Tjenare, jag håller att lära mig lite om trä men har hamnat lite i kläm när det kommer svikt. Det är nämligen så att jag ska göra svik kontroll av en träbalk som påverkas av ett antal kN/m ovanför, men jag är lite osäkre på VAD svikt är för något. Har blivit hänvisad till Svenskt trä och deras bok dimensionering av träkonstruktioner del 2, dock sidorna som jag är hänvisad till går igenom både nedböjning och vibrationer.

Är någorlunda säker på att svikt är nedböjning träbalken och inte vibrationer, men vill vara helt säker.
 
Karrock
Hej och välkommen till forumet!

Svikt i dagligt tal borde vara vad som omnämns som nedböjning i den mer torra facklitteraturen :)
 
  • Gilla
Sidofiber
  • Laddar…
Svikt = nedböjning (mm).
Spänning brukar man också prata om vid dimensionering av balkar (N/mm^2 eller MPa).
 
  • Gilla
Sidofiber
  • Laddar…
Tumregeln inom husbyggnation brukar vara att maximal acceptabel nedböjning är spännvidden / 400.
 
G Gabbe1 skrev:
Tumregeln inom husbyggnation brukar vara att maximal acceptabel nedböjning är spännvidden / 400.
Det kan också vara värt att komma ihåg att det kravet på nedböjning inte har med hållfasthet att göra utan för att det ser så otäckt ut när bärande balkar hänger som en banan. ;)
Sen kan det självklart vara praktiskt också att höjden är mer eller mindre konstant så att man får in en dörr under balken utan att den kläms ihop och blir svår att öppna.
 
C
Vet inte om det finns någon formell definition, men i min tankevärld är svikt en (elastisk förändring i) nedböjning som orsakas av en last av högst tillfällig, och ofta även i sammanhanget specifik, karaktär, dvs. den inkluderar endast den nedböjning som orsakas av den tillfälliga lasten.
Dvs. man talar om att något sviktar när man går på det, men knappast att något sviktar av egentyngd.

Så det kan nog finnas anledning att gå tillbaka till frågeställaren och be dem precisera vad de menar med svikt.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag skulle också vilja påstå att det är den skillnaden mellan svikt och nedböjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.