Ska man inte stänga luftvärmepump på sommaren? Har hört att många anser att pumpen mår bra av att inte stängas av. Är termostaten inställd på säg 18-20• så kommer det att kosta praktiskt taget ingenting under de varma månaderna men luftvärmepump i likhet med till exempel AC i bilar mår bra av att inte stängas av med en knapp. Obs: jag menar inte att den ska reverseras för att kyla utan hela tiden ha tex termostat på 18-20•. Tacksam för fackkunnig kunskap!
 
M Michael_P skrev:
Ska man inte stänga luftvärmepump på sommaren? Har hört att många anser att pumpen mår bra av att inte stängas av. Är termostaten inställd på säg 18-20• så kommer det att kosta praktiskt taget ingenting under de varma månaderna men luftvärmepump i likhet med till exempel AC i bilar mår bra av att inte stängas av med en knapp. Obs: jag menar inte att den ska reverseras för att kyla utan hela tiden ha tex termostat på 18-20•. Tacksam för fackkunnig kunskap!
Jag är ingen fackman men brukar inte köra lvp,n på sommaren om det inte är kallt. Däremot sätter jag på avfuktingsfunktionen ibland då jag har hört att den renar rören av det. efter 10 år så fungerar pumpen fortfarande som om den vore ny.
 
  • Gilla
Michael_P
  • Laddar…
En väsentlig skillnad på bilens ac och värmepumpen är att kompressorn i bilen drivs med remskiva och har då en axeltätning som har behov av att röra sig med jämna mellanrum. Fukt och smuts kan annars påverka axel och tätning. Värmepumpen har normalt inte denna konstruktion.
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Jag är ingen fackman men brukar inte köra lvp,n på sommaren om det inte är kallt. Däremot sätter jag på avfuktingsfunktionen ibland då jag har hört att den renar rören av det. efter 10 år så fungerar pumpen fortfarande som om den vore ny.
Hur ofta sätter du på avfuktningen och hur länge pågår den vid varje tillfälle?
 
Krokben
Jag stänger av min värmepump på sommaren och kör på avfuktning när det är varmt, men blir månader när den står still. Min mor har en värmepump som installerades 2006 och den snurrar fortfarande, och den har varit av varje sommar sedan dess (sedan att hennes pump är rena frankensteins monster som fortfarande ens går efter all tid är en annan femma). Du behöver inte oroa sig överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Dalby60 och 1 till
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Hur ofta sätter du på avfuktningen och hur länge pågår den vid varje tillfälle?
Precis som krokben säger så är det perfekt att köra avfuktaren när det är extra varmt då den har en tendens att kyla ner huset i samband med detta.
 
  • Gilla
Dalby60 och 2 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Jag är ingen fackman men brukar inte köra lvp,n på sommaren om det inte är kallt. Däremot sätter jag på avfuktingsfunktionen ibland då jag har hört att den renar rören av det. efter 10 år så fungerar pumpen fortfarande som om den vore ny.
jag är orolig att köra den på sommaren, då bildas kondens i innedelen och då kan mögel och annat börja växa och kräver sen mer grundgörande städning. Kör man bara värme så bör de inte generas något fukt i innedelen?
 
Jag stänger aldrig av den och på sommaren kör vi ofta kyla. ’snurrat i fem år och aldrig haft problem.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
jag är orolig att köra den på sommaren, då bildas kondens i innedelen och då kan mögel och annat börja växa och kräver sen mer grundgörande städning. Kör man bara värme så bör de inte generas något fukt i innedelen?
Å andra sidan hjälper kondensen till att hålla innedelen ren.
 
Krokben
boihus123 boihus123 skrev:
jag är orolig att köra den på sommaren, då bildas kondens i innedelen och då kan mögel och annat börja växa och kräver sen mer grundgörande städning. Kör man bara värme så bör de inte generas något fukt i innedelen?
Om du kör kyla på sommaren så se till att du ställer den i fläktläge innan du stänger av den så kommer all fukt att torka.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Har hört att många anser att pumpen mår bra av att inte stängas av.
Vilka är dessa många ? Stäng av den med fjärren.

Stänger du av den genom att bryta strömmen via säkring/arbetsbrytare så finns det risk att det bildas kondens runt/på kretskort etc. vilket ibland leder till att kortet ärgar etc.=kortpajj (den svaga svaga strömmen som går igenom en avstängd apparat gör att kretskort etc hålls lite lite varma och ev. kondens hålls undan).
Det är gissningsvis från detta som den skröna som du hört kommer från.

Någon som fortfarande vill diskutera huruvida ett lysrör alltid ska vara på för att det kostar mer att "sätta" på det än att ha det på för evigt.... ? Tack, då stänger vi den. (y):rofl:
 
  • Gilla
Michael_P och 1 till
  • Laddar…
Nu gällde frågan sommartid, men när det är kallt ute är det bra att inte bryta strömmen eftersom det sitter en kompressorvärmare som håller oljan varm. Om man ska slå på en värmepump när det är kallt så ska man slå på strömmen och vänta 6-8 timmar innan man slår på värmen med fjärrkontrollen.
 
  • Gilla
Matts1958
  • Laddar…
Hade i förra huset en LVP 18 år gammal, 9 år i vår ägo. Stängde av den på brytaren på våren och starta den på hösten.

Jag tänker nog inte bör slå på och av utan kör man en säsong så kör man. Kör man vinter så kör man och städar rent på våren och stänger av. Tänker man använda på sommaren då och då så låt den va på
 
  • Gilla
Michael_P
  • Laddar…
Stänger aldrig av min LVP den går året runt har gjort så i nio år hittills.
teempen är inställd på 22℃ så på sommaren står den still för det mesta .
 
  • Gilla
Michael_P
  • Laddar…
EddieHansson
En del llvp har autoläge så att den skiftar mellan värme, kyla och fläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.