Hej,

Någon som vet eller kan hänvisa till när lagen om bygglov för mur under 50 cm implementerades? Jag har pratat med min kommun flera gånger för att få ett svar om när exakt detta ändrades men dem kan inte ge mig ett konkret år/datum.

Tydligen är det olika regler fortfarande i olika kommuner men jag skulle vilja veta om någon känner till när det ändrades samt om det finns någon sida som bekräftar det.

Tacksam för hjälp
 
H
L Luigi89 skrev:
Hej,

Någon som vet eller kan hänvisa till när lagen om bygglov för mur under 50 cm implementerades? Jag har pratat med min kommun flera gånger för att få ett svar om när exakt detta ändrades men dem kan inte ge mig ett konkret år/datum.

Tydligen är det olika regler fortfarande i olika kommuner men jag skulle vilja veta om någon känner till när det ändrades samt om det finns någon sida som bekräftar det.

Tacksam för hjälp
Tror att är olika från kommun till kommun. Boverket kanske vet?
 
Jag har uppfattat det är en tolkningsfråga, där reglerna skärpts pga. något rättsfall, men där olika kommuner dels har tolkat utfallet olika, dels tagit olika lång tid på sig att komma fram till en tolkning.
 
Med andra ord: Det finns inget svar på frågan.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Det finns inget i Plan- och bygglagen som anger hur hög en mur ska vara för att bygglov ska krävas. Vissa kommuner har tagit fram policys/riktlinjer kring detta med rättsfall som utgångspunkt. Precis som @hempularen skrivit ovan finns det inget rakt svar på din fråga.

Du kan ju höra med din kommun om de har någon policy som rör murar och plank, och när den isf togs fram.

Vad är det du vill göra? Har du stött på motstånd från kommunens sida?

Här kan du läsa om murar och regelverket kring dem. Här finns även rättsfall som berör murar.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det är lättare att be om ursäkt än om tillstånd. ;)
 
J Jan_G skrev:
Det är lättare att be om ursäkt än om tillstånd. ;)
Må så vara, men var medveten om att det kan kosta både tid och pengar om du väljer att gå den vägen.

Om du bygger utan att söka bygglov och det uppdagas kan du bli uppmanad att söka bygglov i efterhand. Om bygglovet beviljas får du, förutom avgiften för lovet, en sanktionsavgift för att du byggt svart. Om du av någon anledning inte kan få bygglov i efterhand kan du bli ålagd att riva det du byggt.

Nu vet jag inte hur lång mur du tänkt bygga, men som riktmärke blir sanktionsavgiften för 20 m mur 10 867 kr.
 
O
Borde finnas t.ex. en MÖD-dom som de flesta kommuner baserat sina riktlinjer/policys på men vet inte vilken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.