Vi ska installera solceller på taket men det finns ett avluftningsrör i vägen för en grupp celler. Går det att förkorta röret så att den slutar på samma nivå som takpannorna? Då blir det ett litet utrymme ovanför rörmynningen under solcellen som då kan placeras där.

Jag har lagt märke till att det sticker upp luftningsrör på de flesta tak, ofta rätt långt ovanför takytan. Antar det finns anledning till detta.
 
Man vill kanske inte att det skall täckas av snö?
 
  • Gilla
Bill Gordon
  • Laddar…
Men bef avluftning är ofta ett rör som sedan är inklätt med plåt som är vikt över röränden. Om du kapat det så blir det otätt mellan plåt och rör.
 
  • Gilla
Bill Gordon
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men bef avluftning är ofta ett rör som sedan är inklätt med plåt som är vikt över röränden. Om du kapat det så blir det otätt mellan plåt och rör.
Tack, bra information. Så i princip förstörs inte avluftning funktionen av kapningen. Men vi måste ha ett bestående metod att ha ett 100% tätt lösning.

Förslag?
 
En annan aspekt är den varma fuktiga luften som kommer upp genom avluftningen, vad händer med fukten när den träffar undersidan av solcellerna under kalla årstiden?

Mår solcellerna bra av att få varm fuktig luft på undersidan?
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En annan aspekt är den varma fuktiga luften som kommer upp genom avluftningen, vad händer med fukten när den träffar undersidan av solcellerna under kalla årstiden?

Mår solcellerna bra av att få varm fuktig luft på undersidan?
Jag ska ta upp detta med installations firman. De ska kunna svara på detta tycker jag.
 
Jag fick celler monterade på mitt plåttak i vintras och hade samma problem, ett ca 40 cm avluftningsrör i plåt. En firma som lämnade offert ville lämna en lucka i cellerna där och inte kapa röret, dom hade sett exempel från annat håll att varm fuktig luft som kom ur röret skapade en isbildning som i nåt fall skapat en skada av issprängningen vilket ju inte känns helt osannolikt.

Den firma jag tillslut anlitade hade kapat många rör och inte sett några problem, denna firma känns väldigt kunnig och seriös så efter mycket fundering lät jag dom kapa.
Dom har använt wakaflex eller liknande och tätat mellan yttre plåtrör och avluftningsröret sen ligger ju detta skyddat rätt bra under en cell.
Min installation är också gjord med korslagda skenor vilket gör att cellerna kommer lite högre, bättre ur avluftningsynpunkt och kylning men lite sämre estetiskt. Hittils ingen sönderfrätning men jag får väl leva med oron tills jag blir senil :cool:
 
  • Gilla
Bill Gordon
  • Laddar…
Svarar mej själv då det verkar vara försent att redigera. Sönderfrätning i sista meningen fick jag nog lite hjälp att stava till, ska så klart vara sönderfrysning



Z Zsam skrev:
Jag fick celler monterade på mitt plåttak i vintras och hade samma problem, ett ca 40 cm avluftningsrör i plåt. En firma som lämnade offert ville lämna en lucka i cellerna där och inte kapa röret, dom hade sett exempel från annat håll att varm fuktig luft som kom ur röret skapade en isbildning som i nåt fall skapat en skada av issprängningen vilket ju inte känns helt osannolikt.

Den firma jag tillslut anlitade hade kapat många rör och inte sett några problem, denna firma känns väldigt kunnig och seriös så efter mycket fundering lät jag dom kapa.
Dom har använt wakaflex eller liknande och tätat mellan yttre plåtrör och avluftningsröret sen ligger ju detta skyddat rätt bra under en cell.
Min installation är också gjord med korslagda skenor vilket gör att cellerna kommer lite högre, bättre ur avluftningsynpunkt och kylning men lite sämre estetiskt. Hittils ingen sönderfrätning men jag får väl leva med oron tills jag blir senil :cool:
Z Zsam skrev:
Jag fick celler monterade på mitt plåttak i vintras och hade samma problem, ett ca 40 cm avluftningsrör i plåt. En firma som lämnade offert ville lämna en lucka i cellerna där och inte kapa röret, dom hade sett exempel från annat håll att varm fuktig luft som kom ur röret skapade en isbildning som i nåt fall skapat en skada av issprängningen vilket ju inte känns helt osannolikt.

Den firma jag tillslut anlitade hade kapat många rör och inte sett några problem, denna firma känns väldigt kunnig och seriös så efter mycket fundering lät jag dom kapa.
Dom har använt wakaflex eller liknande och tätat mellan yttre plåtrör och avluftningsröret sen ligger ju detta skyddat rätt bra under en cell.
Min installation är också gjord med korslagda skenor vilket gör att cellerna kommer lite högre, bättre ur avluftningsynpunkt och kylning men lite sämre estetiskt. Hittils ingen sönderfrätning men jag får väl leva med oron tills jag blir senil :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.