Hej!

Kan någon berätta om sina erfarenheter av Älvsbyhus och deras grunder, jag får höra en massa negativt om dem men börjar tröttna på det. Skall bygga ett Höner.

Tack på förhand!
 
Jag har bara bra erfarenheter av deras grund!
Men vi har byggt innan dom ändrade grunderna.
Vi har en ventilerad grund.
Svårt att förklara... Men den ventileras med luft utifrån...
Tror att dom har annorlunda idag...

Någon annan som kan ge sin erfarenhet angående grunden idag?

Grattis till valet av Älvsbyhus!
 
Norrman:
Du har förresten ett meddelande till dig som väntar...
:D
 
Vi har den senare varianten som bygger på en tät krypgrund som man mha avfuktare ser till att fukta av. Vårt hus har bara funnits i drygt ett år så jag har svårt att dra några slutsatser av detta. Men grunden är torr och fin, än så länge. :)

Älvsbyhus införde avfuktare i grunden som standard någon gång vid milleniumskiftet, det innebär också att krypgrunden numera är tät. Alltså inte som tidigare att man ventilerade grunden med uteluft.

Detta infördes pga av fuktproblem som uppstått bland flera Älvsbyhus någonsatns i ett villaområde. Tror det rörde som om ett område med mycket fuktighet i marken, där krypgrund förmodligen inte är bästa alternativet.
 
Det där var en intressant och bra artikel, ffa. för att den inte andades "total katastrof" vilket man annars lätt får känslan av när detta med krypgrunder diskuteras ;)
Undrar vilken fuktighetsgrad i % som han i artikeln menade var ett "kanonklimat"  ???

MVH/Christina.
 
Vad de glömde i artikeln är att en tätad grund ventileras inte fritt av kall luft vintertid och men får ett varmare klimat i grunden=lägre stömförbrukning.
Jag installerade min avfuktare för ca 6 år sedan och kan inte märka någon ökning i strömförbrukningen. Däremot har vi märkt att golven blivit mycket varmare!!
 
Jag ska nog sätta in en sorptionsavfuktare istället för den kondensavfuktare som Älvsbyhus installerar. Den fungerar inte tillfredställande vi låga temperaturer.
 
fb skrev:
Jag ska nog sätta in en sorptionsavfuktare istället för den kondensavfuktare som Älvsbyhus installerar. Den fungerar inte tillfredställande vi låga temperaturer.
Vill bara tipsa om den här tråden ifall du inte har läst den ;)
Kan vara intressant och ffa. lärorik läsning när man funderar på avfuktning i låga temperaturer.

MVH/Christina, som lärde sig en hel del av den tråden ;D


http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1074002070
 
Nybyggare skrev:
Älvsbyhus införde avfuktare i grunden som standard någon gång vid milleniumskiftet, det innebär också att krypgrunden numera är tät. Alltså inte som tidigare att man ventilerade grunden med uteluft.
Dom införde den inte förrens i slutet av 2001.
Vi byggde våren 2001 och jag vet 2 familjer som byggde på hösten 2001, vi och dom har den gamla grunden...
Vår grund är torr och fin, inga problem...

 
Rodge68 skrev:
Jag installerade min avfuktare för ca 6 år sedan och kan inte märka någon ökning i strömförbrukningen. Däremot har vi märkt att golven blivit mycket varmare!!
Vill bara tillägga att vi har inte avfuktare i vår torpargrund.
MEN våra golv är varma! Det finns de som tror att vi har golvvärme (fast vi inte har det). T.o.m klinkergolvet i köket är varmt och behagligt att gå på...

 
Då skulle du få ännu varmare då med en avfuktare i grunden!

;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.