L
Hej från total nybörjare här och nästan helt novis på byggnation.
Köpt enplanshus med hel källare och i överlåtelsebesiktningen anmärkte de på att det låg en heltäckningsmatta i gästrummet, källaren. Det kändes också en svag dålig lukt, svår att beskriva. Inte direkt som mögel. Lite "unket".
Lukten finns inte i källarens andra rum.
Rev bort mattan och undrar verkligen vad som är under och vad jag bör göra.
Det är som en tunn hård matta igen, ljusbrun, sträv.
Det ska ju inte vara "biologiskt" material i källare och det känns verkligen som ett mellanting.
Under denna tunna matta är det något vitt räfflat material, ännu hårdare.
Ingen aning om vad som finns under det.
Borde jag kolla det?
Man märker ingen fukt.
Det finns en ventil i väggen.
På bilden har jag vikt upp lite av den tunna "undermattan".
Hoppas på lite vägledning..

Bortvikt del av en ljusbrun sträv matta som avslöjar en vit räfflad yta nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Max Kalan skrev:
Hej från total nybörjare här och nästan helt novis på byggnation.
Köpt enplanshus med hel källare och i överlåtelsebesiktningen anmärkte de på att det låg en heltäckningsmatta i gästrummet, källaren. Det kändes också en svag dålig lukt, svår att beskriva. Inte direkt som mögel. Lite "unket".
Lukten finns inte i källarens andra rum.
Rev bort mattan och undrar verkligen vad som är under och vad jag bör göra.
Det är som en tunn hård matta igen, ljusbrun, sträv.
Det ska ju inte vara "biologiskt" material i källare och det känns verkligen som ett mellanting.
Under denna tunna matta är det något vitt räfflat material, ännu hårdare.
Ingen aning om vad som finns under det.
Borde jag kolla det?
Man märker ingen fukt.
Det finns en ventil i väggen.
På bilden har jag vikt upp lite av den tunna "undermattan".
Hoppas på lite vägledning..

[bild]
Är det en spånskiva? Har väl ibland använts som underlag under plastmatte.
 
L
H henche skrev:
Är det en spånskiva? Har väl ibland använts som underlag under plastmatte.
Nej, började rota vid en dörrtröskel, vek upp och det är som en tunn hård skiva 2- 3 mm tjock och under den är det något annat material som är spikat i något okänt..
Flera tunna lager alltså
Det översta som låg under heltäckmattan, kan alltså vara en plastmatta? Skalad dörrtröskel som visar flera lager av golvmaterial med möjlig plastmatta överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Alltså, en tunn ljusbrun sträv matta, jag lär ta med ett prov till en golvfirma och få veta vad det handlar om, ifall det är ett biologiskt material som ska tas bort från golvet eller om det är tex plast.
 
Jag brukar köra efter devisen att om jag inte vet vad som finns under så tar bort tills jag vet och är säker på att jag inte bygger in något olämpligt. Tar hellre bort för mycket än för lite.
 
L
M Mortsken skrev:
Jag brukar köra efter devisen att om jag inte vet vad som finns under så tar bort tills jag vet och är säker på att jag inte bygger in något olämpligt. Tar hellre bort för mycket än för lite.
Bra princip, men jag vill förenkla och bara ställa in några arbetsbänkar som sen kan tas bort av husets näste ägare som får göra som du föreslår ifall någon ska sova där.
Jag lär sälja inom något år. Så därför kanske jag hoppar värmeanläggning också.
Någon slags matta vill man ju ha över betongen och jag är nyfiken på om det är plast eller annat
som inte skapar bakterier och då får den duga.
Ska bli elektronikverkstad för hobbybruk.
 
Gissningsvis är mattan en nålfiltmatta. Är nog 100% plast. Under kanske 3 mm masonit. Sedan beror det på. Luktar det lite skumt så är det sannolikt ett träbjälklag. Stor risk att det är fuktskadat om det ligger på ett källargolv.

Det är nog bara att skala bort lager efter lager.
 
L
Oldboy Oldboy skrev:
Gissningsvis är mattan en nålfiltmatta. Är nog 100% plast. Under kanske 3 mm masonit. Sedan beror det på. Luktar det lite skumt så är det sannolikt ett träbjälklag. Stor risk att det är fuktskadat om det ligger på ett källargolv.

Det är nog bara att skala bort lager efter lager.
Ja faktum är att det luktar fortfarande rätt skumt fast heltäckningsmattan är borta.
Jag märker det dock först nu i kväll då jag stängt väggventilen helt och dörrarna in till rummet igår för att få fram ev lukt.
klart gränsfall att vistas i öht tror jag.
Blir nog tvungen att göra som ni föreslår.
Under den troliga plastmattan är det något masonitaktigt ja, tunn masonit i så fall. och under det en ljus konstig "hinna" som jag inte tittat under.
 

Bästa svaret

Masonit brukar läggas ovanpå ngn form av träunderlag för att jämna till det. Oftast t ex ett gammalt undergolv av brädor som kanske har blivit lite kupigt med ålder samt då att alla brädgolv har springor mellan brädorna. Vill man då lägga en tunn plastmatta eller heltäckningsmatta så används masonit för att jämna till underlaget.

Har aldrig hört att det läggs direkt på betong, men det kan naturligtvis inte uteslutas, men som sagt mest troligt att det finns ett äldre trägolv under masoniten. Om det nu lagts direkt ovanpå ojämn betong så har det förhoppningsvis åtminstone lagts byggplast först för att isolera från markfukten.
 
  • Gilla
Lämnat pga korkad mod.
  • Laddar…
L
Oldboy Oldboy skrev:
Masonit brukar läggas ovanpå ngn form av träunderlag för att jämna till det. Oftast t ex ett gammalt undergolv av brädor som kanske har blivit lite kupigt med ålder samt då att alla brädgolv har springor mellan brädorna. Vill man då lägga en tunn plastmatta eller heltäckningsmatta så används masonit för att jämna till underlaget.

Har aldrig hört att det läggs direkt på betong, men det kan naturligtvis inte uteslutas, men som sagt mest troligt att det finns ett äldre trägolv under masoniten. Om det nu lagts direkt ovanpå ojämn betong så har det förhoppningsvis åtminstone lagts byggplast först för att isolera från markfukten.
Ska bli spännande, först lite kosmetiskt utvändigt och trädgård, men en vacker dag är det dags...
:surprised:;)
 
L
En fråga igen, jag kom på iden att sätta fuktmätaren på masoniten på olika ställen.
Ingen fukt, noll % överallt.
Om det är murket virke under och ingen plast emellan, så borde det bli utslag?
Fast med plast emellan så borde det inte lukta??

Jag skrev att materialet under den troliga nålfiltsmattan är "räfflat" men det är bara som det ser ut på en del ställen där masoniten märkligt nog är mycket ljusare också. Annars är den ljusbrun som vanligt.
 
L Max Kalan skrev:
Ingen fukt, noll % överallt.
Det förefaller lite märkligt med 0%. Värden lägre än ca 6% för virke/mtrl i ett hus är inte realistiskt. Är mätaren korrekt använd?
Fuktskadade syllar kan ligga på (vid mättillfället) 15 - 25%.
Möbeltorrt snickerivirke 6-8%, och då är det verkligt torrt virke som oftast kommer att fuktas upp om det placeras i ett normalt bostadsutrymme.
 
L
Oldboy Oldboy skrev:
Det förefaller lite märkligt med 0%. Värden lägre än ca 6% för virke/mtrl i ett hus är inte realistiskt. Är mätaren korrekt använd?
Fuktskadade syllar kan ligga på (vid mättillfället) 15 - 25%.
Möbeltorrt snickerivirke 6-8%, och då är det verkligt torrt virke som oftast kommer att fuktas upp om det placeras i ett normalt bostadsutrymme.
Ja särskilt svårt är det inte att trycka in de två metallspetsarna i masoniten och läsa av värdet.
Men det är den enklaste formen av mätare köpt för ett par hundralappar på "hjemochfix".
Lite märkligt var det att ibland hoppade den upp till drygt 5%, men sen tillbaka på 0% och
detta på samtliga mätställen.
Den är ca ett halvår gammal med nytt batteri vid inköpet.
Det är bara en resistansmätning.
I utrymmet intill finns det märkbar fukt i golvet, det är ett litet utrymme mellan gästrum och en utgång. Där mätte jag också med denna mätare och det visade runt 18% där.
Har bara använt den på betong förut och på synliga fuktfläckar har den visat runt 20-25%.
Så en viss funktion har den, men då vet jag nu att den är otillförlitlig vid låga fuktnivåer.
 
Även om du nu planerar att sälja inom ett år, och inte vill lägga några pengar på att renovera rummet, så hade jag ändå rekommenderat att riva ut allt ner till bar betong.

Riva kostar i princip inget (mer än din tid), och ett rum som luktar såpass att det är ett gränsfall att vistas i, kan säkert få en del köpare att tveka.
Ett tomt rum med bart betonggolv däremot kan de ju själva lätt utgå ifrån och göra det golv de vill.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L
B b8q skrev:
Även om du nu planerar att sälja inom ett år, och inte vill lägga några pengar på att renovera rummet, så hade jag ändå rekommenderat att riva ut allt ner till bar betong.

Riva kostar i princip inget (mer än din tid), och ett rum som luktar såpass att det är ett gränsfall att vistas i, kan säkert få en del köpare att tveka.
Ett tomt rum med bart betonggolv däremot kan de ju själva lätt utgå ifrån och göra det golv de vill.
Ja, tack, du och andra har rätt, Anticimex påpekade också "risk-konstruktion, uppreglat golv"
så jag har också börjat plocka bort golvstående hyllor med en massa saker i som jag övertog (köpte med alla inventarier) och måste förstås köra bort detta eller offra garaget ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.