I samband med en fuktskada i köket har jag bestämt mig för att totalrenovera det och funderar över vad ett realistiskt pris på monteringen kan bli. Min budget för hela köket ligger på 150,000 kronor, själva köket kostar 65,000, men jag strävar efter att komma undan så lindrigt som möjligt och undrar därför vilka moment jag kan/bör utföra själv för att komma ned i pris.
Jag antar att det är onödigt att låta en snickare sitta och skruva ihop väggskåp och köksstommar men jag känner mig fullt så bekväm med att fästa väggskåpen på väggen.

Vitvaror kommer att stå på samma plats som de tidigare och utöver det en diskmaskin. Jag antar att det inte krävs några större EL eller VVS-arbeten, annat än att koppla in spis, fläkt och diskmaskin.

Golvet är fortfarande uppbrutet ned till konstruktion och det står en avfuktare och jobbar men kommer att ta in en offert så fort golvet är återställt. Vad vore ett realistiskt pris för rivning av det tidigare köket (köksstommen är redan riven) och montering det nya?

Jag har en hyggligt händiga personer i min umgängeskrets, vilka moment behöver absolut utföras av en hantverkare?
 
  • Ritning av kökslayout med mått och numrerade skåpspositioner inför renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CGI av ett orenoverat kök med grå skåp, bänkskivor och öppen dörr, golv uppbrutet, väntar på renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kei skrev:
vilka moment behöver absolut utföras av en hantverkare?
El och vvs
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
Ingenting, be en vvsare komma och proppa bara. Vill man så kan man, gör det långsamt bara, mät 2 ggr innan du kapar dyra saker :cool:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Rivning är det moment som du kan göra själv skulle jag säga. Far och jag rev vårt gamla kök och det tog max. två dagar inklusive bortkörning till återvinningen. Då tog vi bort en gammal plastmatta också.
 
  • Gilla
delux
  • Laddar…
Vill du komma billigt undan så är ju själva rivning och köra på tippen inget du ska leja bort.
Det är bra betalt som privatperson.
Nästa är ju precis som du konstaterade, skruva ihop alla skåp.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi skall också anlita snickare för vårt kök och fick rådet att bara skruva ihop stommarna, inte spika fast bakstyckena. Det gör snickarna snabbt med en spikpistol och då kan de samtidigt se till att alla hörn blir räta.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
samtidigt se till att alla hörn blir räta
bakstyckena till skåpen är i vinkel så det är inte så svårt att få skåpen i vinkel
 
Du får göra allt utom el själv!

Att hänga skåpen på väggen är inget svårt,
 
  • Gilla
Jennie For och 2 till
  • Laddar…
När jag bytte till ett IKEA-kök för knappts tre år sedan fanns möjligheten att beställa montering genom något företag som samarbetade med IKEA. Fixade även rör- och eljobb. Det fungerade väldigt smidigt och kostade inte särskilt mycket. Kolla med IKEA om den servicen finns kvar
 
A Argastesnickaren skrev:
Vill du komma billigt undan så är ju själva rivning och köra på tippen inget du ska leja bort.
Det är bra betalt som privatperson.
Nästa är ju precis som du konstaterade, skruva ihop alla skåp.
Det är faktiskt något jag kan tänka mig att betala för. Bor på tre trappor utan hiss.. Vad brukar priset för rivning ligga på?

S Sylvek skrev:
Du får göra allt utom el själv!
Att hänga skåpen på väggen är inget svårt,
Det är lite olika material i väggarna, tegel, betong och gips där en tidigare öppning i väggen har stängts. Känner mig inte så bekväm i det.
 
K Kei skrev:
Det är faktiskt något jag kan tänka mig att betala för. Bor på tre trappor utan hiss.. Vad brukar priset för rivning ligga på?


Det är lite olika material i väggarna, tegel, betong och gips där en tidigare öppning i väggen har stängts. Känner mig inte så bekväm i det.
Vad priset ligger på går inte att svara på utan att titta men 3 trappor upp utan hiss gör det inte billigare.
Samtidigt att ta in och betala dyra hantverkare för att bära skit i en trappa och köra på tippen som faktiskt är det enklaste jobbet som vem som helst klarar av.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
som vem som helst klarar av
Nej det är inte sant, för latmaskar är det mesta omöjligt och så komplicerat att det är bäst att delegera det åt någon annan.

Detta är inte riktat mot dig trådskapare, jag känner inte dig, det är bara något jag observerat under lång tid. Världen är uppdelad i doers och manana människor.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Mitt tips är att ha snickaren hänga upp metallskenan som man hänger stommarna på, när denna sitter på plats så är det enkelt att hänga upp stommar, justera benen fram samt sätta på bänkskivan. och sedan leja för el och VVS.
Rivning kan vara dyrt om du tänkt att de ska köra bort det, privatpersoner får lämna gratis inte företag(hantverkare) och detta är det roliga.

Skruva ihop stommar, lådor själv.

Täcksidor och annat "finsnickeri" kan du leja bort, samt om du tänkt kakla väggen så be snickarna fixa.
 
Skafferiet har ventilation utifrån, som jag tror är blockerad, behöver jag tänka på något när jag river skåpet?

Hur hanterar jag fläkten och fläktskåpet?
 
K Kei skrev:
Skafferiet har ventilation utifrån, som jag tror är blockerad, behöver jag tänka på något när jag river skåpet?

Hur hanterar jag fläkten och fläktskåpet?
Om ventilationen till skafferiet är blockerad så låt den vara det.
Om fläkten och fläktskåpet sitter i ett flerfamiljshus och du vill byta ut detta så riv bara ner det, kom dock ihåg att kolla med föreningen om den måste ersättas med en alliansfläkt.
Vill du behålla får du vara lite kreativ vid rivning och återmontering av denna fläkt.

För att tillägga IKEA har inga alliansfläktar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.