A
Ni är så unfallande
Lär er av ukraina
Vill grannen ha krig så go all in
Ge tiofallt igen
Fråga grannen om hen har sitt testamente upp To date.
Samla övriga grannar i en Nato liknande konstellation och fördriv pesthärden till angränsande kommun.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Bengt Larsson och 18 till
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Det är 3 m till tomtgränsen så det hade nog gått att sätta en spaljé och ändå få plats att parkera. Spaljén hade i så fall satt under stupröret till hans garage (eftersom de går över vår tomtgräns som han ”missade” när garaget byggdes för 9 år sedan). Jag antar att höjden på spaljé utan bygglov är 1,80?
Är väl dags att anmäla det då innan det är för sent. Skulle aldrig acceptera att någon byggde över min tomt.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja och ja.
Rätt svar: Nej, Ja
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ni är så unfallande
Lär er av ukraina
Vill grannen ha krig så go all in
Ge tiofallt igen
Fråga grannen om hen har sitt testamente upp To date.
Samla övriga grannar i en Nato liknande konstellation och fördriv pesthärden till angränsande kommun.
Om det var du, skulle du tror att det blir så roligt?
 
  • Gilla
muppenx och 1 till
  • Laddar…
A
B Bålstare skrev:
Om det var du, skulle du tror att det blir så roligt?
Vem fan har sagt att krig är roligt?
Det är nödvändigt!
Fråga ukrainarna
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och även beakta störande ljud, för de är inte tysta.
Är dom inte? Bor du i tält eller är det en väldigt gammal luftvärmepump du tänker på? De jag hört är rätt tysta av sig.
 
B bygglov skrev:
Jag undrar om grannen får montera en luftvärmepump med utblåset placerat precis i tomtgränsen? Får jag placera en spaljé tex på vår sida tomtgränsen framför fläkten?
1) Gå till din granne
2) Öppna munnen och prata om vad som stör dig och dina planer
3) Färdigt!
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Vem fan har sagt att krig är roligt?
Det är nödvändigt!
Fråga ukrainarna
En electroluxexare låter alltid Nebe varme pump är bättre.
 
Jag vill bara veta vad som är ”rätt” och ”fel” innan jag tar diskussionen samt ha funderat igenom några konkreta lösningar.
T tedpelas skrev:
1) Gå till din granne
2) Öppna munnen och prata om vad som stör dig och dina planer
3) Färdigt!
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Bullret från din luftvärmepump får i normalfallet inte överstiga 40 dBA vid din grannes tomtgräns, enligt miljöbalken och Naturvårdsverkets riktlinjer för externt industribuller, som tillämpas i samband med luftvärmepumpar. Med ekvivalent ljud menas ljudnivån under en viss tidsperiod, ett slags medelvärde.

Är han så dum att han placerar den där så är de bara att anmäla till kommunen
 
  • Gilla
Lars-Gunnar Rask och 5 till
  • Laddar…
A
B Bålstare skrev:
En electroluxexare låter alltid Nebe varme pump är bättre.
Nu får allt blåstaren förklara vad som blåstaren menar, ovanstående rappakalja går ej att förstå ens med påverkan av diverse stimuli
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Jag undrar om grannen får montera en luftvärmepump med utblåset placerat precis i tomtgränsen? Får jag placera en spaljé tex på vår sida tomtgränsen framför fläkten?
Nej och nej
 
B bygglov skrev:
Det är 3 m till tomtgränsen så det hade nog gått att sätta en spaljé och ändå få plats att parkera. Spaljén hade i så fall satt under stupröret till hans garage (eftersom de går över vår tomtgräns som han ”missade” när garaget byggdes för 9 år sedan). Jag antar att höjden på spaljé utan bygglov är 1,80?
Om grannens garage är byggt för 9 år sedan och i strid med gällande lov kan du ju alltid hota med att anmäla honom till kommunen för svartbygge. Då kan han ju välja att flytta sin LVP för att blidka dig eller ta en byggsanktionsavgift eftersom PBL har en preskriptionstid på 10 år.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
B Ben39 skrev:
Nej och nej
Nu har han fått alla olika kombinationer av svar.
Alla lika tvärsäkra.

Låter som TS ska ringa kommunen och kolla helt enkelt om LVP installationen är korrekt.
D v s får man bygga på en fast installation på ett hus med befintligt bygglov
Jag hade passat på att fråga om taket. Som en ren upplysning....

Logiken säger att man på sin egen tomt skulle få uppföra en spaljé med klätterväxt på sin sida av gränsen.
Att det på något sätt skulle vara fel att beväxningen skulle hamna framför någons LVP är ologiskt.
Den stackars tomtägaren kan inte ta ansvar för någon annans installation.

Och självklart ska det inte på något sätt kunna betraktas som provocerande för grannsämjan att vilja slippa se soptunnor, stegar och fula LVP.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 4 till
  • Laddar…
A
B bygglov skrev:
Jag undrar om grannen får montera en luftvärmepump med utblåset placerat precis i tomtgränsen? Får jag placera en spaljé tex på vår sida tomtgränsen framför fläkten?
Udda att göra en höna av en fjäder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.