Hej! Jag har en ritning på papper som jag skulle vilja "importera" till ett cad-program typ SketchUp eller liknande. Jag tänker att man kan ta ett foto av ritningen och ha den som underlag till min cad. Sedan på något sätt få till rätt skala och bra fylla i linjer från fotot med linjer i verktyget. När allt är ifyllt kan jag tabort fotot med ritningen och jag har en digital ritning jag kan jobba vidare med. Kan någon peka på något som hjälper mig med detta? Kanske är en något svårbegriplig fråga men håller tummarna. :)
 
Finns det måttangivelser på ritningen så borde det gå snabbt att rita upp i Sketchup eller annat program. Finns det inga mått så är största jobbet att räkna ut dom innan man kan börja rita något.
 
  • Gilla
ante_man
  • Laddar…
Hittade nu programmet Scan2CAD. Ska testa det.
 
Jag har gjortndet någon gång i sketchup. Man kan ju dock intr räknat med att det blir exakt. Men som ovan skriver kräver det att man har något mått man vet att utgå från. Jag har tagit den scannade ritningen och lagt in som bakgrund sen fixat skalan på bakgrunden enligt måttet att utgå från och sen dragit ut linjerna ovanpå liksom.
 
  • Gilla
ante_man
  • Laddar…
H
Om du har möjlighet att scanna in istället för att fota så blir det mycket bättre. Är inte fotot tagit rakt ovanifrån så blir skalan fort lite skev.
 
  • Gilla
lillanutten och 2 till
  • Laddar…
Grundfrågan är väl hur komplex ritningen är och hur lätt det är att ta reda på måtten. En någorlunda enkel ritning som är måttsatt, eller där måtten är enkla att ta reda på, är det ingen idé att skanna in. Den ritar man upp på nytt minst lika snabbt.
 
  • Gilla
ante_man och 1 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Om du har möjlighet att scanna in istället för att fota så blir det mycket bättre. Är inte fotot tagit rakt ovanifrån så blir skalan fort lite skev.
Jag scanna in istället och det blev bättre.
 
useless useless skrev:
Grundfrågan är väl hur komplex ritningen är och hur lätt det är att ta reda på måtten. En någorlunda enkel ritning som är måttsatt, eller där måtten är enkla att ta reda på, är det ingen idé att skanna in. Den ritar man upp på nytt minst lika snabbt.
Jo, dock några vinklar som inte är direkt 90 grader. Scan2cad funkade ganska bra. Sketchup ville dock inte läsa in bilden som olika vectorer bara.
 
EddieHansson
A ante_man skrev:
Hej! Jag har en ritning på papper som jag skulle vilja "importera" till ett cad-program typ SketchUp eller liknande. Jag tänker att man kan ta ett foto av ritningen och ha den som underlag till min cad. Sedan på något sätt få till rätt skala och bra fylla i linjer från fotot med linjer i verktyget. När allt är ifyllt kan jag tabort fotot med ritningen och jag har en digital ritning jag kan jobba vidare med. Kan någon peka på något som hjälper mig med detta? Kanske är en något svårbegriplig fråga men håller tummarna. :)
Sketchup är gjort för precis det. Du kan importera en sketch på papper och skapa en 2d/3d ritning.
 
  • Gilla
ante_man
  • Laddar…
Med ProgeCAD skannar man in ritningen och sparar i pdf och sedan konverterar man till dwx
 
  • Gilla
ante_man
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Sketchup är gjort för precis det. Du kan importera en sketch på papper och skapa en 2d/3d ritning.
Hur gör man det med sketchup web?
 
EddieHansson
useless useless skrev:
Hur gör man det med sketchup web?
Vet inte. Har testat i appen, men det var ett par år sen.
 
Jag googlade för att se om det är möjligt. Enda instruktionerna jag hittar går ut på att importera bilden och använda den som bakgrund och rita alla linjer igen manuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.