Grannen har alltså en jakthund (blandras iofs) men är inte aktiv jägare? Låter ju inte så lyckat.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Grannen har alltså en jakthund (blandras iofs) men är inte aktiv jägare? Låter ju inte så lyckat.
Logiken att skaffa en jakthund när man är permanentboende på södermalm finns inte nånstans.
Lite som en i vår kommun. Kan inte gå utan åker permobil men äger en ovtjarka.

Ibland tänker inte folk.
 
  • Haha
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
1) erbjud att gå och rasta hunden... och ta honom på en 10-20km så får dom se att sån ras behöver motion

2) sprayflaska med hemgjord mixxtur och spray på nosen varje gång skäller

3) saftigbiff kryddad med (xxxxxxxxxxxx) på gräsmattan

påminner mig om en flicka så var hardcore djurvän pälsnäring och allt var djävulen alla djur skulle få gå fria i naturen. Men hon tyckte det inte vara något problem med en s.t bernhard i en 20m2 med kokvrå
 
  • Gilla
  • Arg
Momoko och 2 till
  • Laddar…
4 4321 skrev:
Hej
Bor på landet men inte helt ute i obygden om det spelar roll, dvs närområde till Stockholm. En granne som är sommarboende (annars Södermalmsbo) har köpt en "jämthundsblandras". Hunden förefaller totalt understimulerad så han skäller i stort sett 100% av tiden han är ute. Jag har redan gjort klart att nattetid ska det vara tyst mellan 22-07 men all annan tid? Anlitat juridiskt ombud för denna del.
Så for de kommer ut så släpps "valpen" (10-11 månader idag) ut och skäller såklart på alla älgar, rådjur och förbipasserande andra djur. Detta ekar över nejden och numera kunde även jag bott på Söder eftersom bullernivån knappast skiljer.
Har pratat med grannen och delgivit hen med denna info ytan resultat [länk]

Börjar känna att en juridisk formell framställan för störning även dagtid är nästa steg (?), fått rådet att dokumentera alla störningar nattetid så det gör jag (sist 01.25) men ska man inte kunna sitta ute en kväll utan att höra detta oljud?

Tips och råd mottages tacksamt
Mvh
Camilla
Känns viktigt att hunden mår bra, låter knte så om den skäller hela tiden. Här kanske du kan hitta något som kan göra att ägaren tar bättre hand om hunden https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/sa-skoter-du-din-hund
Dock är det inga höga krav från jordbruksverket. Hade vi haft vår hund i hundgård + 1 promenad om dagen gade det varit hemskt för den. Behöver mycket mer äventyr än så.
Men ändå, kanske ngot underlag för diskussion med ägaren... fast det är ett svårt ämne, att påpeka att dom kanske inte tar hand om deras hund på bästa sätt. Många lämnar dom hundgård vind för våg och drar till jobbet 8-9 timmar..
 
Till dom som säger att ägaren får träna hunden blir omöjligt om det är en jakthund det går inte att träna bort det naturliga
 
  • Gilla
knuttes och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Till dom som säger att ägaren får träna hunden blir omöjligt om det är en jakthund det går inte att träna bort det naturliga
Du kan dämpa det däremot. Känner ett par som har drevrar som vanliga husdjur utan jakt. Men de är aktiva med dem och bor inte på södermalm i vanliga fall.

Om hunden är några år kan det ju vara svårare att få den att lugna sig.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
4 4321 skrev:
Hej
Bor på landet men inte helt ute i obygden om det spelar roll, dvs närområde till Stockholm. En granne som är sommarboende (annars Södermalmsbo) har köpt en "jämthundsblandras". Hunden förefaller totalt understimulerad så han skäller i stort sett 100% av tiden han är ute. Jag har redan gjort klart att nattetid ska det vara tyst mellan 22-07 men all annan tid? Anlitat juridiskt ombud för denna del.
Så for de kommer ut så släpps "valpen" (10-11 månader idag) ut och skäller såklart på alla älgar, rådjur och förbipasserande andra djur. Detta ekar över nejden och numera kunde även jag bott på Söder eftersom bullernivån knappast skiljer.
Har pratat med grannen och delgivit hen med denna info ytan resultat [länk]

Börjar känna att en juridisk formell framställan för störning även dagtid är nästa steg (?), fått rådet att dokumentera alla störningar nattetid så det gör jag (sist 01.25) men ska man inte kunna sitta ute en kväll utan att höra detta oljud?

Tips och råd mottages tacksamt
Mvh
Camilla
hade samma problem. Satte in ljuddämpande fönster. Till slut löste det sig på helt oväntade grunder. Anlitade aldrig juridik. Kontakta störningsjouren?
 
  • Gilla
Krillekrull77
  • Laddar…
Jag har uppfattat att du är mycket störd av detta. Samtidigt skriver du att det är när älgar, rådjur och andra djur passerar som hunden skäller och det torde väl inte hända så många gånger per dag. Kanske är det läge att tala mer med grannen och kanske även med hunden för att lära känna hur den beter sig.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte att du kan göra så mycket åt det tyvärr.

Jag bor i ett mindre villaområde, typ 10 villor med ca 1100 kvm tomt vardera. En av villorna har två jakthundar som skäller hela dagarna, de har byggt en hundgård så de hörs i hela området hela tiden.

Jag har under pandemin arbetat en del hemifrån och haft videomöten online med hundskallet i bakgrunden. Man måste ju ha fönstrena öppna för att få in frisk luft under dagen.

Skillnaden när husse o matte är hemma är att då skäller både de och hundarna… ägarna skriker åt hundarna att vara tysta, men hundarna går på som vanligt. Jag tror att hundarna tolkar ägarnas skrikande som att de peppar hundarna att skälla mer.

Jag har påpekat detta för ägarna, men de har fått för sig att de bara skäller lite när någon rör sig nära deras hus… men så är det absolut inte…

Reglerna är tydligen oerhört förlåtande för hundskall.

Hade det handlat om tuppar hade de inte kommit undan…
Eller ungar som bara skriker......
 
Enligt min erfarenhet bör man begränsa området som hunden vistas på, i synnerhet om det finns skymda delar på tomten. Det är stressande för de flesta hundar att ha ett stort "bevaknings"-område där de inte ser allt, då reagerar de på varje ljud, t.ex. på andra sidan huset, bakom häcken, bakom staketet invid vägen, etc.
Vi delade av vår tomt så att taxen endast var på baksidan där han hela tiden hade uppsikt över allt som rörde sig. Då slapp han stressas av bilar, cyklister och människor som kom på vägen på framsidan av huset.
Dessutom är det en unghund som inte bör lämnas ensam alltför många timmar utan trygghet och tillsyn av husse eller matte. För de flesta hundar dämpas skällandet vid 2-3 årsåldern, en klen tröst idag!
 
  • Gilla
Modig och 4 till
  • Laddar…
Det är Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet för husdjur, och om hundar hålls så att de stör och inte får den stimulans de behöver för att kunna vara hund så är det vettigt att anmäla det till dem. De brukar inte lägga fingrarna emellan utan kan vara ganska fräna mot hundägare som tagit sig vatten över huvudet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Sådan husse/matte sådan hund. En Tok skällande hund speglar husses IQ och även Hens "kloka" uppsyn, är Hen int tjock utan fet så är denna Tok teori/odds större.
Jag känner många ursäkta Feta, lata, korkade hundägare som tränar sina älghundar 1 vecka före jakten med bil eller 4-hjuling annars aldrig. Dessa hundar är lika värdelös i skogen som ägaren mellan öronen.
Sen känner jag Riktiga jägare som har normal IQ och som har bra, tysta och duktiga hundar, som lärt sina hundar hålla tyst, genom ljud detektor som styr vattenspridare. Ingen inte ens en hund tycker om att bli ofrivilligt duschad.
Vapenlicens, Hundkörkort, IQ test och BMI godkännd borde tas med i att få skaffa hund.
 
4 4321 skrev:
Jag bor ju utan grannar 85-90 % av året.... utöver detta är jag enig, på landet bör man tåla mer men det är inte tyst nattetid heller, därav frågan. Ska man tåla skällande 24/7 på landet? Jag jobbar dagtid härute och blir sjukt less att man anser att vi inte har rätt till nattro för att "vi bor på landet" = när andra är lediga så får de föra liv?
Antiskallhalsband är effektiva
 
  • Arg
Momoko
  • Laddar…
A
4 4321 skrev:
Hej
Bor på landet men inte helt ute i obygden om det spelar roll, dvs närområde till Stockholm. En granne som är sommarboende (annars Södermalmsbo) har köpt en "jämthundsblandras". Hunden förefaller totalt understimulerad så han skäller i stort sett 100% av tiden han är ute. Jag har redan gjort klart att nattetid ska det vara tyst mellan 22-07 men all annan tid? Anlitat juridiskt ombud för denna del.
Så for de kommer ut så släpps "valpen" (10-11 månader idag) ut och skäller såklart på alla älgar, rådjur och förbipasserande andra djur. Detta ekar över nejden och numera kunde även jag bott på Söder eftersom bullernivån knappast skiljer.
Har pratat med grannen och delgivit hen med denna info ytan resultat [länk]

Börjar känna att en juridisk formell framställan för störning även dagtid är nästa steg (?), fått rådet att dokumentera alla störningar nattetid så det gör jag (sist 01.25) men ska man inte kunna sitta ute en kväll utan att höra detta oljud?

Tips och råd mottages tacksamt
Mvh
Camilla
På landet har vi större tålighet än statsbor. Men göra sig osams med grannarna är nog oförståndigt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Kontakta länsstyrelsen och rådgör med dem om du misstänker brister i djurhållningen, hunden får ju t ex inte lämnas ensam hur länge som helst. Bor granne med 3 hundar varav 2 är aktiva jakthundar, de skäller inte särskilt ofta. Det går att träna hundar till att inte ge skall på allt, men det gör man inte genom att skrika på dem..
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.