A Antec skrev:
Ingen som tänker försvara Sverige här?
Anfaller ryssen eller någon annan för den delen måste man ju försvara Sverige. Inte lägga benen på ryggen. Och man måste inte strida. Finns många andra sätt att hjälpa till på. Själv har jag inte preppat något. Endast en massa vin i så fall.
Jag har inte sett någon annan än du som skriver om att "lägga benen på ryggen" här i tråden visas bla bilder på skjutvapen.
 
M maria01 skrev:
föråldrad då ska vi prata ak4 och till och med ak5 med 30 år gamla pipor som inte har bytts ut
AK4 och gamla "k-pist" var bara under grundutbildning.;)
 
A AndersS skrev:
AK4 och gamla "k-pist" var bara under grundutbildning.;)
Hemvärnet fortfarande
 
  • Gilla
andersmossing
  • Laddar…
A Antec skrev:
Ingen som tänker försvara Sverige här?
Anfaller ryssen eller någon annan för den delen måste man ju försvara Sverige. Inte lägga benen på ryggen. Och man måste inte strida. Finns många andra sätt att hjälpa till på. Själv har jag inte preppat något. Endast en massa vin i så fall.
Jag är inte så duktig på datorer. Gött att du är en masterhacker. För det är mest troligt det som händer =) Maggan vet mer men totalvägrar att berätta något förrän vi sitter där i en rävfälla.

Och om de smäller oss så lär de väl inte hinna bli på marken utan från luften. Så hur ska vi?
Nej jag ska köra transporter om jag ska göra nått =)
 
M maria01 skrev:
Hemvärnet fortfarande
Nähä, gjorde utbildning under 70-talet. :crysmile: inte illa menat men AK4an var för standardförband.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den ryska militären är för tillfället fullt upptagen i Ukraina. Tack vare de tappra ukrainarna och det materiella stöd de får från väst behöver vi inte vara rädda för någon rysk invasion. Detta enligt finländska underrättelsetjänsten och skyddspolisen.
Däremot är risken för olika slags hybridattacker mycket hög enligt samma källor. Attacker och sabotage som kan utföras utan att avleda rysk militär kapacitet från Ukraina och utan att starta ännu ett fullskaligt krig. Till exempel olika sätt att blockera sjöhandel, sabotage mot el- och vattenförsörjningen eller banksystemet samt olika slags bluffolyckor som förorsakar kaos i vårt civilsamhälle. Eventuellt mindre landsättningsoperationer eller gränskränkningar utförda av mindre trupper "små gröna män" som riktar in sig på strategiska mål.

Finland uppmanar alla invånare att se till att de klarar tre dygn hemma utan el eller vatten eller mat eller mediciner eller annan tillförsel utifrån och att ha tillräckligt med kontanter hemma för att kunna handla nödvändiga varor även om betalsystemen har kollapsat.
500 euro anses av många vara en lämplig summa att ha undangömd.

Hur förbereder ni er?

Har ni tips att ge?
1: Har kontanter i fler olika valörer
2: Har (förhoppningsvis) mest nödvändiga medicinerna

3: Har Gasolkök med dedikerad tub till
4: Har 4 x 30 liter vattendunkar som cirkulerar så äldsta byts först samt vattenreningstabletter.

5: Jodtabletter
6: Mat för kanske en månad, ej frysvaror
7: Batterier till radio och lampor
8: Hygienartiklar
9: Det numera berömda dasspappret
10: Så gott det går, fulltankade bilar

Saknas
1: Skjutvapen med ammunition
2: Gasmask
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
C
A Antec skrev:
Anfaller ryssen eller någon annan för den delen måste man ju försvara Sverige.
Så att vår överhet kan fortsätta ge bort landet till betydligt mer främmande folk än ryssarna. Det är vi beredda att gå i döden för!
 
  • Gilla
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
Har mat till mig och maken för nästan ett år. Tyvärr bara 3 månader åt hundarna. Jobbar på en lösning för det.
Har mediciner för ett par månader.
Har första hjälpen och sånt, ljus, tändstickor; vevradio, campinglyktor, vattenfilter, trangia, grill, grillplats, kamin, egen brunn och elaggreggat att driva pumpen bla pumpen med.
Bränsle, kontanter, laddade powerbanks, batterier, utedass, bor vid sjö.
Ja vi har så vi klarar oss bra ganska länge.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Så att vår överhet kan fortsätta ge bort landet till betydligt mer främmande folk än ryssarna. Det är vi beredda att gå i döden för!
Vad är det för trams? Skärp dig!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A
Om man tror det blir landsättningsoperationer i Sverige så tror man nog på tomten också.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den ryska militären är för tillfället fullt upptagen i Ukraina. Tack vare de tappra ukrainarna och det materiella stöd de får från väst behöver vi inte vara rädda för någon rysk invasion. Detta enligt finländska underrättelsetjänsten och skyddspolisen.
Däremot är risken för olika slags hybridattacker mycket hög enligt samma källor. Attacker och sabotage som kan utföras utan att avleda rysk militär kapacitet från Ukraina och utan att starta ännu ett fullskaligt krig. Till exempel olika sätt att blockera sjöhandel, sabotage mot el- och vattenförsörjningen eller banksystemet samt olika slags bluffolyckor som förorsakar kaos i vårt civilsamhälle. Eventuellt mindre landsättningsoperationer eller gränskränkningar utförda av mindre trupper "små gröna män" som riktar in sig på strategiska mål.

Finland uppmanar alla invånare att se till att de klarar tre dygn hemma utan el eller vatten eller mat eller mediciner eller annan tillförsel utifrån och att ha tillräckligt med kontanter hemma för att kunna handla nödvändiga varor även om betalsystemen har kollapsat.
500 euro anses av många vara en lämplig summa att ha undangömd.

Hur förbereder ni er?

Har ni tips att ge?
Vedpanna som dock kräver el, men vedspis å kamin finns också. Vatten via självtryck från kallkälla, möjlighet att leda ut avlopp i diket om ingen tömmer brunnen. Fulla frysen med främst eget lammkött, går strömmen vintertid är det ingen större fara då det är kallt. På sommaren finns nya djur på betet. Vapen och knivar finns såklart. Åtminstone potatis och morötter i jordkällaren. Oftast finns en större mängd salt hemma, men är väl egentligen salt och diesel som hade behövs mer av. Eventuellt ett elverk men känns samtidigt överflödigt i en riktig kris. Nu vart äntligen ett tändstål beställt ifall tändstickorna skulle vara slut. Några dagar ska man väl allt klara av.
 
wildeside
MrZero skrev:
Om man tror det blir landsättningsoperationer i Sverige så tror man nog på tomten också.
Jag tror på tomten men inte på att Ryssarna gör någon landsättningsoperation i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Har fortsatt bygga upp förråden. Börjat fynda på Matsmart och köper några extra varor för skafferiet vid besök hos WILLY:s. Deras billigaste ris har varit slut i flera månader men härom veckan hade det kommit in igen. Priset var då 1,5 kr/kg mer än förut och det fanns bara en förpackning kvar (som jag givetvis köpte). Snabbnudelhyllorna har gapat uppseendeväckande tomma i månader men det har alltid funnits några sorter kvar och det är inget som jag köper. Har köpt på mig några påsar av Eldorados svarta kanadensiska bönor, som verkar vara den billigaste proteinkällan. Köper helst ekologiskt så det har blivit en del av de EU-ekologiska röda turkiska linserna. Det fanns gröna dito fast de är slut nu och kostade 2 kr/kg mer än de röda. (Vet inte varför folk köpte slut på de gröna när de röda var billigare. Har inte gjort något smaktest.) Brukar även köpa och lagra den ekologiska pastasåsen fast den har gått upp några kronor på sistone (sorten med vitlök är för närvarande 1 kr/burk billigare än övriga).

Köpte de sista tuberna av Eldorados fluortandkräm (som har visat sig fungera bra) för några veckor sedan och det har inte kommit in nya än så det finns bara dyrare sorter att köpa.

Konsum har höjt priset på billigaste filmjölken två gånger på kort tid. Deras sista burkar ekologisk rödkål köpte jag för några veckor sedan och det har inte kommit några nya. Köpte även samtliga ekologiska frysta gröna bönor (broccoli var redan slut). Det fanns 5 burkar ekologisk smörgåsgurka kvar, som jag köper vid tillfälle om de finns kvar (har en hel hemma).

Har köpt enkilosförpackningar av kakaopulver, hasselnötter, paranötter, cashewnötter, vita mullbär och pistagenötter (allt ekologiskt) men tänkte inte lagra så mycket eftersom nötter härsknar. Tänker dock komplettera med 1 kilo vardera av valnötter och ceylonkanel (ekologiskt). Har desto mer tvättmedel och flytande tvål. (Hade jag haft långt hår kanske jag även hade köpt schampo och balsam.) Ett par kilo C-vitamin finns i lager (1-kilosförpackningarna var slut hos Bulk Powder det kom in i deras lager igen).

Har förkultiverat några gamla frön som jag hade sparat i en burk. Har inte odlat på 10 år men en del har faktiskt grott. Hoppas jordfräsen startar.

Har diskat ur flaskor och burkar och fyllt med kranvatten (lämnat plats så att det kan frysa utan att gå sönder) och lagrat i bostaden och ett uthus samt i ett avsides förråd.

Beträffande Ukraina följer jag Gonzalo Liras nya videokanal. Han är chilensk författare, filmproducent och influencer och har varit medborgarjournalist i sin hemstad Charkov/Charkiv under kriget. (Internet exploderade med farhågor att han skulle ha mördats när han försvann i en vecka. Som befarat hade han blivit tagen av Ukrainska säkerhetstjänsten men han klarade sig bättre än andra tack vare sina medborgarskap i Chile och USA samt sitt stora kändisskap.) Jag följer även Canadian Prepper.

Noterade att Lantmäteriets kontorsarbete låg helt nere flera dagar i sträck denna vecka (vilket inte händer varje decennium om man säger så). De ger dock ingen förklaring varför. Tänker hålla mig långt från strategiska mål om regimen ansöker om NATO-medlemskap.


Nötter förvaras bäst i frys .
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
mnils och 4 till
  • Laddar…
Optimisterna lär sig kinesiska
(gammalt skämt)

Allvarligt: jag har börjat med nybörjarkursen i ukrainska, hos Duolingo på nätet. Vore kul att morsa på Zelensky när det här eländet är över.
Ni kollar väl Folkets tjänare på SvT? Teveserien som gjorde honom till president. Världshistorisk.

Trådrelevant: har tänkt köpa spritkök i många år. Blir det av nu?

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har anmält mig till en kurs i ryska i höst på universitetet
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.