B
Har sedan tidigare en åkgräsklippare, men min tomt har förändrats, vilket gör att jag känner att den inte behövs längre. Vill få er hjälp att välja en vanlig bensindriven gräsklippare istället.

Som användare kan ni säkert tala om för mig för- och nackdelar med olika maskiner. Klipparen får inte vara för gammal, då det annars kan vara för svårt för mig att få tag på maskinen. Om ni inte har någon speciell maskin att rekommendera, kanske ni i alla fall kan tala om varför ni förespråkar ett visst märke.

Maskinen måste vara stark och klara att köras i lutande terräng, då delar av min tomt lutar. Önskar att de flesta delarna är i metall, inte för mycket plast, då just plastdelarna skörhet oftast är det som kritiseras i omdömen. Priset är inte av någon större betydelse. Viktigast är att jag får en klippare som är lättkörd, går att lita på och som klipper bra. Tacksam för all hjälp!

Dessa saker som jag vet att jag vill ha:

Bensindriven
Metallchassi
Elstart
Självgående
Gärna uppsamlare
 
Du kan inte tänka dig en av Husqvarnas batteridrivna?

Köpte själv en förra året och är grymt nöjd.
Stark, rullar lätt, eftersom vikten är låg, tyst, slipper underhåll och att köpa bensin.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klippo med hondamotor, aluchassi, En evighetsmaskin (y)
 
Hur stor yta klipper du?

Jag kan inte se syftet med bensinklippare längre, batterivarianterna är såpass bra..

Tom. Honda har ju börjat kränga batteriklippare...
 
B
C Cerb skrev:
Du kan inte tänka dig en av Husqvarnas batteridrivna?

Köpte själv en förra året och är grymt nöjd.
Stark, rullar lätt, eftersom vikten är låg, tyst, slipper underhåll och att köpa bensin.
Tack för ditt svar, men jag vet att jag vill ha en bensindriven klippare
 
B
Ytan som jag klipper är ca 1500 kvm, glömde att skriva detta. Vill ha en bensinklippare. Förstår miljöaspekten och allt annat med batteriklippare, men jag har testat en sådan och det verkade som om den inte riktigt klarade min lutande släntmark. Jag vill helst inte ha denna tråd om argument för eller emot bensindriven klippare, utan bara era goda råd om vilken bensinklippare som ni uppfattar som bra/bäst.
 
Kolla på Hondas bensinklippare. De har bakhjulsdrift vilket hjälper när det är kuperat. Vår har vi haft i 20 år nu och går fortfarande som en klocka. Tung ? Japp.
Men sen 2 år kör vi med Husqvarna robotklippare men Hondan får sköta nederdelen ett tag till. Superdammsugare på våren ;-)
 
Har en stiga multiclip 50 utan uppsamlare och utan drift. Köpte den 2018 när vi flytta till hus. Fungerar mycket bra.
Sen fick jag en stiga med uppsamlare och drift där vajrar hade gått sönder. 200 kr något senare så fungerar även den mycket bra. Kan absolut inte klaga.
Så länge man tvättar av de och byter olja så går de bra.

Dock kan jag rekommendera en klippo, jävla bra grejjer.

Även honda är riktigt bra. En släkting har en som måste vara 20-25 år gammal och den tuffar på i samma anda som när den var ny.

Undvik uddamärken som är billiga. Du kommer bara hata den över allt annat. Brorsan köpte något billigt, om de var jula eller var de var vet jag inte. Men den klarade sig inte i 2 år trots den fick lite kärlek.

Om man har mycket slänt som är nästan omöjligt med vanlig bensindriven/batteridriven klippare så skall man ju ha en svävare. Grannen kör med sådan i lutningarna och det blir bra det med.
 
Har en Honda i fritidshuset sedan 4 år, ca 1000-1500 kvm. Är en modell med "plast" chassie och snörstart. Visst, den kostar mera, men startar på första draget, ok två drag första gången på våren.
Och kåpan håller sig ren under, vilket lättnetallchassi på tidigare maskiner inte gjorde.
Och kan ställa om från mulcher till uppsamling med en spak. Där vi går ofta samlas det upp och resten av tomten körs mulcher.
Är modellen HRX med 200 cc motor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.