Källare/gillestuga, 20kvm, byggd -69, heltäckningsmatta låg direkt på mellan ca 1975 - 1994. Sedan dess som bilderna visar. Klicka på bilderna för att få dem större. Väggar är träpanel + frigolit på betong. Tak är träpanel + ev. frigolit på betong.

Ingen direkt fukt eller lukt kan spåras, osäker på om golvet såg ut som det gör redan 1994 eller om någon/några fläckar tillkommit senare. Någon (2-4) av panelbrädorna visar spår av fukt längst ned mot betongplattan, se bilder.

Nu till frågorna:

Hur avgör man "fukthalten" i rummet/golvet/väggarna? Platon + pergotyp kändes givet men efter att ha läst om hur vissa fått fukt/mögel under börjar man fundera på om man skall måla/sätta klinkers istället?

Vad skulle ni gjort med rummet, som är tänkt att förvandlas till sovrum?

Tacksam för råd! :)
 
  • IMG_1607.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1613.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1604b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder. Klicka för att göra dem större.
 
  • IMG_1625.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1626.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1627.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kommer att ha ett sovrum i källaren. Där blir det putsade och målade väggar, klinkers på golvet och trä i taket. Tänker inte ta några risker. Sedan får det bli inredning med en snygg och mysig lös matta och lite annat tyg för att få det mysigt. Fast vi har golvvärme, så golvet kommer att vara varmt. Nu för tiden verkar ju folk lägga klinkers i vardagsrummet, så varför inte ha det i källaren? Det måste vara bäst. Möjligen med reservation för att ert golv blir kallt och otäckt.
 
Det är synd att väggpanelen verkar stå mot golvplattan. Jag skulle försökt att få konstruktionen flytande, dvs att inte träväggen når betonggolvet. Kanske kan en stålregel vara dig till hjälp?
 
Det första jag skulle göra om jag vore DU, är att se till att ETT av fönstern kan fungera som brandväg ut.

Men det kanske det redan finns i DET rum som ni tänker använda som sovrum.
 
Jag hade plockat bort panelen, för att se hur det ser ut bakom.
Men så är jag lite nojig när det gäller fukt.

Om jag fattade det rätt så är det först betongvägg (ytter) sedan frigolit och sedan panel. Nu kanske jag är ute och cyklar, men hur får man avluftning då?

Sen tror jag att jag hade målat med någon färg som låter betongen andas.

Golvet skulle jag nog lägga klinkers med comfortvärme. Då kan golvet "andas" genom fogen.
Alternativt att lägga golvplaton och klickgolv över. Och sedan flytta ut golvlisterna med tex masonitbitar, för att få en luftspalt.

Men panelen hade rykt!

Glöm nu inte att uppdatera med bilder, så vi får se hur det blir. Det är alltid kul.
Lycka till!!!
 
pinebar: Klinkers är ett alternativ, nem jag har hört att det kan vara ganska svårt för den som är ovan.

eriobe: Ja, det verkar som att det är så.

naresjo: Det går att ta sig ut genom fönstret, vi har provat.

Tack för era synpunkter! :) Eftersom min erfarenhet av även det simplaste av renoveringsarbeten är i stort sett obefintligt så skall vi nog bjuda hit en vän som är snickare så får han säga sitt också.

Ang. att måla golvet så känns det ju enklast, men bara man inte kommer i en sådan situation att man måste få bort färgen för att t.ex. lägga golv om säg 10 år och så blir det ett jättejobb att få bort den då.

Skall försöka uppdatera med mer bilder så småningom.
 
Nu är taket äntligen klart! Det hade varit lättare, men tråkigare, att göra den här renoveringen under semestern istället. Blev Alcro Kraft, utan shellack eller grundfärg. Ursäkta den mörka bilden, räfflorna i taket ser mer ut än vad det är.

En kompis som är snickare var här och tittade på rummet idag. Han ansåg att fläckarna på paneln och golvet i varje fall inte kom från fukt. Skönt! Han tyckte inte att vi behövde ta bort panelen, och han trodde att Platonsystemet skulle bli bra. Han hade ingen större erfarenhet av Platon eller "källarfuktproblemådetsomföljermedsånt", men det kändes bra ändå.

Nästa steg blir väl väggarna, att shellacka + grunda + måla? Kanske man kan våga sig på att hoppa över shellacken, träet har ju suttit där i minst 25 år? Är det typ Servalack Aqua som gäller för sånt här, eller skall det vara lösningsmedelsbaserat? Behöver man grunda?

Frågorna är många, min färghandlare kommer få besök imorn! :D
 
  • IMG_1688.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.