådan efter ett par veckor (ringde på först, hade lapp med i reserv).
Förklarade om hur hundarna/hunden betedde sig när de inte var hemma osv..

Jag hade ju träffat hundarna ute innan, lugna fina snälla.. tysta..

Devisade sig att familjekonstellationen var annorlunda efter att de flyttat.. och de visste inte att hunden lät sådär när de gick ut! De började stanna själva för att höra.. och det visade sig att jag iaf inte ljög. Hunden (ena) som hade bott i dotterns rum innan flytt.. hade fått svå sep ångest när dottern inte flyttade med (flyttat hemifrån). De började genast träna.. och problemet avtog och försvann på ett par veckor.

Deras problem var ju att de inte visste om att det fanns ett problem.

De kom och tackade mig sen, erkände att de först blivit lite sura över lappen (jag höll mig dock inte hemlig) .. men när de själva hörde hur hunden led, blev de tacksamma över att jag vågat säga nått.. för de ville inte att hunden skulle må dåligt!

Hundar ska ju säga till att det rör sig folk o fän.. men hysteriskt skällande hela tiden är mer upphetsning/frustration (blandning..) och liksom brist på sysselsättning.. men unghundar tycker ju också allt är kul och spännande - därför de kräver lite mer aktivering och sällskap.. man måste lägga ner tid på att få dem göra annat!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nissens
C Carsten Sjölin skrev:
Eller ungar som bara skriker......
Ungar som skriker?

Det är väl ingen som lämnar ungar hemma i en rastgård hela dagarna? De är ju vanligtvis i förskola/skola/fritids på dagarna…
 
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Tänk såhär, hur mycket skulle du tåla om din/grannens tonåring väsnades? Och samtidigt lägga in en liten tanke på hur väl denne tonåring lyssnar när nån säger till..

Där har du hunden nu.. 13 år och trotsig :)

Troligen har du helt rätt i att den är understimulerad. Men samtidigt ung och ”lite bångstyrig”..

Dock är det ju inte hunden det är fel på, det är husse/matte..hade de ägnat lite mer tid åt vovven hade den troligen varit lugnare ”övrig tid”. Men då gäller det ju att de ger hunden både lagom med motion och mental stimulans.

Jag fick en ny granne förut när jag bodde i lgh.. vars hund skällde/gnällde hela dagarna (jag bodde på en annan våning :oops:). Den lät så ledsen så den slet i mitt hjärta.. skrev en lapp och la i lådan efter ett par veckor (ringde på först, hade lapp med i reserv).
Förklarade om hur hundarna/hunden betedde sig när de inte var hemma osv..

Jag hade ju träffat hundarna ute innan, lugna fina snälla.. tysta..

Devisade sig att familjekonstellationen var annorlunda efter att de flyttat.. och de visste inte att hunden lät sådär när de gick ut! De började stanna själva för att höra.. och det visade sig att jag iaf inte ljög. Hunden (ena) som hade bott i dotterns rum innan flytt.. hade fått svå sep ångest när dottern inte flyttade med (flyttat hemifrån). De började genast träna.. och problemet avtog och försvann på ett par veckor.

Deras problem var ju att de inte visste om att det fanns ett problem.

De kom och tackade mig sen, erkände att de först blivit lite sura över lappen (jag höll mig dock inte hemlig) .. men när de själva hörde hur hunden led, blev de tacksamma över att jag vågat säga nått.. för de ville inte att hunden skulle må dåligt!

Hundar ska ju säga till att det rör sig folk o fän.. men hysteriskt skällande hela tiden är mer upphetsning/frustration (blandning..) och liksom brist på sysselsättning.. men unghundar tycker ju också allt är kul och spännande - därför de kräver lite mer aktivering och sällskap.. man måste lägga ner tid på att få dem göra annat!
Min grannes hundar är absolut inga unghundar, de är snarare understimulerade jakthundar…
 
  • Ledsen
Snigla
  • Laddar…
Nissens
M maria01 skrev:
Till dom som säger att ägaren får träna hunden blir omöjligt om det är en jakthund det går inte att träna bort det naturliga
Det går visst, man låter hunden få motion och mental träning även utanför jaktsäsongen.
En harmonisk välmående hund står INTE och skäller hela dagarna…
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Moskva skrev:
så korkat
Är det att rådgöra med LST vid misstanke om brister i djurhållningen, eller att hundar kan tränas till att inte ge skall du syftar på? Utveckla ”gärna”. Kanske du själv har några konstruktiva förslag?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ingen av de jakthundar jag kommit i kontakt med skäller hela dagarna. Antingen är de bra tränade eller så har just de exemplaren, av olika raser, fötts med denna förmåga.
Blir det inte dessutom stressande för hunden att vakta och skälla på allt som rör sig runt tomten? & sen kommer ägarna hem och skriker på hunden för att den skäller, låter ej optimalt.

Mina hundägande grannar, som bott här på landsbygden de senaste 50 åren, har bett om ursäkt för att deras hundar skäller (trots att ingen klagat på dem) så uppenbarligen är det inte alla som tycker att hundskall är något man får räkna med ”på landet”.
 
Jag brukar köra vargyl på utestereon, typ "yellowstone wolf pack", finns en massa naturljud på Spotify. De flesta hundar tystnar omedelbart, man behöver inte köra högt alls, bara så att hunden hör. Bra bas är viktigt, så att det går fram att ett större gäng bestar vädrar blod i närområdet.
 
  • Gilla
  • Älska
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det går visst, man låter hunden få motion och mental träning även utanför jaktsäsongen.
En harmonisk välmående hund står INTE och skäller hela dagarna…
En jakt hund som först inte har jägare som husse och sen kommer den vist vilja skälla på allt vilt som kommer nära tomten. Är själv jägare
 
M maria01 skrev:
Till dom som säger att ägaren får träna hunden blir omöjligt om det är en jakthund det går inte att träna bort det naturliga
Känner många ”jakthundar” (dvs raser som både fågel/gryt/drivande/”älg”) som inte skäller som tokar när de är hemma/ute (både sådana som är ute med jaktlagen kontinuerligt och sådana som inte någonsin varit ute och jagat), det är inget fel på någon av dem!

Att säga till att någon/ot är i närheten (ett par-tre skall) är inte samma sak som att de står vid staketet och skäller konstant på allt.

Det finns många raser som mår bättre av en viss sorts stimulation/träning.. och det ska man ha i åtanke när man väljer ras - och framför allt när man säljer en speciell ras! En vettig uppfödare har koll på generna och säljer inte till vem som helst.

Men alla går att träna både till jakt och annat. Finns hur mycket kurser som helst där de kan få känna att de ”jobbar”. Men de måste göra något , man kan inte lämna hunden själv flera timmar…
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
M maria01 skrev:
En jakt hund som först inte har jägare som husse och sen kommer den vist vilja skälla på allt vilt som kommer nära tomten. Är själv jägare
Skulle sista meningen innebära någon slags veto? Tycker snarare du då själv borde inse att det handlar om individer, men att mycket går att dämpa. Som exempel:

Vi har två Greyhounds idag. I allra högsta grad en jakthundras. Dessa två är dessutom före detta kapplöpningshundar från Irland så utöver aveln så har dom också tränats till att jaga det där betet hela livet.

När den första kom till oss så kunde han inte alls hantera möten med ”bytesdjur”, tex katter, harar, rådjur what have you utan att totalt frysa och bli helt nedlåst och okontaktbar. Spelade ingen roll vad du försökte avleda med. Vi fick LYFTA bort honom för att komma vidare, och om du satte ner honom 50 meter bort helt utom synhåll så var han fortfarande helt förstörd. Resten av promenaden var mer eller mindre bortkastad.

Samma sak med hund nummer två, fast hon gjorde utfall och skällde som en dåre istället.

Vi jobbade på det. Mycket aktivering, och träning på avstånd. Försökte få som att få utlopp för jaktlusten i rastgårdar med leksaker istället. Idag kan båda två i åtminstone 8 fall av 10 släppa ett bytesdjur helt nästan direkt vid tillsägelse eller avledning. Det påverkar definitivt inte en hel promenad.

Hade även tidigare i livet en riktig jaktblandras helt för sällskap. Dumt, ja. Tog också mycket aktivering för att inte ha en understimulerad skällgris.

Så, nej du kan knappast träna bort en framavlat beteende helt, men det går att hantera i dom flesta fall. Grannens individ kanske skulle kräva skitmycket jobb för lite nytta, men att säga att det minsan inte går att träna för att det är en jakthund? Nej där går våra åsikter definitivt isär.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte att du kan göra så mycket åt det tyvärr.

Jag bor i ett mindre villaområde, typ 10 villor med ca 1100 kvm tomt vardera. En av villorna har två jakthundar som skäller hela dagarna, de har byggt en hundgård så de hörs i hela området hela tiden.

Jag har under pandemin arbetat en del hemifrån och haft videomöten online med hundskallet i bakgrunden. Man måste ju ha fönstrena öppna för att få in frisk luft under dagen.

Skillnaden när husse o matte är hemma är att då skäller både de och hundarna… ägarna skriker åt hundarna att vara tysta, men hundarna går på som vanligt. Jag tror att hundarna tolkar ägarnas skrikande som att de peppar hundarna att skälla mer.

Jag har påpekat detta för ägarna, men de har fått för sig att de bara skäller lite när någon rör sig nära deras hus… men så är det absolut inte…

Reglerna är tydligen oerhört förlåtande för hundskall.

Hade det handlat om tuppar hade de inte kommit undan…
Jodå! Folk har Påfåglar som skriker hela nätterna! De får fortfarande skrika utan åtgärd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.