Den ryska militären är för tillfället fullt upptagen i Ukraina. Tack vare de tappra ukrainarna och det materiella stöd de får från väst behöver vi inte vara rädda för någon rysk invasion. Detta enligt finländska underrättelsetjänsten och skyddspolisen.
Däremot är risken för olika slags hybridattacker mycket hög enligt samma källor. Attacker och sabotage som kan utföras utan att avleda rysk militär kapacitet från Ukraina och utan att starta ännu ett fullskaligt krig. Till exempel olika sätt att blockera sjöhandel, sabotage mot el- och vattenförsörjningen eller banksystemet samt olika slags bluffolyckor som förorsakar kaos i vårt civilsamhälle. Eventuellt mindre landsättningsoperationer eller gränskränkningar utförda av mindre trupper "små gröna män" som riktar in sig på strategiska mål.

Finland uppmanar alla invånare att se till att de klarar tre dygn hemma utan el eller vatten eller mat eller mediciner eller annan tillförsel utifrån och att ha tillräckligt med kontanter hemma för att kunna handla nödvändiga varor även om betalsystemen har kollapsat.
500 euro anses av många vara en lämplig summa att ha undangömd.

Hur förbereder ni er?

Har ni tips att ge?
 
  • Gilla
  • Ledsen
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
Har beredskap för allt utom värme som jag inte riktigt har en plan för men mat vatten finns får nog bli en sväng förbi en bankomat så man har kontanter nu har jag nog bara 200sek hemma så lite mer kontanter är nog bra
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
wildeside
H heimlaga skrev:
Den ryska militären är för tillfället fullt upptagen i Ukraina. Tack vare de tappra ukrainarna och det materiella stöd de får från väst behöver vi inte vara rädda för någon rysk invasion. Detta enligt finländska underrättelsetjänsten och skyddspolisen.
Däremot är risken för olika slags hybridattacker mycket hög enligt samma källor. Attacker och sabotage som kan utföras utan att avleda rysk militär kapacitet från Ukraina och utan att starta ännu ett fullskaligt krig. Till exempel olika sätt att blockera sjöhandel, sabotage mot el- och vattenförsörjningen eller banksystemet samt olika slags bluffolyckor som förorsakar kaos i vårt civilsamhälle. Eventuellt mindre landsättningsoperationer eller gränskränkningar utförda av mindre trupper "små gröna män" som riktar in sig på strategiska mål.

Finland uppmanar alla invånare att se till att de klarar tre dygn hemma utan el eller vatten eller mat eller mediciner eller annan tillförsel utifrån och att ha tillräckligt med kontanter hemma för att kunna handla nödvändiga varor även om betalsystemen har kollapsat.
500 euro anses av många vara en lämplig summa att ha undangömd.

Hur förbereder ni er?

Har ni tips att ge?
Tar en sväng till Bolaget innan det tar slut.:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 30 till
  • Laddar…
A
Jag gör faktiskt inget särskilt. rätt mkt grejer i skafferiet, kött i frysen som tinas sakta och förblir kallt i många dagar i händelse av strömavbrott. 10 säckar grillbriketter har vi alltid hemma, ljus , tändstickor, läsk och bubbelvatten samt egen brunn. Kanske skulle ta ut lite cash, samt köpa ett par Bib?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
MrJay
Åker på tidig semester till huset i utlandet :cool:
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Har ni tips att ge?
Ja, var lite extra skeptisk mot inlägg på nätforum (som ByggaHus) där någon vill misskreditera Sverige och svenska myndigheter. Det kan vara ett ryskt nättroll, eller bara en ”nyttig idiot” som sprider dumheter vidare i ren okunskap.
 
  • Gilla
  • Haha
Serpo och 27 till
  • Laddar…
C
Har fortsatt bygga upp förråden. Börjat fynda på Matsmart och köper några extra varor för skafferiet vid besök hos WILLY:s. Deras billigaste ris har varit slut i flera månader men härom veckan hade det kommit in igen. Priset var då 1,5 kr/kg mer än förut och det fanns bara en förpackning kvar (som jag givetvis köpte). Snabbnudelhyllorna har gapat uppseendeväckande tomma i månader men det har alltid funnits några sorter kvar och det är inget som jag köper. Har köpt på mig några påsar av Eldorados svarta kanadensiska bönor, som verkar vara den billigaste proteinkällan. Köper helst ekologiskt så det har blivit en del av de EU-ekologiska röda turkiska linserna. Det fanns gröna dito fast de är slut nu och kostade 2 kr/kg mer än de röda. (Vet inte varför folk köpte slut på de gröna när de röda var billigare. Har inte gjort något smaktest.) Brukar även köpa och lagra den ekologiska pastasåsen fast den har gått upp några kronor på sistone (sorten med vitlök är för närvarande 1 kr/burk billigare än övriga).

Köpte de sista tuberna av Eldorados fluortandkräm (som har visat sig fungera bra) för några veckor sedan och det har inte kommit in nya än så det finns bara dyrare sorter att köpa.

Konsum har höjt priset på billigaste filmjölken två gånger på kort tid. Deras sista burkar ekologisk rödkål köpte jag för några veckor sedan och det har inte kommit några nya. Köpte även samtliga ekologiska frysta gröna bönor (broccoli var redan slut). Det fanns 5 burkar ekologisk smörgåsgurka kvar, som jag köper vid tillfälle om de finns kvar (har en hel hemma).

Har köpt enkilosförpackningar av kakaopulver, hasselnötter, paranötter, cashewnötter, vita mullbär och pistagenötter (allt ekologiskt) men tänkte inte lagra så mycket eftersom nötter härsknar. Tänker dock komplettera med 1 kilo vardera av valnötter och ceylonkanel (ekologiskt). Har desto mer tvättmedel och flytande tvål. (Hade jag haft långt hår kanske jag även hade köpt schampo och balsam.) Ett par kilo C-vitamin finns i lager (1-kilosförpackningarna var slut hos Bulk Powder det kom in i deras lager igen).

Har förkultiverat några gamla frön som jag hade sparat i en burk. Har inte odlat på 10 år men en del har faktiskt grott. Hoppas jordfräsen startar.

Har diskat ur flaskor och burkar och fyllt med kranvatten (lämnat plats så att det kan frysa utan att gå sönder) och lagrat i bostaden och ett uthus samt i ett avsides förråd.

Beträffande Ukraina följer jag Gonzalo Liras nya videokanal. Han är chilensk författare, filmproducent och influencer och har varit medborgarjournalist i sin hemstad Charkov/Charkiv under kriget. (Internet exploderade med farhågor att han skulle ha mördats när han försvann i en vecka. Som befarat hade han blivit tagen av Ukrainska säkerhetstjänsten men han klarade sig bättre än andra tack vare sina medborgarskap i Chile och USA samt sitt stora kändisskap.) Jag följer även Canadian Prepper.

Noterade att Lantmäteriets kontorsarbete låg helt nere flera dagar i sträck denna vecka (vilket inte händer varje decennium om man säger så). De ger dock ingen förklaring varför. Tänker hålla mig långt från strategiska mål om regimen ansöker om NATO-medlemskap.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
vari och 4 till
  • Laddar…
Hmmm...... den här diskussionen skulle handla om beredskap inte om vilken sidan propaganda man tror på. Gonzalo Lira passar misstänkt väl in i den klassiska ryska propagandastrategin så som den har utövats ända sedan sovjetledarna lärda sig manipulera det fria ordet i väst på 1910-talet.

Nu återgår vi till ämnet beredskap.
 
  • Gilla
  • Arg
Huddingebo och 6 till
  • Laddar…
T
Ja ggör inget speciellt. Börjar man göra saker nu har man ju tänkt fel tidigare :)
 
  • Gilla
KB-U och 7 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Gonzalo Lira passar misstänkt väl in i den klassiska ryska propagandastrategin
Att ta del av information och analyser ingår i beredskap. Hur länge har du följt Gonzalo Lira innan du kom fram till att han bedriver propaganda åt Ryssland? Du vet väl att han betecknar det som pågår som krig och invasion, vilket skulle ge honom fängelsestraff i Ryssland (som han säger sig aldrig ha varit i)?

Jag har följt honom i flera år innan kriget kom till hans hemstad, på den tiden som han talade om helt andra ämnen, så jag vet att han är en intelligent man som vågar säga vad han ser och tänker. Hans motiv är tydliga eftersom han har två barn som växte upp i Ukraina och vill att de ska ha ett välfungerande fredligt hemland. (De har nu flytt med sin mor till Chile.) Han älskar det ukrainska folket så han vill inte att en generation ukrainska män ska dö för ingenting.

Gonzalos synsätt verkar snarare grundas på berättigad misstro mot eliten i västvärlden (USA i synnerhet), som offrar det ukrainska folket för att försvaga Ryssland, än någon lojalitet till eliten i Ryssland.

Har jag fel om jag hävdar att de enda stater vars territorium Ryska Federationen (staten som bildades efter Sovjetunionens fall) har annekterat betydande delar av är stater som har varit på väg in i NATO? (Det vill säga Georgien och Ukraina, som välkomnades som medlemmar i Bukarestdeklarationen år 2008.)

En observation är att Ryska Federationen har annekterat delar av samtliga stater som har varit på väg in i NATO sedan dess. Ukraina och Georgien var särskilt utsatta eftersom de tillhörde Sovjetunionen. Risken för Finland är lägre dels eftersom nuvarande Finland inte tillhörde Sovjetunionen, dels eftersom Sovjetunionen annekterade de delar av Finland som den ansåg vara strategiskt viktigast, och Ryssland fortfarande annekterar dem. Risken för Sverige är ännu lägre, eftersom Ryssland år 1809 tog de delar som de ansåg sig behöva. Dock kan de ha ändrat sig nu beträffande Gotlands betydelse.
 
  • Gilla
olleg07
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den ryska militären är för tillfället fullt upptagen i Ukraina. Tack vare de tappra ukrainarna och det materiella stöd de får från väst behöver vi inte vara rädda för någon rysk invasion. Detta enligt finländska underrättelsetjänsten och skyddspolisen.
Däremot är risken för olika slags hybridattacker mycket hög enligt samma källor. Attacker och sabotage som kan utföras utan att avleda rysk militär kapacitet från Ukraina och utan att starta ännu ett fullskaligt krig. Till exempel olika sätt att blockera sjöhandel, sabotage mot el- och vattenförsörjningen eller banksystemet samt olika slags bluffolyckor som förorsakar kaos i vårt civilsamhälle. Eventuellt mindre landsättningsoperationer eller gränskränkningar utförda av mindre trupper "små gröna män" som riktar in sig på strategiska mål.

Finland uppmanar alla invånare att se till att de klarar tre dygn hemma utan el eller vatten eller mat eller mediciner eller annan tillförsel utifrån och att ha tillräckligt med kontanter hemma för att kunna handla nödvändiga varor även om betalsystemen har kollapsat.
500 euro anses av många vara en lämplig summa att ha undangömd.

Hur förbereder ni er?

Har ni tips att ge?
Jag har sedan flera år ungefär 40 liter dricksvatten i dunkar i boden. Roterar naturligtvis vattnet med jämna mellanrum. Räknar med att det räcker två dagar utan påfyllning för en familj på fyra. Vad gäller mat har vi alltid förråd för minst två veckor hemma. Finns både grill med kol samt spritkök för matlagning. Jag har ett antal tusen kronor samt både Euro och US-dollar i kontanter.
Om läget fortsätter vara illa är det sedan dags att ge sig av. För det ser jag till att hålla bilen tankad, men har också 30 liter bensin i boden. Sommarstuga med eget vatten, ved och eldstad i varje rum ligger drygt 300 km bort. Där finns även ytterligare matförråd i form av torrvaror och konserver.
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
Börja med att kolla om ni har rent källvatten rinnande nånstans i närområdet så slipper ni bunkra vatten hemma.
Jag har en källa bara 10 minuter hemifrån så får betydligt friskare vatten än att dunka det.

Förövrigt. Ge fan i att bunkra om ni inte redan har. Köp lite åt gången, jävla ohyfs det varit ett par år nu. Bla mediciner och mjölkersättning.
När kriget började så kom folk på att tömma hela gångar i affären på konserver, de hann inte ens sätta upp de i hyllorna innan gamarna var där.

I övrigt har vi alltid haft mat för 1,5-2 veckor som veckohandlas. Det finns en del konserver av tonfisk, som jag äter veckovis ändå. Men det sinade ju pga att folk bunkra även det i enorma mängder :p När jag var inne på sista burken så hade affären hunnit få in.

Det viktigaste är att barnet har mat. Jag själv kan klara mig i månader utan ordentligt matintag. Sambon får väl ha lite mer näring än mig. Så länge det finns vatten.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Har anmält mig till en kurs i ryska i höst på universitetet
 
  • Haha
  • Gilla
kia9 och 15 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har anmält mig till en kurs i ryska i höst på universitetet
På SPbU?
 
Kakelugn, vinkällare, matkällare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.