hej!

Vi har skaffat stjärnnätverk i vårat hus och ska köra med fiber. Vi har inget av det gamla tarditionella tele å tv-nätet i huset. Jag har trott efter mycket läsande här att man nere vid centralen för nätverket bestämmer vilka uttag sm ska vara till internet, telefon eller tv.

Men nu när jag ska skaffa mig en teleoperatör så har alla en omvandlare(telefonidosa) som man koppla till internet, där försvann anledningen att programmera några uttag som tele. Sen ska jag skaffa mig tv-operatör då får jag en dosa från dem, således kan jag köra vanligt breband i alla uttag då man får denna dosa med överallt som omvandlar till den signal man ha vill just där.

mvh
Bambi
 
Du får i regel bara en (1) dosa från varje operatör för respektive funktion. Har du bara behov av en enda telefon så går det alldeles utmärkt att ha dosan bredvid telefonen och därmed köra nätverk hela vägen dit.

Men du sätter istället "dosan" centralt, vid patchpanelen, och låter den omvandla till telefoni. Från den kopplar du sedan in dig respektive uttag som ska ha en telefon.

På samma kan du göra med tex tv, men det blir ju jobbigare att behöva gå till rummet med patchpanelen för att byta kanal. Så tv-boxen kan nog stå vid tvn.

En fördel med att sätta boxar centralt är alltså att du kan grena ut till flera slutstationer. En annan fördel är att slippa massa boxar runt om i huset.
 
Hej!

Tack för det svaret, klarnade :)

Så jag behöber fixa en del sladdar som har RJ45 i ena änden å RJ44 till telen i andra, var hittar man dem billigt?

Så gentligen så behöver man inte programmera nåt om man bara ha en tele och en TV, bara köra breband i uttagen, vid fler tele programmerar man i panelen å skaffa de sladdar jag nämnde ovan från rj45 uttagen till telen.

kan någon bekräfta detta vore jag tacksam

mvh
Bambi
 
Datapanelen består enklast om kabellängderna tillåter, en switch, och telepanelen en korskopplingspanel i vilken du ansluter utgående telekabel från telefonidosan på baksidan.

Vid själva telefonen behöver du mycket riktigt en specialkabel med RJ45 i en ände och telefonpropp i den andra, enklast att göra själv. Delar finns hos Kjell&co.
 
larky skrev:
Vid själva telefonen behöver du mycket riktigt en specialkabel med RJ45 i en ände och telefonpropp i den andra, enklast att göra själv. Delar finns hos Kjell&co.
Behövs väl normalt ingen specialkabel. En vanlig telefon RJ11 passar i de flesta RJ45-uttag.
 
kjell oc co har färdiga adapterkablar men en rj11 funkar fint i en rj45 kontakt. Finns någon bild på detta i nätverksskolan
 
Kjell och Company=clas ohlsson?
 
RJ11 blir inte mekanisk stabil i ett RJ45-uttag. Det fungerar, men kanske inte så länge/bra som man hade hoppats.
 
CHC2 skrev:
RJ11 blir inte mekanisk stabil i ett RJ45-uttag. Det fungerar, men kanske inte så länge/bra som man hade hoppats.
RJ11 och RJ45 har ju samma mått på själva "fastsnäppningsdetaljen", det är bara bredden på själva kontaktdelen som skiljer så helt klart passar RJ11 utmärkt i ett RJ45 uttag och skall så göra oxå enligt standard. Finns många (särskilt företag) som använder patchad telefoni med nätverkskabel och RJ45, på detta vis kan man om man vill/behöver flytta runt telefoni/nätverksjack oberoende av varandra.
 
Vill man förhindra förväxling kan man limma fast två tunna plastbitar på sidorna i RJ45 (t.ex. glasslåda fungerar bra som råmaterial). Bra om man har dubbla uttag i varje dosa. Limma med måttligt bra lim så går det att ta bort om man vill tillbaks till RJ45 igen.

Pen
 
Ingen fara att förväxla. Det funkar bara inte helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.