Hej!

Vi flyttade in i ett hus för ca 2 mån sen. Jag har märkt att vid samma ställe vid listerna så brukar det ligga "smulor" precis vid listkanterna på golvet. Jag brukar dammsuga varannan eller var tredje dag, och jag ser dessa "smulor" varje gång.

Vad kan detta vara?

Lägger upp bilder i tråden så man förstår vad jag menar.
 
  • Smulor och damm vid fotlist på trägolv intill vitmålad vägg i hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvlister i ett hem med smulor och damm vid kanten mot parkettgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en yttervägg?
Tänker att det kan vara ett ställe där det är otätt och drar in luft. Så att "smulorna" är smuts utifrån eller från isoleringen.
Känner du nåt drag där?
 
S Stuff skrev:
Är det en yttervägg?
Tänker att det kan vara ett ställe där det är otätt och drar in luft. Så att "smulorna" är smuts utifrån eller från isoleringen.
Känner du nåt drag där?
Hmm, nej jag känner inget drag. Detta är i hallen och på andra sidan väggen ligger vårt sovrum. Det är även en lång spricka mellan list och vägg, precis ovanför listen.

När vi flyttade in såg vi att det var massa silverfiskar i huset, så jag ringde Anticimex för hjälp. Så nu är jag är lite rädd över att det kan vara skadedjur som gnager på väggen inifrån. Skulle det kunna vara så? .
 
Är det på bottenvåningen?
Vad har du för grund på huset? Är det platta? torpargrund? Källare?
Hur skulle du beskriva smulorna? Mer som ett brunt pulver, typ kanel? Eller mer som sågspån?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är det på bottenvåningen?
Vad har du för grund på huset? Är det platta? torpargrund? Källare?
Hur skulle du beskriva smulorna? Mer som ett brunt pulver, typ kanel? Eller mer som sågspån?
Enligt besiktningsutlåtandet är det betongplatta. Jag skulle säga att det är mer som ett mörkt pulver faktiskt
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är det på bottenvåningen?
Vad har du för grund på huset? Är det platta? torpargrund? Källare?
Hur skulle du beskriva smulorna? Mer som ett brunt pulver, typ kanel? Eller mer som sågspån?
Och det är på bottenvåning. Hela huset är på ett plan
 
R roserz skrev:
Enligt besiktningsutlåtandet är det betongplatta. Jag skulle säga att det är mer som ett mörkt pulver faktiskt
Jag hade tagit bort den där listen för att kolla hur det ser ut bakom. Jag hade luktat nere vid golvet. Sedan hade jag gått igenom min hemförsäkring och sett hur skyddet mot hussvamp ser ut. Jag hade skickat fotot till mitt försäkringsbolag med en beskrivning av pulvret och det faktum att det hela tiden återkommer på samma ställe. Jag vill inte skrämma upp dig, men för mig är ett återkommande mörkbrunt pulver ett tecken på att huset kan ha hussvamp. Det kan absolut vara någonting annat, men som husägare hade jag gärna velat vara säker på att det inte är ett svampangrepp.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade tagit bort den där listen för att kolla hur det ser ut bakom. Jag hade luktat nere vid golvet. Sedan hade jag gått igenom min hemförsäkring och sett hur skyddet mot hussvamp ser ut. Jag hade skickat fotot till mitt försäkringsbolag med en beskrivning av pulvret och det faktum att det hela tiden återkommer på samma ställe. Jag vill inte skrämma upp dig, men för mig är ett återkommande mörkbrunt pulver ett tecken på att huset kan ha hussvamp. Det kan absolut vara någonting annat, men som husägare hade jag gärna velat vara säker på att det inte är ett svampangrepp.
Tack snälla för svar.
Jag ska genast kolla upp med försäkringsbolaget. Jag får vänta till min man kommer hem från jobbet så får han ta bort listen.

Läste att försäkringsbolaget täcker rötsvamp. Är rötsvamp och hussvamp samma sak?
 
Vi hade likadant i hall och kök under ett antal år och kunde inte förstå vad det kunde vara. När vi sen renoverade köket rev vi ut det befintliga trälaminstgolvet och det visade sig vara underlagsfoamen som torkat och blivit till ett fint pulver som sen kom upp vid socklarna. Foamen var svart och därför var även "dammet" också svart.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
9Ffi8nrh6GdnVvuDMWg5lUlP9EbnFo71hRIATsBg40d8sIdFzVikueTCJZW6AKU0cFy73Ynx7BAbbz9eGWlcJs_M9O-CZlMTZTu6FLJPsjufaklhqVB4aKGpAYEel-KSvvEfL3vGnOd78Iv0_QDg2qR0c_5XPdRBCJ2IxaBPE4-06hCF1j1CjnFTl4M7T2xxbHLpfXqVsyC5BUNEDVfjYOyGhfremW-G2ST6h8-q1SVyxzkgIe_9JHl-p_HF0RoxvdjT8yT6MWGTBfEF3qSSPmy-GXXxZZ5Bu7W4RpsS34HNKmEt4IDTxsXF1IfUzsNgHVEsGsE6nkgXXummJwCxaEoWpHPizeqMESyTeRhYJa8yU8fkLLUd1Q3qwZkmdzz-AFB7mGlhrsLIrXZkM_usoOGEhdzBJZkiSCiTkEDsLNjwTCpy-VMzv-IKAr68MO7XzFQgQwVOKjl5NX66zxi9OYGDR3RN0slNYj6RcW3VuyC9qCOVqThbJU9VdFg99SqooumnEFUqLviN7jv3hpp8S5_t1M5PQ4ZdEGYdbYNcTClLqkpR-XBFzr1PlKqdMijbB4cr7Ur_EMRUu2CqRNS8F5ROj204F58pnyN7oQhtHOulVpWOB5lnosNUBT5shFILkK0ldu_qBzVqU3Swn6S8lduSI1Zf2wzFb2_EAd5-wxzxjL8TtVqN_gSILbBPu079X_BkRNEy3GP1vzLj8VaWURgC86vKmzxY8QAXO2vqDMuk06PdIs4yIs_1pk9uMg=w2306-h1297-no

Hittade en bild på hur det såg ut när vi började riva upp golvet. Så med det sagt hoppas jag det inte är svamp eller mögel utan bara torkad underlagsfoam. :)
 
  • Gilla
ati och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.